پنج شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ ۱۷:۲۴

ماجرای ازدواج دختری 11 ساله که با جنجال رسانه‌ای باطل شد

ماجرای ازدواج دختری 11 ساله که با جنجال رسانه‌ای باطل شد
این روزها انتشار فیلم کوتاهی از مراسم عقد دختری 11 ساله در کنار جوانی با ریش سیاه که در ظاهر سنی حدود 30 سال دارد اما در واقع 22 سال دارد و سنی 2 برابر دخترک قصه باعث واکنش بسیار گسترده کاربران فضای مجازی در مخالف با پدیده کودک همسری در ایران شد.

موضوع کودک همسری این بار با انتشار فیلم کوتاهی از مراسم ازدواج کودکی 11 ساله با پسرعمویش جنجالی شد و موضوع "کودک همسری" بار دیگر در صدر رسانه های داخلی و فضای مجازی قرار گرفت.

قصه ازدواج دختر 11 ساله چه بود؟

دختران 11 ساله امروز به خاله بازی و عروسک بازی مشغول هستند اما در برخی از مناطق محروم کشور و سنتی که باید دختر زودتر ازدواج کند و تنها رضایت پدر و ماردش مهم است، وجود دارد. پدیده‌ای که ناشی از فقر اقتصادی و فرهنگی است.

سمیه که بر اساس یک سنت قدیمی از سه‌سالگی به عقد یک پسربچه هفت‌ساله درآمده بود، امروز که به سن ۱۱ سالگی رسیده برخلاف میلش باید به خانه همسر برود و از طرف دیگر اجازه ادامه تحصیل هم نخواهد داشت.

این فیلم ازدواج دختری ۱۰ ساله با پسری ۲۲ ساله در شهرستان بهمئی از استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران است نمونه عینی کودک همسری بود که اما این بار حساسیت جامعه نسبت به ماجرا بسیار جدی شد و انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: نه، به کودک همسری

اعتراض نسبت به این ماجرا با اظهارنظرهای مردم در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی همراه بود تا اینکه مسئولان رده بالای کشور و دستگاه های قضایی را به مجبور به واکنش کرد تا شاید این جنجال فروکش کند.

کودک همسری

 

موضع‌گیری معصومه ابتکار درباره ازدواج دختر 11 ساله

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری درباره ازدواج جنجالی دختر 11 ساله چنین موضع‌گیری کرد و گفت: رئیس جمهور خودش ۳ دختر دارد و مخالف کودک همسری است.  

او ضمن اعلام موضع نسبت به طرح کودک همسری توضیح داد:  لایحه‌ای درباره کودک‌همسری تدوین کرده‌ایم که با طرح کودک‌همسری در مجلس شباهت و هم پوشانی دارد، اما این لایحه کامل‌تر است. موضوع آن این است که ازدواج زیر ۱۳ سال را کاملا ممنوع می‌کند. سن ۱۳ تا ۱۵ سال را هم با اجازه قاضی در شرایط لازم مجاز می‌داند. 

براساس اظهارات وی، رئیس جمهور نگاه خوبی درباره این لایحه و موضوع کودک‌همسری دارند. چون خودشان حقوق خوانده‌اند و از خیلی از مسائل اجتماعی آگاهی دارند.

ابطال عقد موقت دخترک 11 ساله به دستور دادگستری

فشار انتقادات کاربران شبکه های اجتماعی آنقدر بالا گرفت که بالاخره دادگستری شهرستان بهمئی نیز وارد معرکه شد و اعلام کرد عقد موقت این دختر و پسر ۱۰ ساله و ۲۲ ساله کهگیلویه و بویراحمدی، منحل شده است و آنها دیگر به همدیگر محرم نیستند. 

به گفته رئیس دادگستری شهرستان بهمئی(کهگیلویه و بویر احمد)، این مسئله با رضایت طرفین عقد و بذل مدت و بخشش مهریه از طرف عروس و داماد پرسر و صدا صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: چه کسی قربانی اصلی کودک همسری است؟

بنابر اظهارات وی، در چند روز اخیر شاهد انتشار فیلم با عنوان «عقد دختر بچه‌ای 10 ساله با مردی 30 ساله» بودیم که با همکاری دستگاه‌های متولی و حوزه قضایی مسئله را پیگیری کردیم. با پیگیری‌های صورت گرفته و آوردن عاقد، داماد و اولیای دختر 10 ساله متوجه شدیم که داماد 22 سال سن دارد و به رسم طایفه‌ای و عشیره‌ای و رسومات محلی  که در شهرستان بهمئی رایج است دختر را برای پسر نامگذاری کرده‌اند تا بعد از گذشت 6 سال که دختر به سن قانونی برای همسرداری برسد، ازدواج کنند.

وی افزود: خانواده دختر وپسر در اظهارات خود گفته‌اند که برای اینکه دختر و پسر از نظر قانونی و شرعی به همدیگر محرم  باشند اقدام به چنین عملی کرده‌اند. 

رئیس دادگستری شهرستان بهمئی تأکید کرد: هرپدری که در سن کوچک دختر خود را مجبور به ازدواج کند مجرم است و این جرم برای عاقد و داماد هم منصوب می‌شود.

کودک همسری

غنیمت گرفتن نمایندگان مجلس از ازدواج دختر 11 ساله 

پایان قصه این زوج جنجالی پس لرزه‌هایی را به همرا داشت به طوری نمایندگان مجلس، این فرصت را مغتنم شمردند تا درباره طرح قانونی بر زمین مانده منع کودک همسری، فعالیت کنند. 

بیشتر بخوانید: چند نکته درباره ازدواج کودکان

طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس، در یادداشتی از امنیت برای کودک با تصویب طرح منع کودک همسری سخن گفت و نوشت: علی رغم اینکه منع قانونی برای این ازدواج‌ها وجود ندارد اما این مسائل مورد قبول جامعه نیست و به شدت با آن برخورد می‌کنند. خود دستگاه‌های متولی از جمله وزارت دادگستری هم به این موارد ورود پیدا می‌کنند که با وجود اینکه این آداب قبیله‌ای و عشیره‌ای هنوز در جامعه ما وجود دارد، تلاش می‌شود تا این موضوع را تا سن ۱۳ سالگی که تا به حال با اما و اگر در قانون بوده، منع کنیم تا کودکان از کودکی‌شان و سیستم آموزشی کشور استفاده کنند. اینکه بتوان این موضوع را از سن ۱۳ تا ۱۶ ارتقا بدهیم که با اجازه پدر باشد یا تشخیص دادگاه صالحه، می‌تواند کودک را تا مدتی در سایه امن قانون و متولیان این امر مثل وزارت دادگستری حفظ کند.