شنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۵۸

رمان شاه‌پری در انجمن داستان ایلام رونمایی شد

رمان «شاه‌پری» در انجمن داستان ایلام رونمایی شد
به همت انجمن داستان ایلام، رمان «شاه‌پری» اثر نویسنده ایلامی خانم «زهرا امیدی» رونمایی شد.

رمان «شاه‌پری» اثر  نویسنده ایلامی خانم «زهرا امیدی» در 550 جلد توسط انتشارات «هیلا» و با قیمت 32 هزار تومان منتشر شده است.

در آیین رونمایی از این رمان دو نفر از نویسندگان و منتقدان ادبیات داستانی ایلام سخن گفتند.

شاه‌پری و فصل جدیدی در ادبیات داستانی ایلام

حسین شکربیگی گفت: شاه‌پری می‌تواند فصل جدیدی در انتشار داستان‌ها و رمان‌های نویسندگان ادبیات داستانی ایلام بگشاید و نویسندگان ایلامی باید دست از رخوت و رکود برداشته و به سمت انتشار آثارشان چه در زبان فارسی و چه در زبان کُردی گام بردارند.

او گفت: موفقیت‌های جهانی ادبی نویسنده ایلامی، بهروز بوچانی که در سخت‌ترین شرایط ممکن در اردوگاه مانوس استرالیا نویسندگی می‌کند باید برای نویسندگان ایلامی انگیزه‌ای باشد که آن‌ها هم می‌توانند آثاری در خور بیافرینند.

وی آنگاه در مورد اثر زهرا امیدی گفت: یکی از خوبی‌های رمان شاه‌پری ماجرامحوری آن است و مدام یک سری اتفاق در آن می‌افتد که همین عامل باعث پویایی رمان شده و موتور داستان را به حرکت درآورده و خواننده را با خود تا انتها می‌برد.

نویسنده رمان «سبز، سرخ و سپید» در مورد کاربرد عناصر بومی در رمان زهرا امیدی گفت: یکی دیگر از نقاط قوت شاه‌پری، خاصیت بومی بودن این کار است و المانها و عناصر بومی مختص به ایلام حتی زمانی که شخصیت‌ها در کشور دیگری هستند نیز به خوبی قابل رؤیت است و بوم‌زاد شخصیت‌ها در نگاه آن‌ها قابل دیدن است.

شکربیگی به زبان بدون لکنت رمان و توصیف‌های خوب و غیرکسالت‌بار رمان شاه‌پری اشاره کرد و گفت: انتشار این رمان نشان از حرکتی در ادبیات داستانی ایلام دارد که از گذشته شکل گرفته و امروز قوام یافته و باعث بروز و ظهور چنین استعدادهای جدیدی در داستان نویسی ایلام شده است.

شاه‌پری یک رمان انضمامی است

مهرزاد میرزایی، مسئول انجمن داستان راوی ایلام نیز رمان شاه‌پری را یکی از خروجی‌های خوب این انجمن دانست و گفت: باید از زهرا امیدی به خاطر ارائه فصلهای متعدد این رمان در انجمن داستان راوی و انتقادپذیری‌اش تشکر کرد.

وی آن‌گاه با طرح این سؤال که چرا آدم‌ها رمان می‌خوانند و چرا نویسنده‌ها رمان می‌نویسند؟ در مقام پاسخ به این پرسش، توضیح داد: یکی از دلایل این امر «مدل دادن» رمان به آدم‌هاست. مردم معمولاً توده‌های بی‌شکلی هستند که با خواندن رمان‌ها به یک مدل برای مواجهات زندگی خویش می‌رسند.

او پیرامون شاه‌پری گفت: در رمان شاه‌پری ما با یک رمان انضمامی مواجه هستیم که به وقایع، الگوها، تفکرات تاریخی، سیاسی اجتماعی و بومی منطقه ایلام می‌پردازد و نویسنده کوشیده است که در این رمان جهانی بیاندیشد ولی محلی فکر کند.

میرزایی افزود: انضمامی بودن داستان آن را از حد یک رمان استاندارد معمولی فراتر برده و به ثبت و ضبط هنرمندانه بخشی از تاریخ اجتماعی و سیاسی منطقه جغرافیایی استان ایلام و مردمانش منجر می‌شود.

او از تعلیق‌های خوب و پیش برنده رمان تعریف کرد و در مورد جزیی پردازی آن گفت: جزیی پردازی‌های زهرا امیدی و بازسازی و بازسازی فضاها، لباس‌ها، اسامی افراد و سبک زندگی آدم‌های داستان با دقتی خوب کار شده‌اند و مشخص است که نویسنده با مطالعه و پژوهش به پرداخت ماهرانه این عناصر رسیده است.

او خلاقیت در انتخاب موضوع و ایده‌پردازی در شکل اتفاقات را از دیگر نکات مثبت رمان شاه‌پری دانست.