پنج شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۹ ۲۱:۱۸

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان سال

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان سال
کارشناسان پیش بینی میکنند که قیمت جهانی طلا تا پایان سال صعودی خواهد بود.

به گزارش تیتربرتر: قیمت جهانی طلا در سال جاری صعود بی سابقه ای را پشت سر گذاشت اما در هفته های اخیر با افزایش امید ها نسبت به واکسن کرونا قیمت اونس روند نزولی داشته است که البته کارشناسان پیش بینی می کنند این روند تا پایان سال صعودی خواهد شد.

نوسانات فلزات در روزهای اخیر

نوسانات فلزات در روزهای اخیر
نوسانات فلزات در روزهای اخیر

حرکت صعودی اخیر قیمت فلزات گرانبها بیانگر آن است که همچنان مزیت فنی کوتاه مدت در این بازار وجود دارد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی فوریه با کاهش ۲۲ دلاری به قیمت ۱۸۵۲.۹۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۵۱۱ دلاری به قیمت ۲۴.۲۲۵ دلار مورد معامله قرار گرفت.

روند صعودی در بازار طلا و نقره گاهی برای ادامه یافتن نیاز به ناآرامی‌های ژئوپلتیکی دارد، ناآرامی‌های خاورمیانه یا کره شمالی می‌تواند در این میان تعیین کننده باشد اگرچه اخیرا اخباری از آن سوی دنیا بر روند قیمت گذاری فلزات گرانبها تاثیرگذاری نداشته است.

شاخص‌های سهام ایالات متحده پس از آنکه در پایان معاملات روز سه شنبه موفق به ثبت رکوردهای جدید شد، روز گذشته روند اصلاحی و نزولی در پیش گرفت. بازارهای سهام به طور کلی با نگاهی به چشم انداز اقتصادی ۲۰۲۱ مسیر حرکت خود را ادامه می‌دهند، چشم اندازی که خبر از توزیع موثر واکسن کووید - ۱۹ داده و اقتصاد جهانی را در مسیر بهبود قرار می‌دهد. با این وجود چشم انداز کنونی نسبت به گسترش شیوع در ایالات متحده نگران کننده است، سازمان جهانی بهداشت این روند شیوع را تکان دهنده خوانده و خبر داده در هر دقیقه یک یا دو آمریکایی بر اثر کرونا جان خود را از دست می‌دهند. بر این اساس تاکنون بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۲۸۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارهای مالی، خوش بینی معامله گران و سرمایه گذاران در مورد افزایش احتمال تصویب بسته دوم محرک مالی ایالات متحده از سوی کنگره در آینده نزدیک است، اگرچه مبلغ بسته دوم کمتر از یک تریلیون دلار است اما بازار استقبال خوبی از احتمال تصویب بسته دوم داشته است.

شاخص دلار آمریکا هم طی معاملات روز گذشته روند افزایشی خود را ادامه داد. در بازارهای مهم خارجی هم قیمت آتی نفت خام ژانویه نیمکس با اندکی کاهش به ۴۵.۳۰ دلار در بشکه رسید. بازده اوراق آتی ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده هم روز گذشته در محدوده ۰.۹ درصدی معامله شد.

از دیدگاه فنی، قیمت معاملات آتی طلا فوریه پس از آنکه در روز سه شنبه به بالاترین سطح سه هفته‌ای خود رسید بار دیگر شاهد بازگشت مجدد بود. روند معاملات آتی طلا از دیدگاه صعودی و نزولی در یک سطح کلی قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ثابت ۱۹۰۰ دلار در هر اونس است که بالاترین قیمت معاملات آتی ماه دسامبر بوده، همچنین هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به زیر سطح پشتیبانی کامل ۱۸۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده است. بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت نخست طلا، بالاترین سطح قیمت معاملات در طول هفته جاری یعنی ۱۸۷۹.۸۰ و سطح مقاومت دوم ۱۹۰۰ دلار در هر اونس عنوان شده، همچنین سطح پشتیبانی نخست طلا در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز چهارشنبه یعنی ۱۸۴۰.۷۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۲۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

معاملات آتی نقره مارس پس از آنکه قیمت‌ها در پایان معاملات روز سه شنبه در بالاترین سطح سه هفته گذشته رسید، روز گذشته روند نزولی در پیش گرفت. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۶.۲۷ دلار است که بالاترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر بوده هدف بعدی نزولی قیمت‌ها نیز رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۱.۹۳ دلار در هر اونس دیده شده است.

مطالب مرتبط:

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان سال

پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان سال
پیش بینی قیمت جهانی طلا تا پایان سال

قیمت طلا طی یک سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و با وجود اصلاح قیمت های این اواخر که قیمت طلا را در سطوح بسیار پایینی قرار داد انتظار می رود تا پایان سال همچنان به رشد خود ادامه دهد.

در چند هفته گذشته طلا یکی از پایین ترین قیمت های چند ماهه خود را تجربه کرده و انس طلا به زیر 1800 دلار رسید. اما در هفته گذشته برای بار دیگر شروع به افزایش کرده و قیمت آن افزایش یافت.

تحلیلگران پیش بینی می کنند که طی سال آینده نرخ رشد اقتصاد بسیار بهبود خواهد یافت و در نتیجه ارزش دارایی های ریسک پذیر افزایش خواهد یافت.

در عین حال قیمت طلا نیز به دلیل سیاست های پولی، انتظارات تورم و البته چاپ افسار گسیخته پول همچنان افزایش خواهد یافت و تا 2100 تا 2200 دلار خواهد رسید.

کارشناسان پیش بینی می کنند که در کنار طلا و نقره قیمت مس و نفت نیز افزایش خواهد یافت و با سرمایهه گذاری بر روی آن ها می توان به سود نسبتا خوبی رسید.

هرچند باید توجه داشت که با وجود اینکه چشم انداز کلی طلا افزایشی است اما باید در نظر داشت که مسیر صعود قیمت طلا بدون اصلاح قیمت و مانع نخواهد بود.

گردآورنده: فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: