یکشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۸
روستاهایی بکر و عجیب در ایران زمین؛

روستاهای گردشگری ایران را بهتر بشناسیم

روستاهایی بکر و عجیب در ایران زمین؛
بسیاری از شهروندان هنگامی که صحبت از سفر و گردش می شود فقط به فکر استامبول و سواحل تایلند و هاوایی و یا کیش و قشم و شیراز و اصفهان و شمال می افتند و سفر تنها برایشان در این دایره تعریف می شود اما سفر و گردش می تواند دایره گسترده و بسیار وسیعی را در بر گیرد و به طوری که کارشناسان گردشگری را در بخش های مختلف تعریف می کنند.

یکی از بخش های و حوزه های گردشگری که در سرزمین پهناور ایران دارای ظرفیت بسیار زیادی است و می توان روی آن مانور بسیار داد گردشگری و سفر به روستای مختلف ایران است چرا در ایران روستاهای با جاذبه های گردشگری بکر و حتی بی نظیر وجود دارد که بعضا در دنیا تک هستند. در ایران روستاهایی با قالبیتهای و حتی شکل و شمایلی عجیب وجود دارند که حوزه گردشگری با تبلیغات و معرفی مناسب می تواند این روستاها را به مقصد گردشگری بدل کند.

در ادامه به معرفی تعدادی از روستاهای دارای قابلیت گردشگری و با مشخصات خاص و بکر می پردازیم و البته ذکر این مهم نیز بسیار ضروری است که ایجاد زیرساختهای لازم برای رشد و توسعه گردشگری بسیار لازم است.

titrebartar.com

روستای ابیانه

روستای دیدنی و جذاب ابیانه در 40 کیلومتری نظنز در نزدیکی اصفهان هست این روستا یکی از بلند ترین مناطق مسکونی هست که زندگی در آن جاری است. ارتفاع روستای ابیانه از سطح دریا حدود 2222 متر است که به همه این ها شما معماری بومی و خاص منطقه و همچنین بناهای تاریخی موجود را هم اضافه کنید.

گردشگران در ابیانه محو تاریخ می شوند چرا که آتشکده ها ، مساجد قدیمی  ، قلعه ها و زیارتگا ها حتما شمارا غرق زمان می کنند.

لرای رفتن به ابیانه دو راه وجود دارد. از طریق جاده کاشان-نطنز و هم از اتوبان کاشان-اصفهان قابل دسترسی است. از دو راهی مسیر کاشان به نطنز تا ابیانه حدود 22 کیلومتر فاصله است.

titrebartar.com

روستای کندوان

روستای زیبای کندوان در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز و در استان آذر بایجان شرقی چشم ها را به خود خیره کرده است .

این روستا به دلیل شکل و نوع خانه ها که شبیه کندوی عسل در دل کوه ساخته شده اند معروف شده و جالبی کندوان وجود ساکنان خون گرم این منطقه هست که مثل سایر نقاط مشابه این روستا ، مانند کاپادوکیه در ترکیه ،  محل زندگی خودشونو ترک نکردند و هنوز هم شور و اشتیاق زندگی در این روستا موج می زند.

جذابیت های این روستا شامل : مساجد، حمام، مدرسه و آسیا می باشد .

برای رفتن به این روستا می توانید از شهر تبریز به سمت اسکو حرکت کنید و بعد از ادامه مسیر از شهر اسکو به سمت جنوب و گذشتن از شهر "اسفنجان" و روستای "کهنمو" به این روستای زیبا برسید. فاصله تبریز-اسکو حدود 30 کیلومتر و اسکو-کندوان حدود 18 کیلومتر است.

titrebartar.com

روستای ماخونیک

ماخونیک روستایی در دهستان دُرُح استان خراسان جنوبی است.

ماخونیک یکی از روستاهای جالب و خاص و البته  شگفت‌انگیز جهان است. براساس آماری در سال ۱۳۹۰، جمعیت آن ۷۳۹ نفر (۱۶۴ خانوار) بوده‌ است. شاید برای تان جالب باشد که روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان است و به شهر «لی‌لی‌پوت‌ها»، معروف هست . این روستا تا افغانستان نیم ساعت فاصله دارد و مردم ماخونیک اصالتا افغانی هستند  عده ای از آن ها هم با مهاجرت به این شهر آمده اند .

برای رفتن به این روستا که از تهران کیلومتر فاصله دارد باید به مشهد _ سبزوار و سپس از این جا ، به طرف جنوب حرکت کنید، پس از عبور از شهرهای گناباد، بیرجند و طبس، به ماخونیک خواهید رسید.

titrebartar.com

روستای میمند

میمند روستایی صخره ای در نزدیکی شهر کرمان هست .میمند یکی از قدیمی ترین  سکونت گاه ها در جهان است که تاریخچه ای بیش از دوازده هزار سال دارد و از آثار باستانی به جا مانده  در این شهر می توان قدمت میمند را فهمید.این شهر بین شهر های شیراز ، یزد ، و کرمان قرار دارد.

البته شکل گیری اولیه روستای میمند مربوط به زمانی است که ایرانیان مهر پرست بوده اند و آن ها را مقدس می دانستند .جاذبه های این روستای تاریخی : حمام ، آتشکده ، مسجد تاریخی و حسینیه آن هست.

برای رفتن هم باید از  مسیر یزد، انار، شهربابک و  میمند است. مسافتی در حدود 170 کیلومتر در جاده ی یزد- کرمان که طی کردید، به شهر انار می رسید. از انار تا شهربابک حدود 105 کیلومتر راه است.

titrebartar.com

روستای بیاض

بیاض، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان انار در استان کرمان هست.بیاض به معنی سفید هست و نامش را از پنبه  زارهای بیاض گرفته است.

این روستا  براساس  آمار ارائه شده در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۰۳ نفر (۸۰۲ خانوار) تخمین زده شد .روستای بیاض به دلیل موقعیت خاص خود که در مسیر ارتباطی کرمان به یزد هست از گذشته تا به امروز یک مسیر ارتباطی مهم به شمار می آمده است.روستای بیاض در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر انار و ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر رفسنجان و در مسیر جاده یزد واقع گردیده است.

titrebartar.com

روستای اورامان

اورامان یا هورامان شهری در سروآباد استان کردستان است .این شهر در دره‌ای شرقی- غربی و در شیب تندی روبه روی کوه ایجاد شده است .خانه‌های روستا به طور کلی از سنگ و به صورت صورت پلکانی ساخته شده‌ ، آن قدر زیبا که چشمانتان خواب زده خواهند شد.به همین دلیل است که به آن «هزار ماسوله» نیز می‌ گویند.

این روستا مرکز دهستان اورامانات در جنوب شرقی شهر مریوان قرار دارد و جاده ای به طول 75 کیلومتر آن را به شهر مریوان متصل می نماید. حدود 30 کیلومتر این راه آسفالت و بقیه خاکی است.

titrebartar.com

روستای ماسوله

یکی از بهترین روستا های ایران هم از لحاظ آب و هوا و هم از لحاظ زیبای روستای ماسوله است. روستای ماسوله  با هوای مه آلود، تابستان های خنک و زمستان های پر برف ، یک فضای رمانتیک و خاص را برای شما به ارمغان می آورد .ماسوله معماری منحصربه‌ فردی دارد ، بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است .نکته جالب برای معماری ماسوله این جمله معروف است که میگه : حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است.

محله های ماسوله : ریحانه بر، خانه بر، مسجدبر، کشه سر و اسد محله است.

بهترین مسیر  فومن - ماسوله هست که ارتباط دهستان آلیان و بخش سردارجنگل را به مرکز شهرستان برقرار می کند.

titrebartar.com

روستای مازیچال

دهکده مازیچال در ارتفاع ۲۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد.وجود کوه ها ، جنگل ها ، همراه بی قراری باران و بوی خوش خاک نم خورده این روستا ، همه و همه خالق فضایی عاشقانه هست . اینجا یکی از معدود مکان هایی در دنیا هست که ابر ها زیر پای شما می رقصند و شما می توانید یک تکه ابر را در دستان خود داشته باشید .جاده چالوس را تا مرزن آباد را طی کنید ، به سمت کلاردشت تغییرمسیر بدید انتهای بلوار کلاردشت بپیچید ، به سمت عباس آباد ۳کیلومتر ادامه مسیربدید سمت چپ خروجی رو برید بالا.... به مازیچال خوش آمدید.

titrebartar.com

روستای نوشا

روستای نوشا، یکی از روستاهای تنکابن است .جالب است که هنوز هیچ ماشینی به اینجا راه پیدا نکرده و شما با وسیله سواری تا یک جایی می توانید بروید و بقیه راه را باید با اسب طی کنید .روستای نوشا با دو هزار سال قدمت یکی از روستا های بی نظیر و ارزشمند ایران هست .در این روستا ابر زیر پاهاتان جولان میدهند ، سرسبزی زمین چشمهایتان را رنگ میزند و عشق شما را صدا می کند .روستای نوشا واقع در بخش "قلعه‌گردن" در  ۵۵ کیلومتری جنوب شهر تنکابن است. از تنکابن با مینی‌بوس به ییلاق آغوزحال رفته و جاده خاکی بالای ییلاق را نیز با مینی‌بوس تا نزدیک ولگسر ادامه دهید. از آنجا مسیر پاکوب را روی دامنه شرقی دره میاندشت تا روستای لاکتراشان طی کنید  و بعد راه دامنه شرقی ارتفاع را در پیش گرفته و خود را به دوراهی نوشا برسانید

titrebartar.com

روستای خرانق 

روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان یزد است .روستای خرانق از دو بخش جدید و قدیم تشکیل شده که جمعیت روستا امروز در بخش جدید زندگی می کنند . این روستا هر روز مهمان دار گردشگرانی از تمام جهان و به ویژه اروپا است.این روستا در اروپا از ایران هم مشهور تر هست.

وجود معادن سنگ آهن  و همچنین منطقه ی حفاظت شده دره انجیر با دارا بودن حیواناتی چون: کل ، بز ، میش، قوچ ، گربه وحشی ، سیاه گوش، یوز پلنگ و هوبره این منطقه را بیش از پیش خاص کرده است .قلعه خرانق ،حمام خرانق ، کاروانسرای خرانق ،پل خرانق ،مسجد جامع و حسینیه خرانق ، منارجنبان خرانق از جاذبه های این روستا است. روستای تاریخی خرانق در شمال یزد و در 50 کیلومتری شهرستان اردکان و در مسیر جاده اردکان به طبس قرا ر گرفته است.