پنج شنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۱۴:۵۶

خواص خوردن ژله برای بدن

خواص خوردن ژله برای بدن
ژله حاوی مقادیر بسیار زیادی اسید اسپارتیک بوده که نقش بسیار موثری در بازسازی سلول‌های پوستی دارند و به ترمیم آنها کمک می‌کند؛ تیتربرتر در ادامه به بررسی اینکه ژله چه خواصی برای بدن دارد پرداخته است.

تیتربرتر؛ ژله به دلیل دارا بودن ژلاتین، نسبت به خیلی از دسرهای چرب و شیرین دیگر مانند انواع کیک و شیرینی، ارجحیت دارد.ضمن اینکه مقداری کلسیم، آهن، سدیم و پتاسیم هم در ژلاتین وجود دارد. رعایت تعادل در مصرف تمام خوراکی ها از جمله انواع ژله ضروری است.

مهم ترین خاصیت ژله

​ فواید خوردن ژله  ​
مهم ترین خاصیت ژله

 

مهم ترین خاصیت ژله از ژلاتین موجود در آن است. ژلاتین که نوعی پروتئین موجود در استخوان است، می تواند به دلیل داشتن مقداری اسیدآمینه ضروری، برای سلامت استخوان های بدن مفید باشد.

ژله حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های گروه ب است. برای افزایش کارایی مفاصل و حل مشکلات آرتریت بسیار موثر و مفید است. همچنین قرار دادن ژله در رژیم غذایی می‌تواند باعث کاهش التهابات ناشی از درد مفاصل شود.

فواید خوردن ژله

فواید خوردن ژله
فواید خوردن ژله

 

مصرف ژله برای سلامت مو خوب است

ژله منبع غنی اسید فولیک بوده که برای سلامت مو مفید است. از نازک شدن و ریزش مو جلوگیری می کند.

مصرف ژله به کاهش کلسترول بد کمک می کند

همه می دانند که اگر سطح کلسترول بد در بدن افزایش یابد می تواند منجر به حمله قلبی شود. ژله به کاهش کلسترول بد یعنی LDL کمک کرده و سطح کلسترول خوب بدن را افزایش می دهد. ژله به جلوگیری از خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

مصرف ژله برای التهاب و ورم مفاصل خوب است

مصرف ژله برای التهاب و ورم مفاصل
مصرف ژله برای التهاب و ورم مفاصل

 

ژله از ژلاتین طبیعی تهیه شده است که می تواند نرمی مفاصل را افزایش داده و از التهاب و ورم مفاصل جلوگیری کند. ژله همچنین می تواند تورم ناشی از درد مفاصل را کاهش دهد.

مصرف ژله استرس را کاهش می دهد

امینواسیدهای ضروری در ژله می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین می تواند نشانه های ضعیف افسردگی در زنان را کاهش دهد.

مصرف ژ له ناهنجاری های پوست را کاهش می دهد

ژله رده هایی از اینوزیتول و نیاسین دارد که از برخی از ناهنجاری های پوستی جلوگیری می کند. مصرف مکرر ژله به کاهش ناهنجاری هایی نظیر آکنه و روزاسه (نوعی بیماری مربوط به بینی و گونها که ضایعات آکنه مانند ، گشاد شدگی مویرگها مشخص می شود) را کاهش می دهد.

ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست و سایر بافت‌های بدن مفید است

ژله منبع غنی از اسیدفولیک است و مصرف ژله برای سلامت مو و جلوگیری از نازک شدن مو بسیار مفید است

مصرف ژله برای پوست خوب است

مصرف ژله برای پوست
مصرف ژله برای پوست

ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست خوب است. به بازسازی سلولهای جدید بدن کمک می کند. از پیدایش علائم پیری پوست جلوگیری می کند. ژله دارای اسید اسپارتیک غنی است که به فرآیند بازسازی کمک می کند. بنابراین خوردن آن در حد میانه ضرری ندارد.

مطالب مرتبط:

مصرف ژله برای عملکرد کاهش و افزایش وزن خوب است

مصرف ژله برای عملکرد کاهش و افزایش وزن
مصرف ژله برای عملکرد کاهش و افزایش وزن

ژله کالری کمی دارد در نتیجه برای دست یافتن به وزن ایده آل مناسب است. برخلاف دیگر محصولات شیرین ، قند آن بسیار بالا نیست.

مصرف ژله در درمان افسردگی:

به دلیل داشتن ویتامین B برای افرادی که از افسردگی رنج می‌برند، مفید است.

مصرف ژله در کلسترول بالا و رژیم های لاغری:

ژله چاق کننده نیست و در تهیه آن از مقدار کمی شکر استفاده می‌شود که ضرر چندانی برای بدن ندارد.

همچنین به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

طبیعی درست کنید

اگر دوست دارید ژلاتین خالص و طبیعی به بدن‌تان برسانید، می‌توانید آن را از جوشاندن استخوان قلم گاو استخراج و در غذاهای مختلف‌تان مصرف کنید.

نکته: به طور کلی، خواص ژله از ژلاتین موجود در آن حاصل می شود و هیچ کدام از ژله ها از نظر ارزش غذایی بر دیگری برتری ندارند زیرا این طعم و رنگ های متفاوت، ناشی از به کار بردن رنگ های مصنوعی و اسانس های مختلف در تهیه این محصولات است و ربطی به خواص میوه های طبیعی ندارد.

هشدارها و مضرات خوردن ژله :

مضرات خوردن ژله
مضرات خوردن ژله

 

تا حرف ژلاتین می‌شود همه یاد ژله می‌افتند و خواصی که برای استخوان‌سازی دارد. ظاهرا ژله حاوی کلسیم، ‌آهن،‌ سدیم و پتاسیم است  و منبع خوبی برای تامین ریزمغذی‌ها محسوب می‌شود. اما پودر ژله‌های آماده‌ حاوی مقداری شکر، ‌رنگ و اسانس هستند و به همین دلیل در تهیه آنها باید دقت کنید.

مصرف بی رویه پاستیل به خاطر وجود رنگ و شکر و دیگر مواد افزودنی می تواند اشتها را کور کرده و موجب سوء تغذیه شود.

اگر خواستید با پودرهای آماده، ژله درست کنید به هیچ وجه به آن شکر اضافه نکنید.

حواس‌تان باشد ژله برای کودکان زیر سه سال ممنوع است.

والدین باید مانع مصرف زیاد این ماده غذایی در کودکان خود بویژه پیش از غذای اصلی شوند؛ چرا که ژله میل به غذا را کاهش می‌دهد.

ضمن آنکه افراد با سیستم ایمنی ضعیف یا مشکلات گوارشی حاد هم بهتر است در مورد خوردن ژله احتیاط کنند.

همچنین مصرف ژله های آماده در افراد مبتلا به بیش فعالی و دیابت نیز توصیه نمی شود.

ارزش غذایی ژله بالا نیست و نباید جایگزین وعده‌های اصلی غذا باشد و معمولا از آن‌ به عنوان دسر و میان وعده استفاده می‌شود.

در صورتی که مصرف ژله تنها در مهمانی‌ها، موردی و هفته‌ای یکی – دو بار باشد، مشکلی ندارد. اما اگر مصرف این ماده غذایی عادت شود، جای بخشی از وعده‌های غذا را خواهد گرفت و منجر به کم اشتهایی خواهد شد.

ژله‏ های آماده موجود در بازار که با رنگ‏ها و طعم ‏های مختلف عرضه می ‏شوند، از نظر تغذیه ‏ای مناسب کودکان نیستند زیرا در بروز حساسیت در آنها نقش دارند و ممکن است در برخی از بچه‌ها که زمینه آلرژی دارند، باعث بروز حساسیت به صورت خس‌خس سینه یا کهیر شوند.

توصیه های مهم: 

 پاستیل را جایگزین نکنید

خوردن ژله
خوردن ژله

درست است که ژلاتین می‌تواند در تحکیم استخوان، غضروف‌سازی و تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن موثر باشد اما این دلیل نمی‌شود که اگر کودک‌تان بدغذاست و میلی به خوردن غذاهای مقوی ندارد، ژله یا پاستیل میوه‌ای را جایگزین مواد مورد نیاز بدن او کنید.

نوع پروتئینی که در ژلاتین وجود دارد بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم‌مرغ است و بسیاری از اسیدهای آمینه ضروری را ندارد، بنابراین پروتئینی است که نسبت به سایر پروتئین‌ها ارزش غذایی پایینی دارد و منبع کافی و کاملی برای تامین کلسیم و سایر ریز‌مغذی‌های مورد نیاز بدن نیست. طعم‌های میوه‌ای، نوشابه‌ای و … پاستیل‌ها فقط و فقط به دلیل اسانس و طعم‌دهنده‌های مصنوعی است و هیچ فرقی بین پاستیل نوشابه‌ای و میوه‌ای وجود ندارد.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده : مریم بالوی فیلی