چهارشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۸ ۲۰:۱۶
مدیریت سردردهای شدید

جدیدترین روش درمان میگرن

امروزه بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود می بینیم که به سردردهای شدید و میگرن دچار هستند و هر راه حلی برایشان چاره ساز نیست.
تیتربرتر؛ نتایج اولیه یک بررسی نشان می‌دهد رساندن داروی بی‌حسی «لیدوکائین» به عصب‌های پشت حفره بینی می‌تواند شیوه موثری در تسکین میگرن باشد.

 

یافته‌های اولیه حاکی از آن است که پس از گذشت یک ماه از شروع این روش میزان سردردهای ناشی از میگرن در بیمار حدود 35 درصد کاهش پیدا می‌کند.

دکتر «کنت مانداتو» از مرکز پزشکی آلبانی در نیویورک و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این تکنیک درمانی اندکی تهاجمی است. همچنین این شیوه یک گزینه جایگزین ساده برای روش‌های استاندارد درمان میگرن است.

به گفته مانداتو، گزینه درمانی اسپری بینی روشی نو و قابل دسترس است. در این مطالعه، تیم تخصصی روی 112 بیمار با میانگین سنی 45 سال تمرکز کردند که هر کدام از آنان به بیماری میگرن یا نوعی از سردرد به نام سردرد خوشه‌ای مبتلا بودند.

در این بررسی تمامی شرکت‌کنندگان در یک جلسه درمانی شرکت کردند که در آن یک الکترود منفی در سایز اسپاگتی داخل حفره و مجرای بینی قرار داده شد تا دوزی از لیدوکائین به عصب مرکزی فرستاده شود که همین شیوه مجدد در حفره دیگر بینی هم انجام شد.

این متخصص افزود: رشته عصبی مورد نظر به بزرگراهی پیچیده با سیگنال‌های عصبی شباهت و در تمامی جهت‌ها خروجی دارد. یک روز پس از انجام این آزمایش متوسط سردرد میگرنی حدود چهار درجه کاهش پیدا کرد. با این وجود این روش درمانی در تمامی بیماران پاسخ نمی‌دهد چرا که در هفت نفر از بیماران هیچ نتیجه مثبتی مشاهده نشد. هر چند در 88 درصد از شرکت کنندگان ضرورت استفاده از روش استاندارد درمان میگرن کمتر احساس شد.

به گزارش هلث‌دی نیوز، این متخصصان همچنین تاکید کردند: این روش راه‌حلی موقت بوده که لازم است مجدد مورد آزمایش قرار گیرد و تاثیر استفاده از اسپری بینی تا شش ماه نیز بررسی شود. 

نشانه‌ها و علایم میگرن

میگرن نوعاً با سردردهای شدید خود محدود، و پی در پی ظاهر می‌شود که با علایم خودکارهمراه است.حدود ۱۵–۳۰٪ افراد مبتلا به میگرن تجربه درک اورا را دارند و کسانی که این علایم پیش درآمدی میگرن را دریافت می‌کنند نسبت به کسانی که فاقد این علایم هستند بیشتر مبتلا به میگرن می‌شوند. شدت درد، طول مدت سردرد و تناوب حمله‌ها در افراد مختلف متفاوت است. میگرنی که بیش از ۷۲ ساعت طول بکشد را در اصطلاح وضعیت میگرنی می‌نامند. برای میگرن چهار مرحله را می‌توان در نظر گرفت، البته افراد مبتلا به میگرن الزاماً همه این مراحل را تجربه نمی‌کنند

پیش نشانه، که چند روز یا چند ساعت قبل از سردرد بروز می‌کند
اورا، که بلافاصله قبل از بروز سردرد ظاهر می‌شوند
مرحله درد، که به آن مرحله سردرد نیز گفته می‌شود
پس اثر، عوارض پس از پایان حمله میگرنی

عامل بیماری میگرن چیست

مهمترین عامل بیماری میگرن ناشناخته است با این حال اعتقاد بر این است که عوامل محیطی و ژنتیکی در بیماری میگرن نقش داشته باشند.در دو سوم موارد این بیماری در خانواده‌ها وجود دارد و به ندرت به خاطر نقص تک ژن اتفاق می‌افتند.برخی از بیماری‌های روانی همچون بسیاری از رویدادهای زیستی یا محرک‌ها با این بیماری در ارتباط هستند که از این دسته می‌توان به: افسردگی، اضطراب، و اختلال دو قطبی اشاره کرد.

مدیریت میگرن

روند درمان سه جنبه اصلی دارد: پرهیز از عوامل فعال‌کننده، کنترل شدید نشانه‌ها و پیشگیری دارویی. داروها در صورتی که پیش از حمله مصرف شوند بازدهی بیشتری خواهند داشت. مصرف مستمر دارو ممکن است به سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو منجر شود که درد آن شدیدتر و بسامد بروز آن بیشتر است.این عارضه ممکن است با مصرف تریپتان، ارگوتامین و مسکن‌ها، به‌ویژه مسکن‌های مخدر بروز کند.

داروی میگرن چیست

داروهای پیشگیری از میگرن در صورتی مؤثر تلقی می‌شوند که بسامد یا شدت حملات میگرنی را به میزان حداقل ۵۰٪ کاهش دهند. دستورالعمل‌ها نسبتاً در رتبه‌بندی توپیرامات، دیوالپروکس/والپروات سدیم، پروپرانولول و متوپرولول سازگار هستند زیرا از بالاترین سطح شواهد برای استفاده از خط اول برخوردارند. هر چند، توصیه‌های مربوط به کارایی گاباپنتین متغیر هستند. تیمولول نیز برای پیشگیری از میگرن و برای کاهش بسامد و شدت حملات میگرنی مؤثر است، در حالی که فرواتریپتان برای پیشگیری از میگرن دوران قاعدگی مؤثر است. آمی تریپتیلین and venlafaxine are probably also effective تأثیر بوتوکس برای افراد مبتلا به میگرن‌های مزمن و نه افراد دچار میگرن‌های دوره‌های ثابت شده‌است.

البته برخی پزشکان تأثیر بوتوکس در درمان بیماری میگرن را موقتی می‌دانند. دکتر سید محمدحسن پاکنژاد دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی سردرد اعتقاد دارد: اثر روش نوین درمان سردردهای میگرنی مزمن به کمک تزریق بوتاکس موقتی است و بیش از چهارماه دوام ندارد.

در سال 1396 داروی میگرن کات به عنوان داروی درمان میگرن توسط شرکت دانش بنیان میم دارو پس از کسب مجوز از سازمان غذا و داروی جمهوری اسلامی ایران به بازار عرضه شد. طبق گزارش شرکت تولید کننده، داروی میگرن کات در طی دوره کارآزمایی بالینی در 81 درصد افراد موجب حذف کامل سردرد شده‌است.