چهارشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۲۶

خسارت 200 میلیاردی گیشه سینما از کرونا

خسارت 200 میلیاردی گیشه سینما از کرونا
هفته اول اسفند ۹۸ درست زمانی که اسامی فیلم‌های اکران نوروزی سال ۹۹ اعلام شد کرونا به میدان آمد و هنوز هم تعطیلی سینماها ادامه دارد و زمان بازگشایی در هاله از ابهام قرار دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ تنها یک روز از مشخص شدن فیلم های اکران نوروز ۹۹ در روزهای انتهایی اسفند ماه پارسال ، گذشته بود که مراکز فرهنگی کل کشور من جمله سینماها به علت حضور نامیمون و یکباره کرونا تعطیل شد. تعطیلی ای که تا امروز هم ادامه دارد.

در این راستا سینمای ایران تن به اکران اینترنتی داده اند. اکران نوروزی همواره جزء پربیننده ترین اکران های سال است که سینماگران این دوره را از دست دادند و حالا با قرار گرفتن در آستانه فصل تابستان نیز همچنان بازگشایی سینماها در هاله ای از ابهام قرار دارد و این اتفاق باعث ضرر بیش از پیش فعالان این عرصه شده است.

خسارت 200 میلیاردی گیشه سینما از کرونا

خسارت 200 میلیاردی گیشه سینما از کرونا
خسارت 200 میلیاردی گیشه سینما از کرونا

هفته اول اسفند ۹۸ درست زمانی که اسامی فیلم‌های اکران نوروزی سال ۹۹ اعلام شد و فیلم‌ها با آغاز تبلیغات خود آماده حضور بر پرده سینما بودند، کرونا وارد میدان شد. همه‌گیری ویروس کرونا ناشناخته خیلی زود منجر به تعطیلی سینماها در سراسر کشور شد. در این میان فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری که از مدعیان فروش بود و تنها یک هفته از شروع اکرانش می‌گذشت بیشتر از بقیه فیلم‌ها متضرر شد.

امروز با گذشت نزدیک به سه ماه از تعطیلی سینماها برای محاسبه میزان ضرر وارد شده به صنعت سینما نگاهی داشتیم به میزان فروش فیلم‌ها در بازه زمانی مشابه در سال گذشته. 

سینماها از اسفند سال ۹۷ که با آغاز اکران فیلم‌های جدید همراه بود تا ۱۱ خرداد ۹۸ به فروش ۱۰۲,۴۲۸ میلیارد دست یافتند. این فروش نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشت بنابراین اگر سینماها به اجبار به تعطیلات کرونایی نمی‌رفتند می‌توانستند حداقل به فروشی معادل ۱۳۰ میلیارد تومان دست یابند. به عبارت دقیق‌تر سینماها طی این سه ماه، ۱۲۸ میلیارد تومان آسیب دیدند.

از طرفی باید به این نکته هم توجه داشت که رقم ذکر شده تنها ضرری‌ست که به صورت مستقیم به فروش فیلم‌های سینما وارد شده است. اگر فروش بوفه سینماها را نیز به طور میانگین به اندازه نیمی از فروش سینما در نظر بگیریم با ضرری بیش از ۶۵ میلیارد مواجه خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: بازیگر نقش آرزو در سریال از سرنوشت کیست؟

همچنین کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی که در مرحله پیش تولید یا فیلمبرداری بودند را متوقف کرد و باعث وارد آمدن خسارت زیادی به تهیه کنندگان و بیکاری عوامل سینما شد. در حال حاضر ۳۲ صنف اعضای صنوف خانه سینما را تشکیل می‌دهند. ذیل این ۳۲ صنف 5300 مشغول فعالیت هستند و در رشته‌های مختلف سینما کار می‌کنند. از این میان طبق آمار تنها ۲۰ درصد از امکانات مالی مناسبی برخوردارند و بقیه 4500 نفر حقوق اندک ۳ میلیون خود را از دست دادن و بیش از ۱۳۰۰ نفر از اعضای صنوف مختلف زیرمجموعه خانه سینما خواستار بیمه بیکاری شدند. 

اعطای وام 300 میلیون تومانی به 12 فیلم

سازمان سینمایی اسامی ۲۱ فیلم متقاضی اکران نوروز ۹۹ که به دلیل تعطیلی سینماها متضرر شده‌اند را برای دریافت وام ۴ درصدی ۳۰۰ میلیون تومانی به بنیاد فارابی معرفی کرد.

براساس گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، اسامی فیلم‌هایی که توسط معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جهت دریافت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به بنیاد سینمایی فارابی معرفی شده‌اند، منتشر شد.

این فیلم‌ها عبارتند از: «خوب بد جلف ۲»، «شنای پروانه»، «پسرکشی»، «زن‌ها فرشته‌اند ۲»، «بازیوو»، «لامینور»، «خط استوا»، «درخت گردو»، «طلا»، «آنجا همان ساعت»، «زعفرانیه ۱۴ تیر»، «بنفشه آفریقایی»، «تومان»، «تعارض»، «دوزیست»، «عنکبوت»، «تبسم تلخ»، «بی‌صدا حلزون»، «پالتو شتری»، «سلفی با دموکراسی» و «مورچه خوار».

لازم به ذکر است هر کدام از این فیلم‌ها که از سایر حمایت‌ها مانند اخذ وام از صندوق کارآفرینی امید بابت ساخت همین فیلم یا حمایت بابت اکران آنلاین برخوردار شده باشند مشمول این حمایت نمی‌شوند.

همچنین فیلم‌های دولتی نیز مشمول دریافت این وام نیستند.

تفاهم‌نامه تأمین اعتبار صدور این تسهیلات، بین بنیاد سینمایی فارابی و صندوق اعتباری هنر در قالب قرارداد متمم به امضا رسیده است.

وام در نظر گرفته شده بلافاصله پس از تکمیل پرونده، توسط صندوق کارآفرینی امید به مالک یا مالکان فیلم پرداخت خواهد شد.

آمار فروش سینمای آنلاین

آمار فروش سینمای آنلاین
آمار فروش سینمای آنلاین

 

طرح سینمای آنلاین از ۲۴ فروردین ماه ۹۹ برای حمایت از سینمای ایران در بحران متاثر از شیوع بیماری کرونا و با نمایش فیلم "خروج" آغاز به کار کرد که در ادامه این مسیر چهار فیلم "طلا،" "زیرنظر"، "مهمان‌خانه ماه‌نو" و "تیغ و ترمه" نیز به آن پیوستند. با گذشت بیش از یک ماه از شروع این طرح و در ادامه روند اطلاع رسانی از تعداد بلیط‌های فروش رفته، در حدود نیم میلیون بلیط در مجموع دو پلتفرم تا کنون خریداری شده است. این آمار که به صورت مستقیم به ازای هر خرید ثبت و به صورت تجمیعی از دو پلتفرم میزبان این طرح اعلام می‌شود، خبر از گردش مالی حدود هفت و نیم میلیارد تومانی برای سینمای ایران می‌دهد.

بیشتر بخوانید: جزییات اکران آنلاین فیلم های سینمایی

در طرح اکران آنلاین که بلیط آن ۱۵ هزارتومان قیمت گذاری شده و هر بلیط تا هشت ساعت پس از خرید اعتبار تماشا دارد، متناسب با متغیرهای بازدید در شبکه نمایش خانگی، برای هر بلیط حداقل ۲.۵ تماشاگر در نظر گرفته می‌شود. به همین ترتیب می‌توان بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تماشاگر را در مدت یک ماه از شروع طرح اکران آنلاین برای این پنج فیلم برآورد کرد. همچنین به دلیل تعلق گرفتن بدون واسطه ۷۰ درصد از درآمد فروش به صاحب اثر، در مجموع بیش از پنجاه فیلم متقاضی اکران اینترنتی هستند و تصمیم بر این است که این طرح با اکران هفتگی حداقل دو فیلم ادامه پیدا کند.

این میزان استقبال تماشاگران در حالی رقم خورده که طرح سینمای آنلاین جز در هفته سوم اکران فیلم خروج و آن هم بصورت کاملا محدود، هیچگونه تبلیغ تلویزیونی نداشته است.