چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۴۵

نگران استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی نباشید!

به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی برای سلامت روان نوجوانان بد نیستند، اما موجب مشکلاتی در خواب و ورزش دختران نوجوان بیش از پسران می‌شوند.


شبکه‌های اجتماعی، نوجوانان را افسرده نمی‌کند

به گزارش تيتربرتر و به نقل از نیوساینتیز، راسل وینر از کالج دانشگاه لندن اظهار کرد: نباید نگران استفاده نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی باشید، در واقع باید مراقب محتوای مورد استفاده و همچنین تاثیر آن بر ورزش و خواب نوجوانان بود.

وینر و همکارانش به عنوان بخشی از یک مطالعه بزرگ در مورد جوانان در انگلستان اطلاعاتی جمع‌آوری کردند و در بخشی از این مطالعه در سال 2013 مصاحبه‌ای با 12 هزار و 866 فرد با سنین 13 تا 14 سال انجام دادند، در سال 2014 حدود 11 هزار نفر مصاحبه شدند و در سال 2015 تقریبا 10 هزار نفر دوباره مصاحبه شدند.

در این مصاحبه‌ها شرکت‌کنندگان در مورد سلامت روان از جمله میزان خواب و فعالیت بدنی و همچنین تجربیات خود در مورد حمله سایبری پرسشنامه‌هایی را پر کردند. از هر فرد پرسیده شد که چند بار از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسانی یا سرویس‌های اشتراک عکس، از جمله فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، واتس اپ ، بلک بری مسنجر، اسنپ چت، وبلاگ و یا هر چیز دیگر استفاده می‌کنند.

این گروه دریافتند دخترانی که به اندازه معمول از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند تمایل بیشتری به زندگی داشتند و از زندگی راضی‌تر بودند و در مقابل افرادی که بیش از اندازه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند مضطرب‌تر بودند.

وینر گفت: رسانه‌های اجتماعی لزوما مقصر نیستند و در واقع استفاده مکرر آنان موجب کم خوابی و  عدم فعالیت می‌شود و یا نوجوانان را به قلدری تحریک می‌کند و بر زندگی آنان تاثیرگذار است.

میشل اوریلی از دانشگاه لستر در انگلیس می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی نیز اغلب نقش مثبتی در زندگی یک جوان دارند، اما برخی جوانان از جنبه‌های منفی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

تیم وینر الگوی مشابهی را در پسران مشاهده نکرد. به نظر می‌رسد استفاده مکرر از شبکه‌های اجتماعی با پریشانی روانی بیشتر در پسران مرتبط است و این امر بر خوشبختی یا رضایت آنان از زندگی تاثیر ندارد.

وی گفت: این نتایج برای همه دختران و پسران صادق نیست.

نیکلز در ادامه گفت: والدین نگران محتوای شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن بر خواب و فعالیت نوجوانان باشند و 10 ساعت خواب را برای نوجوانان توصیه کرد.