چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۲۹
بسته شدن پرونده قتل میترا استاد با چه قیمتی؟

بعد از بخشش چه حکمی در انتظار نجفی است؟

بسته شدن پرونده قتل میترا استاد با چه قیمتی؟
با گذشت یک ماه از قرائت حکم قصاص «محمدعلی نجفی» در پرونده قتل میترا استاد، امروز اولیای دم خبر از بخشش و رضایت نجفی دادند که حالا باید دید بعد از ببخش چه حکم حبسی در انتظار نجفی خواهد بود؟

ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه، هفتم خرداد امسال بود که یک خبر قتل، فضای رسانه‌ای را تسخیر کرد: «همسر دوم محمدعلی نجفی به قتل رسید» این خبر چنان جنجال‌برانگیز شد که تمام رسانه‌های داخلی و خارجی سرتیتر اخبار خود را به این موضوع اختصاص دادند و تجمع در مقابل برج آرمیتا سعادت‌آباد افزایش یافت.

گمانه زنی ها برای دلیل قتل میترا استاد در حمام منزل شخصی قوت گرفت و هر رسانه ای از گوشه و کناری به دنبال ساخت جنجال خبری و ارائه تازه ترین جزییات بود تا اینکه عصر همان روز قتل، بعد نجفی خود را به پلیس معرفی کرد و گفت "من او را کشته‌ام".

حضور نجفی در پلیس آگاهی نیز حاشیه های بسیاری را به دنبال داشت و مصاحبه های جنجالی خانواده میترا استاد به خصوص بردارش و پسر میترا استاد و همسر اول نجفی خبر از پیدا و پنهان های بسیاری در زندگی این شخصیت سیاسی کشور دارد.

زمان برگزاری نخستین جلسه محاکمه "محمدعلی نجفی" شهردار اسبق تهران به اتهام قتل "میترا استاد" همسر دومش به‌صورت علنی به ساعت ۹ صبح روز شنبه ۲۲ تیر ماه اعلام شد. در این مدت افکار عمومی پیگیر رونمایی از جعبه سیاه این حادثه قتل بودند و در نخستین دادگاه قتل میترا استاد توسط نجفی محرز شد.

برادر میترا استاد در دادگاه‌ها به صراحت اعلام کرده بود که خواستار قصاص است. تا اینکه حکم قصاص نجفی در تاریخ هشتم مرداد ماه در دادگاه اعلام شد.

گرچه در روزهای قبل از برگزاری دادگاه برای قرائت حکم نجفی در رسانه‌های مجازی خبری مبنی بر بخشش نجفی در ازای دریافت 10 میلیارد تومان منتشر شد که البته این خبر هم تکذیب شد و به شائبه ها پایان داد.

مطالب مرتبط: صلح و سازش میلیاردی در کار نیست

بخشش نجفی 

بامداد چهارشنبه 23 مرداد ماه جاری برادر میترا استاد در فضای مجازی از بخشش «محمدعلی نجفی» خبر داد.

برادر همسر مقتول محمد علی نجفی بامداد امروز در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «آقای محمدعلی نجفی را بخشیدیم و از خون عزیزمان گذشتیم و خرسندیم که هیچ معامله‌ای با خون آن بزرگوار نکردیم».

مسعود افرازه وکیل مدافع اولیای دم میترا استاد نیز خبر بخشش نجفی از سوی خانواده استاد را تأیید کرده است و اعلام کرده که رضایت خانواده استاد به دادگاه منعکس شده است.

احتمال 3 سال حبس برای نجفی

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران از احتمال 3 سال حبس برای قاتل عفو شده(محمدعلی نجفی) خبر داده است.

احمد محمدی سهروردی در رابطه با اعلام رضایت و بخشش نسبت به محمدعلی نجفی به عنوان فردی که مرتکب قتل عمد شده به فارس گفته است: احتمال 3 سال حبس برای قاتل عفو شده می‌رود.

وی ادامه داد: چنانچه قاتل با رضایت اولیای دم مواجه شود و رضایت هم از سوی اولیای دم داده شود از بابت بازدارندگی ارتکاب جرم در جامعه، قاضی می‌تواند تا سه سال حکم حبس برای مجرم تعیین کند.

محمدی گفت: حکم قصاص برای زمانی است که فردی که مرتکب جنایت شده و قتل نفس کرده، احساس نکند که ممکن است در ازای این عمل نادرست خود، امنیت داشته و مجازاتی برایش نباشد.

عضو هیأت مدیره انجمن آیین دادرسی مدنی ایران در مورد اینکه در شرایط فعلی که اولیای دم رضایت داده‌اند باز هم می‌توانند دیه گرفته یا پولی میانشان رد و بدل شود، گفت: اولیای دم می‌توانند رضایت دهند این موضوع یک حق است و می‌توانند کمتر از دیه معادل یا بیشتر از آن را بگیرند یعنی می‌توانند بالاتر از رقم دیه بخواهند و این حدی ندارد. در قانون آمده چیزی که رضایت درونی اولیای دم را تأمین کند بنابراین می‌تواند حتی رقم میلیاردی هم شود.