شنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۹ ۱۹:۵۶

فیلم|آیا واکسن کرونای ایرانی عوارض دارد؟+نحوه تهیه

فیلم|آیا واکسن کرونای ایرانی عوارض دارد؟+نحوه تهیه
به زودی آزمایش انسانی واکسن ایرانی آغاز می شود.

تیتربرتر؛ رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اولویت‌های تزریق واکسن کرونا برای افراد آسیب‌پذیر را تشریح کرد.

اولویت تزریق واکسن کرونا با چه کسانی است؟

اولویت تزریق واکسن کرونا با چه کسانی است؟
اولویت تزریق واکسن کرونا با چه کسانی است؟

 

 پیام طبرسی  فوق تخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا کودکان در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار دارند یا خیر توضیح داد: کودکان درگیری شدیدی به این بیماری ندارند و واکسن کرونا قرار است، برای پیشگیری از بروز نوع شدید این بیماری در بزرگسالان مورد استفاده قرار گیرد و در حال حاضر کودکان در اولویت واکسیناسیون برای این بیماری نیستند.

وی با بیان اینکه افراد آسیب پذیر، بیماران زمینه‌ای و افراد مسن در اولویت تزریق واکسن قرار دارند اظهار داشت: پس از تزریق این واکسن برای گروه‌های مذکرو افراد عادی واکسن کرونا را تزریق خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ایمنی بدن افراد مبتلا به کرونا حدود سه ماه در نظر گرفته می‌شود خاطرنشان کرد: از آنجایی که ایمنی بهبودیافتگان در مقابل کرونا پایدار نیست و بعد از ۳ ماه از بین می‌رود، این افراد  نیاز به واکسینه شدن در مقابل ویروس کووید۱۹ را دارند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با توجه به کمبود واکسن آنفلوآنزا به افراد به ویژه گروه های پرخطر که موفق به تزریق این واکسن نشدند، توصیه کرد که افراد باید کماکان نکات بهداشتی یعنی زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند و گروه های پرخطر نیز بهتر است در این شرایط  به خاطر کرونا و پیشگیری از آنفلوانزا در منزل بمانند.

نحوه تهیه واکسن ایرانی کرونا 

مینو محرز عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داوطلبان واکسن کرونا اظهار کرد: بر اساس قوانین تدوین شده در کمیته اخلاق افراد داوطلب دریافت هر نوع واکسن از جمله واکسن کرونا باید علاوه بر دریافت جایزه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و اگر در موارد خیلی نادر در این مرحله فوت شدند دیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به سوالی درباره این‌که واکسن ایرانی کرونا چه زمان به مرحله تولید انبوه می‌رسد و در اختیار همگان قرار می‌گیرد، افزود: اگر فاز سوم انسانی در اردیبهشت ۱۴۰۰ در ایران آغاز شود، تا سه ماه درگیر این فاز خواهیم بود؛ بنابراین ما اگر بخواهیم قول واکسیناسیون جمعی را به مردم کشورمان بدهیم احتمالا مهر ماه سال ۱۴۰۰ است.

مطالب مرتبط:

واکسن ایرانی کرونا عوارض دارد؟

واکسن ایرانی کرونا عوارض دارد؟
واکسن ایرانی کرونا عوارض دارد؟

 

او ادامه داد: داوطلبان واکسن ایرانی کرونا با خیالی آسوده این واکسن را تزریق کنند، زیرا هیچ گونه خطر مرگی برای افراد و داوطلبان به دنبال ندارد.

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به ویروس استفاده شده در تمام واکسن‌ها بیان کرد: تمام واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا از ویروس ضعیف شده تهیه شده است و هیچ خطری برای دریافت کنندگان آن وجود ندارد. قوانین کمیته اخلاقی بدین منظور تدوین شده است تا مردم و داوطلبان با گاهی کافی اقدام به دریافت هر واکسنی از جمله واکسن ایرانی کرونا انجام دهند.

عضو کمیته علمی کرونا در خصوص واکسن ایرانی کرونا اضافه کرد: واکسن ایرانی کرونا مجوز تست انسانی کمیته اخلاق را اخذ کرده و به زودی این مرحله شروع خواهد شد و اگر کار‌ها به خوبی پیش برود اواخر خرداد سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ،نیز درباره عوارض احتمالی تزریق واکسن ایرانی کرونا، بیان کرد: اکنون چون در دنیا واکسن‌های کرونا تولید شده و فاز سوم کارآزمایی بالینی هم طی شده است تقریبا عوارض احتمالی مشخص است. واکسن‌هایی هم که در ایران تولید می‌شود همان‌هایی است که در چین، هند، آمریکا و... تولید می‌شود و متفاوت از آنها نیست. زمانی که واکسن تولیدی ما بخواهد وارد بازار شود از تمام عوارض و کارآزمایی آنها می‌توانیم استفاده کنیم برای انتخاب نوع واکسن، تعداد تزریق و... که در اختیارمان است.

آیا واکسن کرونای فایزر خطری برای تزریق دارد؟

محرز تاکید کرد: فوت داوطلبان واکسن فایزر درست نیست و از میان داوطلبان تنها دونفر از کارکنان بیمارستانی در انگلیس که بیماری زمینه‌ای آلرژی داشتند نسبت به تزریق آن بدن شان حساسیت نشان داده است.

او افزود: در تهیه هر واکسنی اول باید تاییدیه سازمان جهانی بهداشت، FDA آمریکا، موسسه اتحادیه اروپا را اخذ کند.

گفتنی است امروز نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در یک پیام ویدئویی از تایید مجوز استفاده اضطراری از واکسن کرونای تولید شرکت فایزر و بیون‌تک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا خبر داد و اعلام کرد که در ۲۴ ساعت آینده تزریق و واکسیناسیون در آمریکا آغاز می‌شود. در ایران نیز آخرین بار وزیر کشور اعلام کرده که ایران از دی یا بهمن ماه تزریق واکسن کرونا را آغاز خواهد کرد.

گردآورنده: علی اکبر رضایی

آنچه دیگران میخوانند:

اعلام زمان آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از زمان نخستین آزمایش انسانی واکسن کرونا در ایران خبر داد.