پنج شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ۰۴:۳۹

۸ نکته درباره اهمیت خاک

خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی است اما در کشور ما سالانه حدود ۱۶.۷ تن در هکتار خاک از دست می‌رود این در حالیست که برای تشکیل یک سانتیمتر خاک ۱۰۰ سال زمان نیاز است.


خاک

به گزارش تيتربرتر، خاک علاوه بر حفظ پوشش گیاهی و تامین امنیت غذایی توانایی ذخیره آب درون خود و جلوگیری از وقوع سیلاب را دارد. در ادامه به هشت نکته درباره خاک اشاره شده است:

*خاک بستری برای حفظ پوشش گیاهی است. پوشش گیاهی به کشور ما که در یک منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است، کمک می‌کند که شرایط اقلیمی متعادلی داشته باشد و از حداقل بارندگی بیشترین استفاده را ببریم.

*خاک سبب می‌شود که بارش‌های رگباری مناطق مختلف کشور به‌سرعت تبدیل به سیل و از دسترس خارج نشود. هر چه خاک غنی‌تر باشد امکان نفوذ و جذب آب بیشتر می‌شود و در نتیجه می‌توانیم از یک سفره زیرزمینی و آبخوان مناسب برخوردار باشیم.

*کشور ما سه برابر متوسط جهانی تبخیر دارد بنابراین اگر بخواهیم آب را صرفاً از طریق سدسازی ذخیره کنیم بخش زیادی از آن را از طریق تبخیر از دست می‌دهیم در حالی‌که با حفاظت از خاک می‌توانیم آب را زیر زمین نگهداری کنیم و منابع آبی بیشتری در دسترس داشته باشیم.

*خاک در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بسیار سخت ساخته می‌شود و اولین تهدید آن، فرسایش است. در کشور حدود ۱۶.۷ تن در هکتار در سال خاک از دست می‌دهیم همچنین ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور ما تحت فرسایش آبی و ۳۲ میلیون هکتار تحت فرسایش بادی قرار دارند بنابراین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم کنترل فرسایش خاک و هدر رفت آن از بالا دست حوضه‌های آبخیز مناطق کوهستانی و زراعی است.

*استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی و سموم و شیوه‌های نادرست دفن زباله سبب می‌شود که خاک‌های کشور آلوده شود که این موضوع ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی دارد.

*برای حفظ خاک باید از بالادست حوضه‌های آبخیز عملیات حفظ خاک انجام شود. این عملیات چند شیوه دارد که اولین و مهمترین آن حفظ پوشش گیاهی در اراضی شیبدار است. پوشش گیاهی در این اراضی کمک می‌کند که هنگام بارش باران ذرات خاک شسته نشوند و فرسایش خاک اتفاق نیفتد.

*از دیگر اقدامات حفظ خاک می‌توان به عملیات مکانیکی مانند سدهای کوتاهی که برای کنترل رسوب و فرسایش طراحی می‌شوند، اشاره کرد. از عملیات بیومکانیکی نیز برای حفظ خاک استفاده می‌شود که پوشش گیاهی را تقویت و فرسایش را کنترل می‌کند.

*سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب خاک وارد سدهای کشور می‌شود. از این رو سدهایی که با هزینه‌های بسیار زیاد در کشور ساخته می‌شود با بی‌توجهی به موضوع آبخیزداری و حفاظت خاک، پر از رسوب و خاک می‌شوند بنابراین باید نگاه ویژه‌ای به اعتبارات سازمان جنگل‌ها برای انجام پروژه‌های آبخیزداری شود.