سه شنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۰ ۲۲:۱۳

درمان کرونا با دم نوش مریم گلی و پریلا!

درمان کرونا با دم نوش مریم گلی و پریلا!
درمان گیاهی کرونا مشخص شد.

تیتربرتر؛ محققان دریافتند دمنوش گیاه مریم گلی و پِریلا (نعنا ارغوانی) می تواند همچون یک عامل پیشگیرانه عمل کند و به درمان عفونت های کروناویروس هم کمک نماید.

آشنایی با دو گیاه درمانگر کرونا

دانشمندان آلمانی دانشگاه دوسنبرگ در مطالعه‌ای جدید اثبات کردند که دم نوش مریم گلی و پریلا دارای تأثیرات ضدویروسی بر کروناویروس است.

تیم تحقیق مشاهده کرد دم نوش آماده شده از جوشانده برگ‌های گیاه پریلا و مریم گلی موجب ایجاد فعالیت ضدویروسی علیه کروناویروس در سلول‌های انسانی می‌شود.

حتی زمانیکه سلول‌ها برای مدت کوتاه نیم ساعت تحت درمان با این عصاره قرار گرفتند این عملکرد ضدویروسی کاملاً مشهود بود از این‌رو هم می‌توان به عنوان روشی برای درمان و هم روشی برای پیشگیری از آن استفاده کرد.

محققان معتقدند در شرایط کنونی پاندمی کووید ۱۹، شاید بتوان با این مواد ارزان و قابل دسترس به پبشگیری نسبی از بیماری کمک کرد.

گیاه پریلا در آسیا و گیاه مریم گلی در اروپا و آمریکا شهرت بیشتری دارد. حتی در مناطقی از ژاپن، معتقدند گیاه پریلا می‌تواند ۱۰ سال به طول عمر انسان اضافه کند.

محققان معتقدند عصاره گیاه مریم گلی و پریلا دارای فعالیت‌های ضدمیکروبی هستند.

خواص ضدویروسی مریم گلی عمدتاً ناشی از ترکیباتی موسوم به safficinolide است که در برگ‌ها و ساقه گیاه یافت می‌شود.

در مطالعات قبلی مشخص شده بود که عصاره گیاه مریم گلی با ممانعت از ورود ویروس HIV به سلول‌های هدف به شکل قابل توجهی مانع از فعالیت این ویروس عامل بیماری ایدز می‌شود.محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی

آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی
آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی

 

"مریم گلی"‌ گیاه دارویی است و در کتب طب سنتی به نام «مریمی» نام برده شده است و در زبان عربی «مریمیه» و «شالبیه» و «مریمیه صغیره» نام برده می‌شود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رشد می‌کند و دارای گل‌های زیبایی است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.

مریم گلی از خانواده نعناع است که بیشتر از برگ‌های آن استفاده می‌شود؛ یک گیاه تلخ‌مزه‌ای که دارای اسانس و رایحه مشخصی است. به عنوان پرمصرف‌ترین گیاه دارویی safe محسوب می‌شود.

مریم‌گلی از روزگاران گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت و به عنوان داروی مۆثر برای معالجه عوارض نیش حشرات مفید است همچنین داروی تونیک و مقوی برای تقویت روح، بدن و افزایش طول عمر به‌کاربرده می‌شد. در اروپا از در قدیم‌الایام برای کاهش شیر زنان استفاده می‌شد، این گیاه ضد آلزایمر قوی است و به شکل قرص و قطره تهیه شده است و در ایران از قدیم به عنوان داروی آرام‌بخش و برطرف‌کننده سوءهاضمه، درد و نفخ استفاده می‌شد.

خواص مریم‌گلی چیست؟

آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی
آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی

 

  •  گیاه مریم گلی ضد درد، آرامش‌بخش و برای کاهش قندخون مفید است.
  •  برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است.
  •  جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.
  •  مریم گلی ضدسرطان، ضدآلزایمر، ضدمیکروب، ضدتعریق، آنتی‌اکسیدان، کاهش‌دهنده شیر در زنان باردار، کاهش‌دهنده میل جنسی، قاعده‌آور و کاهنده پرفشاری خون است.
  •  مریم گلی یکی از گیاهان دارویی می‌باشد که تسکین‌دهنده گلودرد است. برگ‌های این گیاه خواص ضد التهابی و ضدعفونی دارد از این رو برای تسکین گلو درد به اندازه داروهای موجود موثر است. گلودرد یک بیماری شایع در فصل سرما است که می‌تواند در اثر ویروس، باکتری یا موادی همچون الکل، تنباکو یا آلاینده‌های موجود در هوا به وجود آید. با تقویت سیستم ایمنی می‌توان علائم سرماخوردگی مانند گلودرد را تسکین داد. مریم گلی در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند.
  •  برگ‌های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان‌شویه مناسبی از آن به دست می‌آید.

نحوه پخت دم کرده مریم گلی

  •  دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دَم کرده مریم گُلی با 20 گرم برگ در 500 میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود.
  •  دم‌کرده آن به میزان پنج تا شش قاشق در رفع عرق شبانه و عرق ناشی از ضعف که معمولاً در بیماران مبتلا به تب‌های قطع نشدنی دست می‌دهد، اثر معالج دارد.
  •  غِرغِره و یا دهان‌شویه دَم کرده رقیق‌شده مریم گُلی را می‌توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم‌های دهان و یا بیماری‌های لثه استفاده کرد.
  •  قرار دادن پارچه خیس شده در محلول دَم‌کرده مریم گُلی و کُمپرس نمودن زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند، با این گیاه دارویی توصیه شده است.
  •  کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان کرده‌اند.

عوارض مریم گلی

آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی
آشنایی با خواص گیاه دارویی مریم گلی

 

مصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

مطالب مرتبط:

آشنایی با خواص درمانی گیاه پریلا (نعنا بنفش یا ریحان چینی)

آشنایی با خواص درمانی گیاه پریلا (نعنا بنفش یا ریحان چینی)
آشنایی با خواص درمانی گیاه پریلا (نعنا بنفش یا ریحان چینی)

 

گیاهی علفی یکساله و معطر با ساقه های چهار گوش است که به خاطر برگ های متقابل و به طور معمول تخم مرغی شکل با حاشیه دندانه دار و به رنگ سبز تا قرمز برنزی پرورش داده میشود. گل های آن که از اهمیت زینتی برخوردار نیست روی سنبله های برافراشته در اواخر پائیز ظاهر میشوند. این گیاه همراه با دیگر گلهای باغچه ای با رنگ متضاد کشت و کار میشود. در اواخر تابستان و پائیز گل های آن که از اهمیت زینتی زیادی برخوردار نیست ظاهر میشوند.

کاربرد درمانی پریلا

سبزی و گیاه دارویی که به طور گسترده در جنوب شرق آسیا و به خصوص کره ژاپن و ویتنام مصرف می شود.در ژاپن به عنوان یکی از پر مصرف ترین سبزیجات در آشپزی ژاپنی شناخته می شود.

از خانواده نعنائیان می باشد و بسیار معطر است. دانه های این گیاه حاوی مقادیر زیادی از روغن امگا ۳ هستند. همچنین برگهای پریلا به طور گسترده در تهیه سوشی مورد استفاده قرار می گیرد. به طور قطع خواص دارویی این گیاه به اثبات رسیده است. گیاه دارویی ای با مزه ای قوی معطر و طبع گرم است. عناصر این گیاه برای درمان آسم سرماخوردگی سرفه و ناراحتیهای ریوی موثر است.

پریلا در همه جای ژاپن کشت می شود. از مناطق سردسیر جزیره هوکایدو تا نواحی نیمه استوایی اوکیناوا. اما بهترین مکان برای پریلا نواحی ای با  زمستان ملایم می باشد. به طور کلی نیازهای خاکی آن شبیه کشت ریحان می باشد.

خواص پودر برگ پریلا

آشنایی با خواص درمانی گیاه پریلا (نعنا بنفش یا ریحان چینی)
آشنایی با خواص درمانی گیاه پریلا (نعنا بنفش یا ریحان چینی)

 

برگ پریلا دارای اسانس با طعم قوی است  و دارای خواص ضد التهابی به طور سنتی مورد استفاده در طب چینی است و برای تحریک فعالیت اینترفرون و در نتیجه، سیستم ایمنی بدن را نشان داده شده است و هم چنین برای کاهش علائم سرماخوردگی استفاده می شود.

مزایای بهداشت و درمان گیاه پریلا

  • با عملکرد کاهش فشار خون
  • با عملکرد مهار تجمع پلاکت
  • با عملکرد ضد خوردگی و ضد اکسیداسیون
  • با قابلیت ضد سرطان

خواص روغن پریلا

روغن پریلا که معمولا در غذاهای کره ای استفاده می شود و آن نیز می تواند همانند روغن خشک یا سوخت استفاده شود با  فشردن دانه بوداده ی گیاه بدست می آید دارای سابقه ی استفاده طولانی در طب سنتی چینی دارد و امروزه، از روغن دانه پریلا و عصاره برگ های خشک آن برای انواع اهداف سلامت، استفاده می شود.

روغن به طور کلی در پشت برگ طعم معطری دارد مهم تر از عطر و طعم، روغن پریلا دارای اسید چرب امگا ۳ بسیار بالا است اسید چرب آن در مقایسه با اکثر روغن های گیاهی دیگر بیش از ۵۰ درصد است محتوای امگا ۳ در روغن پریلا  آلفا لینولنیکاسید(ALA) است که شما همچنین می توانید در بذر کتان و با مقادیر کمتر در گردو، سویا و روغن ماهی پیدا کنید. روغن پریلا همچنین شامل اسیدهای چرب حیاتی امگا۶  و امگا۹  است این اسیدهای چرب اشباع نشده برای سلامتی شما و به خصوص برای عملکرد سیستم ایمنی نرمال بدن و بهبود شرایط مربوط به حافظه مفید هستند.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی