چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۴۵

هشدار وزارت بهداشت درباره شماره‌گذاری ۱۲هزار موتورسیکلت کاربراتوری

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن مخالفت با شماره‌گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: با تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری، آلاینده مونوکسید کربن در تهران رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمی‌توانیم ادعای حذف این آلاینده را داشته باشیم.


موتور و موتورسیکلت

به گزارش تيتربرتر، اوایل مردادماه بود که پرونده مختومه شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مجددا باز شد. معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از لابی‌گری عده‌ای برای شماره‌گذاری ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری در حالی خبر داد که بر اساس مصوبه‌ای در سال ۱۳۹۵ در دولت و با اجماع دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صنعت مقرر شد تولید و شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع شود و از این تاریخ به بعد سازندگان باید موتورسیکلت انژکتوری را جایگزین موتور کاربراتوری می‌کردند.

موضوعی که این روزها بحث برانگیز شده است و سازمان حفاظت از محیط زیست نیز اعتراض خود را نسبت به آن اعلام کرده، مضرات و آلودگی هوایی است که با ورود این موتورسیکلت‌ها به چرخه نقلیه کشور به وجود می‌آید. در این بین اما نمی‌توان از تاثیرات منفی آلاینده‌ها بر سلامت مردم غافل بود؛ تاثیراتی که گاه جبران آنها، هزینه‌های چندین میلیاردی را برای درمان به وزارت بهداشت تحمیل می‌کند.

دکتر عباس شاهسونی - رییس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، موتورسیکلت‌های کاربراتوری را یکی از منابع اصلی تولید آلودگی در کلانشهرها دانست و گفت: درحال حاضر به طور میانگین غلظت ذرات معلق در هوای شهر تهران سه برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌شود. با ورود مجدد ۱۲ هزار موتورسیکلت کاربراتوری به چرخه حمل‌ونقل کشور که تکنولوژی تولید آن متعلق به چندین دهه قبل است، این میزان از غلظت آلاینده در هوای شهرها افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه آغاز شماره‌گذاری این تعداد موتورسیکلت می‌تواند تهدیدی برای سلامت مردم باشد، افزود: از آنجایی که موتورسیکلت‌های کاربراتوری نسبت به سایر موتورسیکلت‌ها قیمت پایین‌تری دارند، طبیعی است که فروش بیشتری هم می‌کنند؛ اما چه کسی به فکر هزینه‌های ثانویه برای درمان بیماری‌های ناشی از اثرات منفی آلاینده‌های تولیدی توسط این وسایل نقلیه است؟ به همین علت است که وزارت بهداشت نیز در کنار سازمان حفاظت از محیط زیست مخالفت خود را نسبت به شماره‌گذاری این تعداد موتورسیکلت کاربراتوری بیان می‌کند.

رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، با بیان این نکته که موتورسیکلت‌های کاربراتوری هیچ مکانیسم کنترلی برای کنترل تولید میزان آلاینده‌ها ندارند، اظهار کرد: به همین علت موتورسیکلت‌های کاربراتوری می‌توانند با تولید ذرات و گازهایی که مهم‌ترین عامل تهدید کننده سلامت مردم است، به اندازه چند ماشین آلودگی ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه این آلاینده‌ها ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون هستند، افزود: آلاینده ناکس که متشکل از «مونوکسید نیتروژن» و «دی‌اکسید نیتروژن» است، پیش‌ساز ِآلاینده ازن است و می‌تواند تهدیدی جدی برای کودکان، زنان باردار، سالمندان و... باشد.

شاهسونی در پایان افزود: آلاینده مونوکسید کربن در شهر تهران با تبدیل موتورسیکلت‌های کاربراتوری به انژکتوری رو به حذف شدن بود، اما با ورود این ۱۲ هزار موتورسیکلت، دیگر نمی‌توانیم ادعای حذف آلاینده مونوکسید کربن را داشته باشیم.