پنج شنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۱۴
راهنمای خرید فرش

نکاتی مهم برای خرید آنلاین فرش

راهنمای خرید فرش
با توجه به شیوع پاندمی کرونا خرید اقلام مورد نیاز زندگی به صورت غیرحضوری رواج پیدا کرده است براین اساس فرش را نیز می توان آنلاین و اینترنتی خرید.

به گزارش تیتربرتر؛ انجام خریدها و تامین مایحتاج زندگی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد در دوره پاندمی بیماری کروناست. از تهیه اقلام مصرفی روزانه گرفته تا تهیه جهیزیه و لوازم منزل مثل خرید فرش.

در خانه ماندن، بهترین راه توصیه شده برای جلوگیری از انتقال بیماری در این دوران به شمار می‌رود و از این رو، انجام امور به صورت غیرحضوری و اینترنتی راه حلی مناسب برای حفظ سلامتی به نظر می‌رسد. بنابراین خرید آنلاین فرش در این دوران راهکار مناسبی است اما باید دانش لازم را کسب کرد.

دانستنی‌ها هنگام خرید فرش

دانستنی‌ها هنگام خرید فرش
دانستنی‌ها هنگام خرید فرش

فرش یکی از هنرهای اصیل ایرانی است که در تمام خانه‌ها استفاده می‌شود. ایرانی‌ها علاقه‌ی بسیار زیادی به استفاده از فرش‌های دست‎باف و حتی ماشینی در خانه‌های خود دارند، زیرا این هنر خاص علاوه بر نقش اصلی خود که همان پوشانندگی است، منجر به زیبایی دکوراسیون داخلی و ایجاد گرما در فصل‌های سرد می‌شود.

بر همین اساس در این یادداشت می‌خواهیم به بررسی بعضی از فاکتورهای مهم در هنگام خرید فرش و طراحی دکوراسیون خانه از طریق فرش بپردازیم. اگر شما نیز قصد خرید فرش ایرانی، تعویض فرش‌های فرسوده یا تغییر دکوراسیون خانه خود را دارید، تا انتهای این یادداشت با ما همراه باشید.

اندازه فرش

باید بدانید بر خلاف تصور خیلی از افراد، استفاده از فرش‌های خیلی کوچک برای فضاهایی با مساحت کم، نه تنها به بزرگ جلوه دادن آن کمک نخواهد کرد، بلکه باعث خواهد شد فضای مد نظرتان کوچک‌تر نیز نشان داده شود.

انتخاب اندازه‌ی متناسب فرش در دکوراسیون داخلی هر فضا بسیار اهمیت دارد، چراکه فرش به تنهایی می‌تواند باعث زیباتر شدن فضا یا ایجاد جلوه‌ای نامتناسب شود. برای مثال، سعی کنید سایز فرش اتاق پذیرایی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که حداقل پایه‌های جلویی مبل‌ها روی آن بیاید یا در اتاق خواب فرشی بیندازید که به محض پایین آمدن از تخت، پای‌تان روی آن قرار گیرد.

بهتر است برخی از فضاهای خانه‌‌ی خود مانند لبه دیوارها را خالی نگه دارید، چراکه وجود فضای خالی مناسب، سبب بزرگ‌تر و زیباتر شدن خانه‌تان خواهد شد.

 علاوه بر نوع و اندازه، توجه به تعداد گره‌ها(شانه) از نکات کلیدی برای خرید فرش است. برای خرید فرش می‌توانید انواع شانه‌های ۲۲۰، ۲۵۰، ۲۸۰، ۳۲۰، ۳۸۰، ۴۰۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰ و همینطور ۱۰۰۰  را خریداری کنید. تراکم فرش(گره‌های طولی) نکته دیگر در خرید فرش است و معمولاً تراکم‌های فرش ماشینی در ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰، 700، 800، 900، 1000، 1400، 2500، 3000  و همینطور ۳۲۰۰ رج است و هرچه تراکم فرش ماشینی شما بالاتر باشد، فرش از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.

ارکان اصلی یک تخته فرش

چارچوب اصلی و عنصر اساسی فرش به تار، پود و پرز آن بستگی دارد که استخوان‌بندی دستبافته را تشکیل می‌دهد.

تار، که به آن چله، تار، تون و تونه هم گفته می‌شود، شبکه‌ای از رشته‌های عمودی و موازی با یکدیگر است که از بالای دار قالی به پایین کشیده شده است. تارها با فاصلۀ معینی با کشش یکنواخت و به طور یک در میان (یکی در جلو و دیگری در عقب دار) قرار دارند. جنس تار بیشتر از پنبه است ولی از پشم و ابریشم هم استفاده می‌شود.

پود الیاف و رشته‌های افقی و موازی با هم هستند که از میان تارها به زاویۀ ۹۰ درجه عبور داده شده‌اند و پس از هر رج بافت فرش با شانه کوبیده می‌شوند تا فرش دوام و استحکام بیشتری یابد. جنس پود هم مانند تار، بیشتر، از پنبه است. ظرافت و کلفتی پود باید بر اساس رج‌شمار فرش انتخاب شود.

پرز قالی، که به آن خواب، خامه و گوشت قالی هم گفته می‌شود، نخی است از پشم یا ابریشم که به دور تار گره می‌خورد. در واقع، پرز و خامه همان نخ گره‌زنی در قالیبافی است و، به عبارت دیگر، خامۀ قالی پس از گره خوردن بر روی قالی نقش و نگار قالی را به وجود می‌آورد. در ادامه مجموعه مطالب دانستنی های فرش دستباف با اصلی‌ترین مواد اولیۀ مورد استفاده در فرش آشنا می‌شویم.

نحوه خرید آنلاین فرش

نحوه خرید آنلاین فرش
نحوه خرید آنلاین فرش

در سال‌های اخیر و با گسترش استفاده از اینترنت، تامین لوازم و وسایل موردنیاز از طریق فروشگاه‌های اینترنتی، مطلوبیت بسیاری داشته و در زمره شیوه‌های انجام خرید، جایگاه خود را مستحکم کرده است. این امر در دوره شیوع کووید، بیش از پیش به چشم می‌آید. عرضه فرش به صورت آنلاین نیاز به تخصص و تجربه بالایی در این زمینه دارد تا بتواند هم به خوبی نیازهای مشتری فرش را شناسایی کرده و هم طراحی یک فروشگاه بزرگ در فضای آنلاین را تامین نماید.

فرش از مهمترین ارکان دکوراسیون و فضای داخلی هر خانه است و بخش بزرگی از زیبایی‌بخشی به یک خانه را، فرش آن بر عهده دارد. برای طراحی آسوده‌ترین مسیر خرید برای کاربر، نیاز به مطالعه و درک نیازمندی‌ها و سلیقه او در این مسیر وجود دارد. دسته‌بندی‌های تخصصی این کار و طراحی و وجود فیلترهای مورد نیاز کاربر برای جستجوی محصولات در فروشگاه از جمله این نیازمندی‌ها به حساب می‌آید.

در کنار خرید غیرحضوری، خرید فرش به صورت اینترنتی مزایای زیاد دیگری نیز دارد. تنوع بالا در عرضه محصولات، آسودگی در جستجو و یافتن فرش موردپسند و امکان بررسی و مقایسه مشخصات و قیمت فرش از آن جمله هستند.

در یک فروشگاه فیزیکی، محدودیت فضای در اختیار، به محدودیت در تنوع در عرضه محصولات منجر می‌شود. بزرگترین فضاهای فروشگاهی فیزیکی هم از این محدودیت مستثنی نیستند. ضمن اینکه با بزرگتر شدن فضای یک فروشگاه فیزیکی، کار برای مشتری نیز سخت‌تر می‌گردد، مشتری زودتر خسته می‌شود و عملا امکان اینکه بتواند همه فرش‌های موردنظرش را بررسی نماید وجود نخواهد داشت.

به این ترتیب در فضای آنلاین، خریدار قادر خواهد بود که بر اساس ویژگی خاصی که برای فرش خود در نظر دارد، جستجوی خود را آغاز کند. به عنوان مثال، بر اساس شانه فرش و در میان محصولات فرش 1000 شانه، یا فرش‌های یک برند خاص یا دسته‌بندی‌های دیگر، جستجوی خود را آغاز کند و تنها در میان این دسته خاص از فرش‌ها به جستجو بپردازد.

کنار هم قرارگرفتن تمامی این مزایا در خرید به صورت غیرحضوری، هم آسودگی در خرید را به عنوان یک موضوع کلی، به همراه خواهد داشت و هم در این روزها، در خدمت سلامتی افراد و جلوگیری از انتقال ویروس خواهد بود.

مطالب مرتبط:

نکات مهم برای خرید اینترنتی فرش

نکات مهم برای خرید اینترنتی فرش
نکات مهم برای خرید اینترنتی فرش

انتخاب، فرشی که قرار است کل ظاهر و احساس منزل شما را دگرگون سازد و برای مدت زمان طولانی همراه شما باشد، به صورت آنلاین میتواند بسیار پیچیده باشد.

شما نه تنها باید تصمیم بگیرید که کدام رنگ فرش ماشینی برای دکوراسیون شما مناسب تر است، بلکه همچنین باید به مواردی همچون قیمت و الیاف آن نیز توجه داشته باشید.

اما لازم نیست که نگران باشید زیرا با رعایت موارد زیر می توانید با خیال راحت از خرید اینترنتی فرش را از یک فروشگاه معتبر انجام دهید:

بررسی سوابق عملکرد فروشگاه اینترنتی فرش

یک فروشگاه اینترنتی معتبر باید از نماد اعتماد الکترونیکی سایت برخوردار باشد و تمامی اطلاعات تماس مربوط به فروشگاه را صادقانه در اختیار مشتریان قرار دهد. مشتریان نیز می توانند با مراجعه به وب سایت و خواندن نظرات سایر مخاطبین از نحوه عملکرد و کیفیت محصولات مطلع شده و بهترین تصمیم را در خصوص خرید اینترنتی فرش بگیرند.

از فروشنده کمک بگیرید

هنگام خرید فرش می توانید از یک فروشنده کمک بگیرید. اگر در انتخاب نوع یا رنگ فرش تردید دارید می توانید با فروشگاه اینترنتی فرش با برند مورد نظر تماس گرفته و در مورد محصولاتی که پسندیده و انتخاب کرده اید با کارشناسان مشورت کنید.

از آنجایی که این افراد اطلاعات جامعی در مورد فرش انتخابی شما دارند پس می توانند گزینه های متفاوتی را که شما در نظر گرفته اید، محدود سازند.

برای مثال اگر بین خرید فرش ۱۵۰۰ شانه یا ۱۰۰۰ شانه مردد هستید، فروشنده می تواند اطلاعات مهمی را در مورد انواع مختلف فرش، ضمانت آن، کیفیت و رنگ بندی فرش در اختیار شما قرار داده و به بهترین صورت راهنماییتان کند.

جلوگیری از سردرگمی در انتخاب فرش

زمانی که قصد خرید اینترنتی فرش را دارید، سعی نکنید از تمامی نمونه های موجود فرش دیدن کنید. زیرا محصولات بی شماری در این فروشگاه های اینترنتی وجود داشته و شما دچار سردرگمی خواهید شد. به جای این کار، می توانید محصولاتی که متناسب با سلیقه و بودجه شما است، بررسی نمایید.

برای مثال می توانید مطابق با بودجه خود، انواع مختلف فرش را متناسب با رنگ بندی وسایل و دکوراسیون منزل خود مشاهده و بهترین نوع را انتخاب کنید.

 ارسال نمونه فرش به منزل

برخی از فروشگاه های اینترنتی فرش این امکان را فراهم می آورند که برای تصمیم گیری بهتر در مورد رنگ و جنس، چند نمونه فرش را به منزل شما ارسال کنند. رنگ های فرش در منزل می توانند متفاوت از آنچه باشند که شما به صورت آنلاین دیده اید.

 ارسال نمونه همچنین فرصتی مناسب برای تطابق ایده آل رنگ فرش ماشینی با رنگ آمیزی دیوارهای خانه و همچنین نور موجود در هر اتاق است. پس اگر برای خرید فرش از فروشگاه های اینترنتی دیدن می کنید می توانید با فروشنده صحبت کرده و در صورت امکان درخواست کنید که نمونه برای شما بفرستند.

مزایای خرید آنلاین فرش

مزایای خرید آنلاین فرش
مزایای خرید آنلاین فرش

 

مشاهده انواع محصولات

در فروشگاه اینترنتی فرش شما می توانید انواع محصولات را در رنگ ها، طرح ها و قیمت های گوناگون مشاهده کنید و با مقایسه فرش ها با یکدیگر، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اطلاع از نظرات سایر مشتریان

یکی از بهترین موارد برای انتخاب فرش مورد نظر، تجربه کاربران است. شما می توانید با بررسی کالا و خواندن نظرات خریداران در سریع ترین زمان ممکن، اطلاعات ارزشمندی را در خصوص فرش ماشینی مورد نظر خود بیابید. برای مثال می توانید نظرات کاربران را در مورد خرید اینترنتی یکی از مدل های فرش با دقت مطالعه نموده و با توجه به جوانب مثبت و منفی، بهترین تصمیم را بگیرید.

صرفه جویی در زمان و هزینه

همانطور که در جریان هستید به دلیل شرایط بحرانی امروزی و وجود بیماری کووید-۱۹، ما برای انجام بسیاری از فعالیت های روزانه خود با محدودیت های زیادی مواجه شده ایم. از این رو شما می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون اینکه هزینه ای برای رفت و آمد بپردازید، به فروشگاه اینترنتی شرکت های مختلف فروش فرش مراجعه کرده و فرش مورد نظر خود را بدون هیچ نگرانی از ابتلا به این ویروس خریداری نمایید.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران می خوانند: