سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ۱۳:۳۳

چگونه مربای بالنگ درست کنیم؟

چگونه مربای بالنگ درست کنیم؟
مربای بالنگ از جمله مرباهایی است که بین خانواده های ایرانی‌ طرفداران بسیاری دارد اما به دلیل دردسر درست کردن این نوع مربا، بانوان ایرانی ترجیح می دهند که آن را آماده از بازار خریداری کنند اما ما قصد دارید روش درست کردن مربای بالنگ در منزل را آموزش دهیم.

تیتربرتر؛ بالنگ از جمله مرکبات لذیذی است که برای درست کردن مربا بسیار گزینه خوبی است هم از جهت بوی مطبوعی که دارد و هم از جهت طعم و مزه‌. به همین خاطر مربای بالنگ در بین خانواده های ایرانی محبوبیت زیادی دارد.

میوه بالنگ تلخ است و درست کردن مربای آن مقداری سخت است اما می توان با روشی ساده درست کرد.

پوست بالنگ بیشتر برای تهیه مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان ضدعفونی کننده و صفرابر نیز مصرف سنتی دارد. بر اساس تحقیقات جدید نیز اثرات ضد التهابی و کم‌کنندگی قند خون در گیاه بالنگ تایید شده‌ که این امر نشان از تاثیر این گیاه در درمان مرض قند (دیابت) و آلزایمر است.

مواد لازم برای درست کردن مربای بالنگ

مواد لازم برای درست کردن مربای بالنگ
مواد لازم برای درست کردن مربای بالنگ

 

  • بالنگ : 2 عدد
  • شکر :هم وزن بالنگ
  • گلاب : یک چهارم لیوان
  • زعفران : دم کرده به میزان لازم

طرز تهیه مربای بالنگ

طرز تهیه مربای بالنگ
طرز تهیه مربای بالنگ

ابتدا بالنگ ها را بشورید و پوست آن را با یک چاقوی تیز به صورت یک لایه نازک بکنید. سعی کنید از بالنگ هایی استفاده کنید که برجستگی کمتری داشته باشد تا در موقع پوست کردن راحت تر باشید.

بالنگ های پوست گرفته  را از وسط به دو قسمت تقسیم کنید و قسمت داخلی آن یعنی مغزش را در بیاورید. آب یکی از بالنگ ها را بگیرید و صاف کنید.

بخش داخلی بالنگ که شبیه پنبه و سفید رنگ است را برای مربا جدا کنید و به تکه هایی به طول 1 در 2 سانتی متر برش بزنید. در این مرحله بالنگ ها را در آب به مدت 12 ساعت خیس کنید تا بماند.

بعد از گذشت این مدت آب بالنگ ها را با فشار بگیرید. در ظرف دیگری بالنگ ها را به مدت 10 دقیقه بجوشانید و آبکش کنید و دوباره این کار را تکرار کنید تا تلخی بالنگ ها گرفته شود.

بیشتر بخوانید: 

برای تهیه شربت مربا، شکر را با دو لیوان آب بجوشانید تا قوام بیاید. حالا بالنگ ها را در این شهد بریزید. آب بالنگی که از ابتدا گرفتید را بعد از صاف کردن به جای آبلیمو در آن بریزید تا از شکرک زدن مربا جلوگیری کند.

ظرف را روی حرارت قرار دهید تا بالنگ ها بپزند و شکر کاملا به خورد بالنگ برود و در آخر کمی از شهد برایش باقی بماند. زعفران و گلاب را هم اضافه کنید  و صبر کنید دو سه جوش بزند و شعله را خاموش کنید.

نکات کلیدی:

- برای آنکه مربا رنگ مناسبی داشته باشد، بهتر است آن را بیش از اندازه حرارت ندهید و حرارت با شدت بالا نباشد زیرا سوختن شکر باعث تیره و حتی قهوه‌ای رنگ شدن مربایتان می‌شود.

- برای آنکه مربا کپک نزند، بهتر است هنگام ریختن آن در شیشه مخصوص نگهداری، ابتدا شیشه‌ها را بجوشانید و در فر قرار دهید تا خشک شوند سپس آنها را از مربا پر کنید و در‌شان را بگذارید و بعد از بستن در شیشه‌ها، آنها را برعکس کنید و باز هم به مدت ۵ دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. هنگام مصرف مربا نیز بهتر است از قاشق تمیز استفاده کنید.

-  برای هرچه خوش عطر‌ترشدن این مربا، می‌توانید به آن چند هل نیز اضافه کنید.

خواص بالنگ

خواص بالنگ
خواص بالنگ

بالنگ گیاهی از خانواده مرکبات (Rutaceae) است که نام علمی آن L.‌Citrus Medica ‌بوده و در کتب طب سنتی از آن به عنوان «اترج کبیر» نام برده شده است.

میوه این گیاه را به فارسی بالنگ می‌گویند و از نظر گیاه شناسی گونه‌ای از بادرنگ محسوب می‌شود.

بادرنگ دارای درختچه‌ای است به شکل نامنظم و برگ‌های آن با کمی اختلاف شبیه سایر انواع مرکبات است.

بالنگ طبق نظر حکمای طب سنتی دارای خواص متعددی است که بر حسب عضو مورد استفاده متغیر است. از بالنگ می‌توان جهت تقویت جگر، معده و جهت تسکین حرارت احشاء و تشنگی و اسهال صفراوی و کبدی استفاده کرد.

جوشانده پوست خشک بالنگ نیز مسکن قوی صفراوی است و جویدن آن نیز موجب خوشبو شدن بوی دهان می‌شود.

پوست زرد بالنگ را برای تقویت قلب، مغز، کبد، معده و احشای داخل شکم مفید است و مربای آن نیز به همراه عسل برای نفخ و کمک به هضم غذا موثر است.

پوست بالنگ بیشتر جهت تهیه مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به عنوان ضدعفونی کننده و صفرابر نیز مصرف سنتی دارد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند: