شنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ ۰۳:۱۲

قیمت های جدید خودروسازان در خرداد

قیمت های جدید خودروسازان در خرداد
با گرانی که خودرو در چند ماه گذشته داشته دولت چند روز گذشته قیمت گذاری نهایی خودرو را تصویب کرد و قرار بر کاهش خودرو است؛ تیتربرتر در ادامه به تصویب قیمت های جدید به خودروسازان پرداخته است.

به گزارش تیتربرتر؛ یکی از اخبار مهم در این چند ماه گرانی قیمت خودرو بود که پس از چند ماه قیمت گذاری شد و اکثر خودروهای سایپا، ایران خودروو ... کاهش قیمت داشتند و قرار است از روزهای آینده خودروهای خود را به فروش برسانند.

قیمت خودروها تا چه مقدار کاهش می یابد؟

قیمت خودروها
قیمت خودروها

 

بعد از تعلل بسیارِ ستاد تنظیم بازار در نهایت 23 اردیبهشت ماه مجوز افزایش قیمت انواع خودروهای داخلی صادر شد که براساس آن محصولات ایران خودرو به‌طور متوسط 10 درصد و سایپا 23 درصد افزایش قیمت پیدا کردند. علاوه بر این، قیمت متعارف خودرو در کف بازار نیز همان قیمت تحویل خودرو درب کارخانه به‌اضافه حداکثر 10 درصد تعیین شد. 

البته در این جلسه شرایط جدیدی هم برای فروش خودرو به تصویب رسید که در نهایت مصرف کننده واقعی بتواند امکان خرید خودرو را داشته باشد. مطابق این روش های فروش "ثبت نام از کلیه متقاضیان واجد شرایط خودرو بدون محدودیت زمانی و 24 ساعته است که در صورت تکمیل ظرفیت در روش پیش فروش متقاضی امکان خرید در قالب طرح مشارکت در تولید را خواهد داشت.

برای ثبت نام 50 درصد قیمت روز مصوب خودرو اخذ می شود و پیش فروش تا 12 ماهه در سقف 60 درصد ظرفیت تولید بدون احتساب سود مشارکت خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بررسی خودروی جگوار آی پیس

همچنین مشارکت در تولید 12 تا 24 ماهه در سقف 50 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداقل 6 درصد و مشارکت در تولید 24 تا 36 ماهه در سقف 15 درصد ظرفیت تولید با احتساب سود مشارکت حداکثر 12 درصد خواهد بود.

متقاضیان امکان انتخاب روش خرید به صورت پیش فروش یا مشارکت تولید را در مرحله ثبت نام دارا می باشند و خودروسازان مکلف به فروش خودرو به ترتیب اولویت پیش فروش، مشارکت در تولید یکساله و دوساله در خودروهای قابل عرضه می باشند.

همچنین ظرفیت تولید قابل فروش با در نظر گرفتن تعهدات معوق و جاری توسط کمیته خودرو محاسبه شود و سود انصراف ، 3 درصد کمتر از سود مشارکت مندرج در قرارداد مشارکت در تولید است".

 علاوه بر این رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هم اعلام کرد " از این پس نگهداری خودرو در سوله و انبار‌ها و پارکینگ‌ها مشمول تطبیق با شرایط انبارداری خواهد بود به گونه‌ای که اگر فردی خودروی صفری را در انبار یا پارکینگ نگهداری نماید، چنانچه در سامانه انبارداری ثبت نام نکرده باشد، مشمول احتکار و عدم عرضه خواهد بود. مردم می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه خودروی صفر در انبار‌ها و پارکینگ‌ها با تماس با شماره 124 و مراکز مربوطه وزارت صنعت، معدن و تجارت موضوع را در میان بگذارند".

قیمت خودروها
قیمت خودروها

 

تشدید نظارت ها و اعلام مجوز افزایش قیمت ها  اثرات خود را در همان ساعات نخست بر بازار قیمت انواع خودروهای داخلی گذاشت به نحوی که روند کاهشی قیمت ها با گذشت چند روز از انتشار این خبر ادامه داشت. اما با گذشت 9 روز  از این مصوبه عدم ابلاغ لیست جدید قیمت انواع خودرو باعث شده تا خرید و فروش خودرو متوقف شود و همه برای خرید منتظر لیست جدید قیمت ها باشند. 

بیشتربخوانید: بررسی خودرو پورشه تایکان

پیشنهاد خودروسازان برای عرضه محصولات در بورس

چند وقتی است از سوی برخی مسوولان و کارشناسان نیز مطرح می‌شود. همین چندی پیش، رئیس قوه‌قضائیه پیشنهاد داد برای مقابله با رانت در بازار خودرو و کاهش التهاب، خودروهای داخلی در بورس عرضه شوند. این در حالی است که دولت با بازگرداندن شورای رقابت، نشان داد همچنان به‌دنبال سیاست قیمت‌گذاری دستوری است. دستورالعملی که شورای رقابت برای قیمت خودروها اعلام کرد (افزایش ۱۰ تا ۲۳ درصدی قیمت خودروها)، با نارضایتی خودروسازان همراه شد. آنها تاکید دارند که با توجه به سیاست شورای رقابت، همچنان با زیان در تولید مواجه خواهند بود، بنابراین بهتر است روشی دیگر برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شود.

بیشتربخوانید: خاص ترین خودروهای جهان در سال 2020

در حال حاضر با توجه به روزهای خوش بورس و استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در آن و حمایت‌های دولت در این مورد، خودروسازان پیشنهاد داده‌اند محصولات آنها نیز راهی بورس شود. به نظر می‌رسد خودروسازان به این نتیجه رسیده‌اند که با عرضه خودرو در بورس کالا، قیمت محصولات شان نزدیک به نرخ بازار تعیین و بنابراین نقدینگی بسیار بیشتری در مقایسه با شرایط فعلی (قیمت‌گذاری دستوری) جذب خواهند کرد.

در حال حاضر به دلیل قیمت‌گذاری دستوری، فاصله‌ای زیاد بین نرخ کارخانه و بازار خودروهای داخلی به چشم می‌خورد و سود هنگفت ناشی از این رانت به جیب دلالان و واسطه گران رفته و سر تولید‌کنندگان بی‌کلاه می‌ماند. خودروسازان بسیار تلاش کردند تا نظر مساعد دولت برای قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را جلب کنند، اما موفق نشدند و حالا به‌دنبال حضور در بورس کالا برای خلاص شدن از شر قیمت‌گذاری دستوری هستند.

گردآورنده : علی اکبر رضایی