چهارشنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۲:۵۰

دارندگان خودروهای صفر برای دریافت کارت سوخت چکار کنند؟

دارندگان خودروهای صفر برای دریافت کارت سوخت چکار کنند؟
شرکت ملی فرآورده‌های نفتی از نیمه مرداد ماه امسال طرح سهمیه‌بندی بنزین در جایگاه‌های سوخت و سوخت‌گیری از طریق کارت سوخت را آغاز کرد اما در این میان فکری به حال صاحبا ن خودروهای صفر کیلومتر نکرد.

اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و استفاده از کارت سوخت شخصی خودروها در سال 86 برای نخستین بار اجرا شد و براساس آن سهمیه هر خودرو 60 لیتر بنزین در طول ماه شد که این امر به اذعان مسئولان ذیربط مبارزه با قاچاق سوخت و مصرف هدفمند بنزین انجام گرفت.

بعد از تک نرخی شدن بنزین در سال 1394 و ثبیت  قیمت بنزین  در رقم 1000 تومان به دلیل یکسان‌سازی قیمت‌ دولتی و آزاد بنزین دیگر مردم از کارت‌های سوخت شخصی خودرو خود برای سوخت‌گیری استفاده نکردند و این فرهنگ مناسب در یک تصمیم برچیده شد.

مطالب مرتبط : آیا قیمت بنزین با سهمیه‌بندی افزایش می‎یابد؟

حال بعد از گذشت 4 سال دوباره شرکت ملی فرآورده‌های نفتی طرح احیای کارت‌های سوخت را به اجرا درآورد اما مردم همراهی لازم را ندارند که البته دلایل مختلفی دارد.

ایرادات طرح سهمیه بندی کارت سوخت

در اوایل تابستان امسال که فراخوان برای ثبت نام کارت سوخت داده شد مراکز ثبت نام با حجم گسترده مراجعه کنندگان روبرو شد و تازه اشکالات اجرای طرح نمایان شد. این حجم مراجعه سبب عدم ارائه خدمات مناسب به مردم شد به طوری که اختلال در صدور کارت و ارسال توسط شرکت پست سبب نارضایتی مردم شد.

از طرفی دیگر نیز به دلیل تحریم‌ها صدور کارت سوخت به دلیل نبود امکانات دچار محدودیت شد به طوری که لیبل درج شده در روی کارت های سوخت وجود نداشت.

بیشتر بخوانید: مبلغ خلافی خودرو را چگونه قسطی پرداخت کنیم؟

با اجرای طرح سهمیه بندی و محدود کردن کارت سوخت جایگاه‌داران به 20 لیتر در هر بار مشکلاتی برای کسانی ایجاد شده است که هنوز کارت سوخت ندارند با وجودی که عملیات ثبت نام برای دریافت کارت سوخت خودرو را انجام داده اند و همچنان منتظر صدور و تحویل کارت خود هستند.

در این میان خودروهای صفر کیلومتر و یا تعویض پلاک های جدید نیز دچار مشکل شدند چرا که این مالکان خودرو هنوز کارت شناسایی خودرو را دریافت نکرده اند و کارت سوخت هم در دست ندارند.

این دارندگان خودروهای نو باید جایگاه به جایگاه در خیابان ها پرسه بزنند تا در جایگاهی کارت سوختی پیدا کند که هنوز سقف سهمیه آن باقی مانده باشد و یا اینکه از مالکان دیگر خودرو درخواست دریافت سهمیه آنها برای سوختگیری کند.

شرایط ثبت‌نام کارت سوخت برای خودروهای نو

شرایط ثبت‌نام کارت سوخت برای مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید اعلام شد.

به گزارش ایسنا، مالکان خودروهای نو شماره و تعویض پلاک‌های جدید که تاکنون موفق به دریافت کارت شناسایی خودرو نشده‌اند، هنگام ثبت‌نام کارت سوخت در سامانه می‌توانند با استفاده از شماره VIN (شناسه ۱۶ رقمی) درج شده در شناسنامه مالکیت خودرو برای دریافت کارت هوشمند سوخت در سامانه دولت همراه، اپلیکیشن دولت همراه یا از طریق کد دستوری #۴* ثبت‌نام کنند.

بر اساس این گزارش، فرآیند ثبت‌نام کارت سوخت المثنی در زمستان سال گذشته به مدت حدود دو ماه توسط شرکت ملی پالایش و پخش فروارده‌های نفتی صورت گرفت. فرایندی که مجدداً از نهم اردیبهشت ماه آغاز شده است و فعلاً ادامه دارد.

راه‌های ثبت‌نام

بنا بر اعلام شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، در این راستا مالکان خودرو و موتورسیکلت که به هر دلیلی کارت سوخت ندارند، می‌توانند با مراجعه به سایت www.mob.gov.ir، اپلیکیشن دولت همراه یا کد دستوری #۴* به منظور دریافت کارت سوخت تقاضای خود را ثبت کنند.