یکشنبه, ۰۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۲

ساده‌ترین روش درست کردن کوفته بادمجان

ساده‌ترین روش درست کردن کوفته بادمجان
غذاهایی که با ماده اولیه بادمجان تهیه می شود در بین خانواده‌های ایرانی پرطرفدار بسیاری دارد به همین خاطر با ترکیب بادمجان با دیگر مواد می توان انواع غذاها را درست می‌کنند که نمونه آن کوفته بادمجان است.

بادمجان یکی از انواع صیفی‌جات است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است و در تمام فصول سال یافت می‌شود و می توان انواع غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای را با آن درست کرد. در این مطلب طرز تهیه کوفته بادمجان را به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوفته بادمجان 

  • ۴ عدد بادمجان
  • ۶ قاشق غذاخوری روغن زیتون تصفیه شده لادن
  • ۴ حبه سیر
  • ۲ قاشق غذاخوری ریحان خرد شده
  • ۱ عدد تخم مرغ
  • یک‌چهارم پیمانه پنیر پارمزان
  • نصف پیمانه پودر نان
  • یک‌چهارم پیمانه آب
  • نمک و فلفل به مقدار لازم
  • ۵ عدد گوجه فرنگی
  • نصف فلفل دلمه ای
  • ۱ عدد پیاز

طرز تهیه کوفته بادمجان 

www.titrebartar.com

 

ابتدا بادمجان‌ها را با پوست خرد می کنیم و به مدت یک ساعت در محلول آب‌نمک قرار می دهیم. این کار برای از بین بردن تلخی بادمجان انجام می‌ دهیم.

در تابه‌ای یک قاشق روغن زیتون می ریزیم و بادمجان‌ها را در آن تفت داده و به آن آب اضافه می کنیم و اجازه میدهیم که بادمجان ها به خوبی پخته شود.

بیشتر بخوانید: چگونه ترشی بادمجان شکم پر درست کنیم؟

بادمجان‌های پخته شده را به همراه تخم‌مرغ، سیر، پودرنان، پنیر پارمزان، ریحان خردشده، نمک و فلفل داخل غذاساز می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم.  در صورت مخلوط این مواد شل بود مقدار پودر نان را بیشتر کرده و به آن اضافه می کنیم.

خمیر به دست آمده را با دست به صورت کوفته در می آوریم و در تابه‌ای با سه قاشق روغن زیتون و با حرارت متوسط سرخ می کنیم.

روش درست کردن سس کوفته بادمجان

برای درست کردن سس گوجه‌فرنگی در تابه‌ دیگری سه قاشق روغن زیتون می ریزیم و پیاز و سیر رنده‌شده و فلفل دلمه‌ای خردشده را در آن تفت می دهیم. سپس ادویه‌ها و گوجه‌فرنگی‌های رنده شده را به آن اضافه می کنیم.

کوفته‌های بادمجان را در سس گوجه‌فرنگی بخوابانید و اجازه دهید به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه با حرارت کم، سس جا بیفتد و غلیظ شود.

خواص بادمجان

www.titrebartar.com

- بادمجان دارای طبع گرم و خیلی خشک است. بادمجان دارای خواص زیادی است،  مهمترین خاصیت آن کم کالری بودن آن است که غذای بسیار خوبی برای کسانی است که می خواهند وزن کم کنند زیرا دارای ویتامین و مواد معدنی نیز می باشد.

- بادمجان بعلت دارا بودن آهن در رفع کم خونی داروی موثری است. 

- برای از بین بردن ورم و التهاب روی عضو ملتهب گذاشته می شود. 

- ریشه بادمجان و شاخه های خشک شده و برگهای آن اثر بند آورنده خون را دارد و قابض بوده و می توان در آن برای درمان احتلام بانه و انواع خونریزیها استفاده کرد. 

- بادمجان پادزهر خوبی برای مسمومیت های حاصل از خوردن قارچ سمی است.

- خوردن بادمجان گرفتگی رگها را باز می کند و شخص را از خطرسکته قلبی محفوظ می دارد. برگها و پوست سیاه بادمجان را اگر بجوشانند این جوشانده درمان کننده اسهال خونی است.

- بادمجان مقوی معده است. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه لازانیای قابلمه‌ای دانشجویی

- آب زردرنگی که در موقع نمک زدن و گذاشتن بادمجان از آن خارج می شود برای خشک کردن عرق دست و پا بهترین دارو است و اشخاصی که دست و پایشان مرتب عرق می کند باید دست و پای خود را با آن چند بار در روز بشویند تا از شر این مرض آسوده شوند.

- اگر بادمجان را بسوزانند و خاکستر آن را با سرکه خمیر کنند و به زگیل بمالند زگیل کنده خواهد شد.

- از بادمجان می توان به عنوان مسکن برای تسکین در استخوان شکسته و ضرب خورده استفاده کرد بدین طریق که باید بادمجان را در فر بگذارید که نیم پز شود و سپس آب آنرا با فشار بگیرید و بعد به مقدار نصف این مقدر آب به آن شکر قهوه ای اضافه کنید آنرا هم بزنید و بنوشید.

- بادمجان دارای یک ماده ضد تشنج است که در درمان بیماری صرع اثر بسیار خوبی دارد. بنابراین اشخاصی که تشنج دارند و یا مبتلا به این بیماری می باشند بهتر است که از بادمجان استفاده کنند.

مضرات بادمجان

بادمجان با همه خواصی که گفته شد نباید مورد استفاده اشخاصی که بواسیر و یا درد چشم دارند قرار گیرد زیرا بیماری آنها را تشدید می کند. اینگونه اشخاص اگر می خواهند بادمجان بخورند بهتر است آنرا با گوشت و روغن و یا سرکه بپزند و بخورند. دانه بادمجان ایجاد یبوست می کند.

بادمجان سبب تحریک و تشدید بیماری در مبتلایان به آسم و برونشیت می شود.