چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۰۹

جزییات اجراهای جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت

نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت به همت حوزه هنری استان کردستان و موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر از ۲۲ تا ۲۵ مرداد ماه به دبیری هنری مهدی احمدی و دبیری علمی کژوان ضیا الدینی در شهر سنندج در حال برگزاری است.


دف

 به گزارش تيتربرتر به نقل از روابط عمومی سپهر سوره هنر، مهدی احمدی مدیر هنری نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت درباره تلاش این رویداد برای گردهمایی موسیقی اقوام مختلف کشور در یک فضای فرهنگی و هنری بیان کرد: در این دوره تلاش کرده‌ایم موسیقی اقوام مختلف کشور در جشنواره حضور داشته باشند و بهتر معرفی شوند. همیشه سعی کرده‌ایم اجراها در اماکن و فضاهای عمومی برگزار شود تا همه مردم و علاقه‌مندان بتوانند از برنامه‌ها استفاده کنند. دف نوای رحمت جشنواره‌ای برای و متعلق به عموم مردم و موسیقی اقوام مختلف است.

احمدی همچنین با ارزیابی آثار این دوره از جشنواره گفت: آنچه به دبیرخانه فرستاده شده از نظر کمی و کیفی نسبت به دوره‌های گذشته رشد داشته است اما به طور کلی باید صبر کنیم و ارزیابی جشنواره را به بعد از برگزاری موکول کنیم. خوشبختانه جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در این سال‌ها رشد خوبی داشته است و امیدواریم این روند همچنان ادامه‌دار باشد.

نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت از صبح امروز ۲۳ مرداد در پردیس سینمایی بهمن سنندج آغاز به کار کرده است. در ادامه از ساعت ۱۰ الی ۱۵ اجراهای تکنوازی نوجوان‌های پسر از جمله علی صیادپور، محمد امین محمدی، آراز شیخی، محمد بنگین پور، رضا دزایی پور، آران حسن زاده، متین ولدبیگی، عرفان پارسانژاد، فریاد غریبی، تایماز محسنی، هیمن حسینی و امیرمهدی غفوری تکنوازی خواهند داشت. همچنین در بخش تکنوازی بانوان بزرگسال نرگس ربانی نیا، مژده رحمانی، عاطفه هاشم زاده، سیران ادیب فر، فاطمه دوستی، سارا احمدی، مهتا رسولی، پریناز کریمی، نرگس قربانی پور خیلی، شیوا هوشمند به اجرا می‌پردازند.

امروز اجراهای گروه نوازی از ساعت ۱۶ آغاز شده و گروه‌های دل آرام، تاش، همنوازان، آراس، جانان، اوژن، راستین، لیوا، سماچ، مهراس، نکیسا، آوین، دوپ، نوانس تا ساعت ۲۰:۵۰ اجرا خواهند کرد. در بخش جنبی این سانس گروه سماچ از ساعت ۱۸:۴۰ الی ۱۹:۱۰ به اجرا می پردازد.

در روز دوم این جشنواره پنجشنبه ۲۴ مرداد، از ساعت ۹ تا ۱۱ تکنوازی‌های نوجوانان دختر از جمله ساغر حیدری، آرینا ایوبی، تینا یارعلی، بهار عابسی، نیاز نبی زاده، پردیس فرهمند صابر، بهار دهستانی، اسرا ملایی، نگین سادات حسینی، زیبا مروی اصفهانی، الیسا قدسی، مهتاب کرامتی و ثنا احمدی اجرا می‌شود.

در بخش تکنوازی آقایان بزرگسال نیز سعید مهدی پور، محمد مرادی، صهیب خسروی، دانیال مسعودی، علی اصغر کرمی، عرفان مرادی، آرمین رستگاری، نوید آقایی، بهشاد صفایی، پویا رحمانی، محمدرضا قلی پور، محمد محرمی، متین رحمانی به اجرا می پردازند. در بخش مولودی خوانی نیز گروه‌های شور عاشقان، آوای معراج، بیداد، محمد رسول الله، نوای قدسیان، سوزی دل، بیدل از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸:۳۰ اجرا خواهند کرد.

همچنین در این روز فیلم «پرنده نادر» اثری درباره زندگی استاد خلیفه میرزاآغه غوثی (نوازنده دف در بخش موسیقی عرفانی) به کارگردانی ستار چمنی گل نیز از ساعت ۱۹ اکران خواهد شد. ویژه برنامه جشنواره با حضور گروه‌های منتخب در ناحیه‌های منفصل شهری حسن آباد سنندج نیز از دیگر برنامه‌های نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت است. گروه قوالی نیز با قطعاتی از موسیقی هند و افغانستان و گروه یاران از کردستان عراق در این روز در بخش جنبی به اجرا می‌پردازند.