جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۲۷

پیش بینی درباره بازار طلا در آستانه شب عید

پیش بینی درباره بازار طلا در آستانه شب عید
از نگاه ایرانیان بازار طلا و سکه یکی از بازارهای امن سرمایه گذاری است حال باید دید که این بازار پرطرفدار در آستانه عید نوروز به کدام سمت سوق پیدا می کند؟

به گزارش تیتربرتر؛ بازار طلا و سکه به طور سنتی از گزینه‌های نخست خانواده‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود و معمولا با نزدیک شدن به عید، قیمت‌ها در آن رونق می‌گیرد؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد آخرین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار چیزی حدود ۵۲۰هزار تومان است، قیمت سکه تمام طرح جدید به رقم 5 میلیون و 130 هزار تومان رسید.

بازار‌های مالی با نزدیک شدن به سال نو تحولاتی را شاهد هستند که بازار طلا و سکه به دلیل سنت‌های دیرینه بیشتر در معرض تغییر نرخ قرار گرفته است.

ایران یکی کشورهای برتر جهان در تولید طلا و جواهر است. به طوری که ایران در المپیاد جهانی ساخت طلا و جواهرسازی کشور انگلستان سال ۲۰۱۱ رتبه پنجم، در المپیاد جهانی کانادا سال ۲۰۰۹ دیپلم افتخار و رتبه هفتم، درسال ۲۰۱۳ در آلمان رتبه دوم و مدال نقره، در سال ۲۰۱۵ در برزیل دیپلم افتخار و رتبه پنجم را کسب کرده است.

در دنیا ۷ کشور ایتالیا، ترکیه، هند، کره‌جنوبی، هنگ کنگ، تایلند و ایران جزو تولیدکنندگان برتر طلا و جواهر هستند و ایران می‌کوشد با افزایش میزان صادرات خود در این زمینه در میان این کشور‌ها به رتبه برتری دست یابد.

وضعیت بازار سکه و طلا در روزهای پایانی سال

محمد کشتی آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه و طلا در هفته گذشته، اظهار کرد: هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در این هفته ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است که دلیل این امر را می‌توان افزایش نرخ ارز در بازار دانست.

نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه هر اونس جهانی طلا نسبت به روز دوشنبه ۶ دلار کاهش داشته است، تصریح کرد: این در حالی است که هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴ هزار تومان، هر مثقال طلا ۱۲ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت ها در بازار طلا و سکه

کشتی آرای با بیان اینکه امروز در بازار حباب سکه نداریم تصریح کرد: با وجود نزدیک شدن به ایام پایانی سال، عرضه و تقاضا در بازار متعادل است.

او از مردم درخواست کرد که زمانی به خرید طلا و سکه اقدام کنند که بازار روند متعادلی داشته باشد.

توصیه ای به خریدارات طلا برای شب عید

آیت محمد‌ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر، در گفت و گو با برنا در تحلیل بازار طلا و سکه اظهار کرد: بازار سکه و طلا در هفته و ماه قبل نسبتا آرام بود و به ویژه نسبت به ماه‌های پیش از آن که به افزایش 40 تومانی در هر گرم نیز رسید، نوسانات بسیار ضعیفی داشت.

او افزود: سکه در طول هفته گذشته به بالای 5 میلیون تومان نرسید و نوساناتِ در حد 5 الی 10 تومان، هفته نسبتا آرامی را رقم زد. قیمت دلار نیز در هفته گذشته تغییرات بسیار کمی داشت.

محمد‌ولی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در آستانه مناسبت تولد حضرت زهرا (س) و روز مادر هستیم، روند آرام و کم نوسانی در بازار سکه و طلا برای هفته جاری پیش‌بینی می‌شود و ممکن است، هر مثقال طلا 10 الی 20 تومان در هر گرم افزایش قیمت داشته‌ باشد.

بیشتر بخوانید: بازار مسکن به کدام سمت غش می کند

رئیس اتحادیه طلا و جواهر این روند آرام را مشروط به آن دانست که اتفاق و خبر خاصی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و یا نظامی رخ ندهد.

محمد‌ولی خاطرنشان کرد: موضوع ویروس کرونا و تلاطمات ناشی از آن که بازی سیاسی آمریکا برای اقتصاد چین بود، در روز‌های اخیر فروکش کرده و استیضاح ترامپ هم ملغی شد، بنابراین بروز نوسان شدیدی را در این بازار انتظار نداریم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ایام پایانی سال و تاثیرات آن بر بازار طلا گفت: از آنجایی که شب عید حجمی از تقاضا به همه بازارها از جمله بازار سکه و طلا وارد می‌شود و همچنین روزهای پایانی سال، همزمان با تسویه حساب شرکت‌های داخلی با شرکت‌های خارجی است، این موضوع پشتوانه‎ای از ارز و طلا دارد و بر این بازارها تاثیر می‌گذارد.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به این موارد به کسانی که تصمیم به خرید طلا و یا سکه برای شب عید دارند، توصیه می‌کنم خریدهای خود را به دقیقه 90 موکول نکرده و در همین روزهای جاری خرید خود را انجام دهند.