دوشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۹ ۰۲:۰۲

چگونه کرونا خطرناک تر از قبل شده است؟

چگونه کرونا خطرناک تر از قبل شده است؟
به گفته وزیر بهداشت ویروس کرونا درحال قدرتمندتر شدن است.

به گزارش تیتربرتر: ویروس بررسی ها نشان میدهد که درگیری افراد با آلودگی هوا ویروس کرونا را ۸ درصد مرگبارتر کرده است هم چنین وزیر بهداشت گفت برخلااف تصور قبلی محققان ویروس کرونا در حال قدرتمندتر شدن است.

برخلاف تصورات کرونا قدرتمندتر می شود

برخلاف تصورات کرونا قدرتمندتر می شود
برخلاف تصورات کرونا قدرتمندتر می شود

به گزارش تیتربرتر به نقل از خبرگزاری مهر، سعید نمکی، روز یکشنبه در مراسم طرح تکمیلی مدیریت کرونا در کشور توسط سازمان بسیج مستضعفین، اظهار داشت: من همواره خودم را یک سرباز کوچک دفاع مقدس می‌دانم. دوستان در بسیج مجموعه‌ای را آماده کردند و در سازمان بسیج طرحی را آماده کردند که همکاران وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین درباره این طرح صحبت‌هایی را انجام دادند. فکر می‌کنم آمیزه‌ای از این دو طرح را به عنوان یک مجری واحد با تقسیم میدان کار که گاهی میدان جغرافیایی است و گاهی میدان فعالیتی است، پیش برند تا بتوانیم این هم‌افزایی را در یک زمان کوتاه روی میز بگذاریم. مانند اقداماتی که در دوره قبل بیماری انجام دادیم.

وی افزود: دوره قبلی بیماری کرونا، که در یک زمان دو ماهه با لطف خداوند و با همدلی و هم افزایی و با حمایت مقام معظم رهبری توانستیم میزان مرگ‌هایمان را به نزدیک ۳۰ برسانیم و دنیا حیرت کرد. توانستیم ۷۸ میلیون نفر را در مرحله اول و در زمان بسیار کوتاه غربالگری کنیم که سازمان بهداشت جهانی حیرت کرد که در این پهنه وسیع جغرافیایی توانستیم این اقدام را انجام دهیم.

نمکی ادامه داد: در حال حاضر هم فکر می‌کنم که این بضاعت و دانش و اندوخته قبلی دوره مدیریت بیماری را داریم و می‌توانیم مجدداً این هم افزایی‌ها را انجام دهیم. در حال حاضر بیمارستان‌های ما بسیار هوشمندتر از دوره قبل کار می‌کنند. ما وقتی در قم و گیلان گرفتار شدیم، خیلی از مسائل مربوط به بیماری و درمان بیماران را نمی‌دانستیم، اما در حال حاضر بر تجربیات‌مان افزوده شده است. آن روز نمی‌دانستیم که اگر روزهای اول علامت‌دار شدن بیمار، از این پروتکل استفاده کنیم، موثرتر از سایر اقدامات است.

وی تاکید کرد: البته هرکس بگوید که من طی این مدت کاملاً ویروس کرونا را خوب می‌شناسم، درست نیست و هرکس چنین ادعایی کند، مصداق جهالتش است. هیچکس در هیچ جای دنیا نمی‌تواند چنین ادعایی کند. می‌توان گفت که این ویروس را از ۶ ماه قبل بیشتر و بهتر می‌شناسیم، اما نمی‌توان گفت که طی ۶ ماه ویروس را به خوبی می‌شناسیم و می‌توانیم آینده ویروس را پیش بینی کنیم، اشتباه کرده است.

نمکی ادامه داد: بارها به همکارانم اعلام می‌کردم که خدا نکند پدیده‌ای به نام جهش در برخی از ژن‌های ویروس اتفاق افتد که این اتفاق تمام معادلات را برهم خواهد زد که این اتفاق دارد رخ می‌دهد. دیشب تا دیروقت داشتم تغییرات ژنوم ویروس را مطالعه می‌کردم. متاسفانه در ژنوم ویروس دارد اتفاقاتی می‌افتد که هم در بیماری‌زایی و هم در قدرت سرایت موثر خواهد بود. این تغییرات ما را در ابتلا و مرگ و میر گرفتار می‌کند. کمااینکه در اروپا مرگ‌های ۵۵۰ تایی فرانسه ناشی از تغییرات ژنتیکی ویروس هم هست. ویروس وحشی‌تر و چموش‌تر شده است.

وزیر بهداشت گفت: خیلی‌ها می‌گفتند این ویروس هم مانند سایر کروناویروس‌ها، بعد از مدتی به سمت خاموشی می‌رود. در حالی که نه تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه ویروس دارد قدرتمندتر می‌شود. در حالی که سارس و مرس که از اجداد این ویروس بودند، بعد از چند ماه به سمت خاموشی رفتند. در حالی که ویروس عامل بیماری کووید ۱۹ دارد به سمت چموشی می‌رود.

نمکی افزود: من روز اول به همکارانم اعلام کردم که این ویروس دو مسیر را طی می‌کند؛ یا به سمت یک آرامش می‌رود و یا اینکه به سمت یک سرکشی و چموشی می‌رود که بسیار خطرناک است. پیش‌بینی خودم این بود که این ویروس به دلیل ساختاری که دارد به سمت خاموشی نخواهد رفت.

وی تاکید کرد: حال در ورود به این عرصه باید سرعتمان را بالا برده، وفاق و همدلی‌مان را بیشتر کنیم و تقسیم کار را به صورتی انجام دهیم که زودتر به نتیجه مثبت برسیم. امیدوارم بتوانیم در یک ماه آینده یک برگ برنده‌ای را برای امیدبخشی به مردم ایران و برای دلخوشی مقام معظم رهبری ارائه کنیم. از حمایت بسیج ممنونم و دست یکایک بچه‌های بسیجی کشور را می‌بوسم.

نمکی گفت: روزهای اول گرفتاری بود که تنها نشسته بودم و داشتم به کوهی از مشکلات فکر می‌کردم که سردار سلامی تماس گرفت و گفت فکر نکنید که تنهایید، ما با تمام قوا در کنارتان هستیم. استنباطم این است که ما هیچ حد و مرز جدا از سازمان بسیج مستضعفین نداریم. معتقدم اگر ما در کنار هم توفیقی را کسب کنیم، آبروی نظام است. ما در کلیات باهم بحثی نداریم و یکدیگر را قبول داریم حال در جزییات هم همکاران باید به همفکری برسند. ما دلمان می‌خواهد این طرح با قوت اجرا شود.

مطالب مرتبط:

آلودگی هوا ویروس کرونا را کشنده تر میکند

آلودگی هوا ویروس کرونا را کشنده تر میکند
آلودگی هوا ویروس کرونا را کشنده تر میکند

برخی از تحقیق‌ها هشدار داده‌اند که با آلوده‌تر شدن هوا میزان شیوع ویروس کرونا هم افزایش پیدا می‌کند.

چه ذرات معلق در هوا و چه کروناویروس هر دو وارد یکی از ارگان‌های بدن می‌شوند و ترکیب این دو در کنار هم هر کدام را مرگبارتر هم می‌کند. چند ماه پیش دانشگاه هاروارد مطالعه‌ای در این راستا انجام داد که این موضوع را تایید می‌کند.

نتایج این مطالعه در ۳۰۸۰ منطقه ایالات متحده آمریکا از این قرار بود؛ قرار گرفتن بلندمدت در معرض آلودگی‌هوا منجر به افزایش آسیب‌پذیری نیست به تجربه پیامدهای شدیدتر کووید-۱۹ است.

برای مثال این مطالعه نشان داده برای فردی که ده‌ها سال در منطقه‌ای درگیر با آلودگی هوا زندگی می‌کند، در صورت ابتلا به کروناویروس خطر مرگ ۸درصد بیشتر از دیگر افرادی است که در شهری بدون مشکل آلودگی هوا زندگی می‌کنند. در بخشی از این مطالعه در این رابطه آمده است:  «افزایش کوچکی برای قرار گرفتن در معرض ذرات PM ۲.۵ می‌تواند منجر به افزایش زیاد تعداد مرگ‌ومیر کووید-۱۹ شود.»

گردآورنده:فرحان مرادی

آنچه دیگران میخوانند: