پنج شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۲۴

فریاد بلند مظلومیت موسیقی کلاسیک در برابر پاپ

گروه کُر «شهر تهران» قرار است ۲۵ مرداد ماه گزیده‌ای از ترانه‌های نوستالژیک بین‌المللی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰ میلادی را در تالار وحدت به روی صحنه ببرد. در همین راستا ایسنا تصمیم گرفت مصاحبه‌ای با مهدی قاسمی، رهبر ارکستر که از سال ۱۳۷۸ این گروه را تاسیس کرده داشته باشد تا پرسش‌هایی را درباره‌ی نحوه کار آنها و میزان آشنایی مردم با این سبک از موسیقی مطرح کند.


گروه کر شهر تهران

تاریخچه موسیقی کرال در ایران به دهه ۲۰ بازمی‌گردد، در همین راستا از قاسمی درباره جایگاه کنونی موسیقی کرال در ایران سوال کردیم. او پاسخ داد: خوشبختانه دید و شناخت مردم نسبت به این سبک از موسیقی رو به بهبود است. در سال ۷۸ که این گروه را تشکیل دادیم، بجز ما تنها دو گروه کُر دیگر در تهران فعالیت داشت که دولتی بودند. یکی از آنها وابسته به صدا و سیما و دیگری به تالار وحدت بود. در آن زمان گروه‌های کر دیگری به سبک ما تشکیل شده بود که عمر طولانی نداشتند و پس از یکی دوتا کنسرت منحل می‌شدند. ولی در حال حاضر حداقل چهار یا پنج گروه کر ثابت و خوب در تهران داریم که هر کدام جایگاه و سبک‌ خود را پیدا کرده‌اند. وقتی گروه‌های کری که در چند ساله اخیر اضافه شده‌اند، ثابت مانده‌ و منحل نشده‌اند، می‌توان گفت که مخاطب خود را دارند و اگر مخاطب نداشتند تشکیل نمی‌شدند و پایدار نمی‌ماندند.

او در ادامه به توجه بیشتری که نسبت به موسیقی پاپ در کشور وجود دارد، اشاره کرد و گفت: موسیقی کلاسیک در ایران نسبت به موسیقی پاپ دچار مظلومیت است. به عنوان نمونه کنسرت یک بند مطرح پاپ را در مقایسه با یک گروه موسیقی کلاسیک خیلی خوب که دارای نوازندگان حرفه‌ایست، در نظر بگیرید. در نتیجه خواهید دید که به دلایل فرهنگی و اجتماعی مختلف همه بلیط‌های کنسرت پاپ به فروش خواهند رسید.

قرار است این گروه در کنسرت ۲۵ مرداد خود ترانه‌های نوستالژیک جهانی را از گروه‌های مختلفی همچون کویین، استینگ، آبا و... اجرا کند. تمرین این کنسرت از فروردین ماه آغاز شده است. رهبر این گروه درباره دلیل انتخاب این ترانه‌ها و این سبک از اجرا بیان کرد: روند کاری ما همیشه به این صورت بوده که همه نوع ادبیاتی را اجرا کنیم؛ یعنی در سال‌های فعالیت خود موسیقی کلاسیک غربی را از دوره باروک تا دوره معاصر اجرا کرده‌ایم. همچنین در اجراهای خود قطعات محلی و معاصر ایرانی داشته‌ایم و حتی به اجرای آثار منتخب دانشجویان نیز پرداخته‌ایم و کارمان مختص به یک سبک نبوده است. درواقع همه گروه‌های موسیقی فعال، متنوع کار می‌کنند؛ حتی ارکستر سمفونیک لندن نیز آثار کویین را اجرا کرده است.

او ادامه داد: البته ممکن است برخی از گروه‌های کُر دیگر تنها کلاسیک، فولک یا ... اجرا ‌کنند؛ ولی رویکرد ما از ابتدا این بوده که همه چیز اجرا کنیم به گونه‌ای که شاخص گروه ما چند سبکی بودن آن است.

قاسمی در پایان درباره برنامه کاری آینده گروه «کُر تهران» گفت: یک آلبوم در دست تهیه داریم که آثار آهنگسازان معاصر ایرانی همانند احمد پژمان، محمدسعید شریفیان، امیر اسلامی و... را در آن کار کرده‌ایم. در زمستان اواسط دی ماه نیز احتمالا برای دو شب در تالار وحدت اجرا کنیم. سبک این کنسرتمان کلاسیک خواهد بود و یک قطعه از بتهوون را همراه با ارکستر در آن اجرا خواهیم کرد. همچنین یک قطعه از یک آهنگساز قرن بیستمی انگلیسی و احتمالا یک قطعه ایرانی نیز با کُر و ارکستر اجرا کنیم.