چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۲۴

ناگفته‌هایی از سریال محبوب مردگان متحرک

چندین فصل اول مردگان متحرک حسابی سر و صدا به راه انداختند و به‌رغم اینکه فصل‌های اخیر سریال مردگان متحرک نقد‌های منفی زیادی دریافت کرده، اما باز هم نمی‌توانیم داستان ریک و دار و دسته‌اش را رها کنیم و قسمت به قسمت با این سریال همراهیم تا ببینیم دست آخر تکلیف دنیای پساآخرزمانی این سریال چگونه خواهد بود.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: نزدیک به یک دهه است که سریال مردگان متحرک را دنبال می‌کنیم و با یکی از بهترین سریال‌های چند سال اخیر سر و کار داریم. اگر از طرفداران این سریال هستید حتماً به خوبی می‌دانید که چندین فصل اول مردگان متحرک حسابی سر و صدا به راه انداختند و به‌رغم اینکه فصل‌های اخیر سریال مردگان متحرک نقد‌های منفی زیادی دریافت کرده، اما باز هم نمی‌توانیم داستان ریک و دار و دسته‌اش را رها کنیم و قسمت به قسمت با این سریال همراهیم تا ببینیم دست آخر تکلیف دنیای پساآخرزمانی این سریال چگونه خواهد بود.

از طرف دیگر سریال مردگان متحرک از آن دسته مجموعه‌های تلویزیونی است که پخش آن به فصل نهم رسیده و از قرار معلوم به این زودی‌ها نیز نمی‌خواهد تمام شود، در نتیجه با سریالی سر و کار داریم که در طول چندین سال پخش، اطلاعات زیادی از آن در اختیار هواداران قرار گرفت، اما چیز‌هایی هم در سریال مردگان متحرک وجود دارد که کسی از آن‌ها با خبر نیست و رسانه‌ها نیز این موارد را با هواداران در میان نگذاشته‌اند. خوشبختانه تا دلتان بخواهد اطلاعات جالب و جدید از این سریال داریم و می‌خواهیم ناگفته‌های مردگان متحرک را با شما در میان بگذاریم.

به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر از طرفداران پر و پاقرص مردگان متحرک هستید، تا انتهای این متن با ما همراه باشید، مطمئن باشید می‌خواهیم اطلاعات مفید و جالبی را با شما در میان بگذاریم.

تمام شخصیت‌هایی که پیش‌پای نیگان زانو زده بودند، صحنه‌ای مرگ خود را فیلم‌برداری کردند

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

ریک و رفقایش در قسمت‌های مختلف این سریال با شخصیت‌های منفی زیادی روبرو شدند و بسیاری از دوستان ریک بدست همین افراد کشته شدند، اما انصافاً باید اعتراف کرد داستان نیگان در این مجموعه با سایر شخصیت‌های بد این سریال فرق می‌کند و ریک و دار و دسته‌اش به پست بد آدمی افتاند.

اگر خاطرتان باشد آخرین قسمت از فصل ششم بود که ریک و دوستانش گرفتار افراد نیگان شدند و سرنوشت آن‌ها به قسمت اول فصل هفتم موکول شد. در این قسمت نیز همانگونه که حتماً دیده‌اید، نیگان با چوب بیس‌بال سیم‌خاردار کشیده شده‌اش به جان یاران ریک افتاد و با کشتن چند تن از آنها، زهر چشم حسابی از ریک گرفت. جالب اینجاست از قرار معلوم سازندگان سریال مردگان متحرک صحنه مرگ تمامی شخصیت‌هایی که پیش‌پای نیگان زانو زده بودند را فیلم‌برداری می‌کنند. این اقدام احتمالاً به این دلیل صورت گرفت تا قبل از پخش‌نهایی، سازندگان این سریال در صورت صلاحدید جای افرادی که در این قسمت کشته می‌شوند را عوض کنند.

در این زمینه می‌توان به صحنه مرگ مگی اشاره کرد، همان گونه که می‌دانید در نسخه نهایی قسمت اول از هفتمین فصل سریال مردگان متحرک، نیگان مگی را نمی‌کشد، اما صحنه فیلم کشتن مگی توسط نیگان در اینترنت موجود است و این امر حکایت از عزم سازندگان برای تغییر داستان این قسمت از مردگان متحرک تا آخرین لحظه دارد.

نام دکتر ادوین جنر از یک دانشمند برجسته گرفته شده است

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

اگر تمامی قسمت‌های سریال مردگان متحرک را با دقت دیده باشید احتمالاً به خاطر دارید که در یکی قسمت‌های اوایل این سریال با‌شخصیتی با نام دکتر ادوین جنر (Dr. Edwin Jenner)، آشنا شدیم، این شخصیت مدت زمانی زیادی در این سریال حضور نداشت، اما به‌رغم همین مدت کم، نقش حیاتی را در مردگان متحرک بازی کرد.

دکتر ادوین جنر کسی بود که توانست چشم ریک و یارانش را در خصوص خطری که بشریت را تهدید می‌کند باز کند، این شخصیت که نقش او را نوا امریخ (Noah Emmerich) در سریال مردگان متحرک بازی کرد، یکی از اعضای گروه تحقیقاتی سی. دی. سی بود، این گروه از چندین دانشمند تشکیل شده بود و کار آن‌ها تحقیق در خصوص ویروس مرگباری بود که انسان‌ها را به زامبی تبدیل می‌کرد. دکتر ادوین جنر در آخرین لحظات زندگی خود توانست ریک را توجیه کند که کار از کار گذشته است و تمامی انسان‌های روی زمین به این ویروس مرگبار مبتلا شده‌اند.

جالب اینجاست که دکتر ادوین جنر، یک شخصیت خیالی در این سریال نبود و در دنیای واقعی نیز دکتر ادوین جنر به‌عنوان یک پزشک برجسته شناخته می‌شود که واکسن آبله گاوی را کشف کرد. شوربختانه باید گفت همان‌گونه که در جریان هستید دکتر ادوین جنر دنیای مردگان متحرک، در برابر ویروس مرگبار این سریال کاری از پیش نبرد و جانش را در راه پیدا کردن واکسن از دست داد.

پلک‌زدن و نفس‌کشیدن زامبی‌ها در این سریال با جلوه‌های ویژه کنترل می‌شود

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

همان‌گونه که از نام سریال مردگان متحرک پیدا است، در بسیاری از قسمت‌های این سریال با دو جین زامبی طرف هستیم که هر از گاهی سر و کله‌شان پیدا می‌شود. زامبی‌ها در‌واقع انسان‌های مرده‌ای هستند که پس از مرگ به حالت زامبی تبدیل می‌شوند، در نتیجه این موجودات وحشتناک دیگر انسان نیستند و زندگی بایولوژیک آن‌ها با انسان‌ها فرق می‌کند. از طرف دیگر نقش زامبی‌ها را در این سریال، انسان‌هایی بازی می‌کنند که بایولوژیک انسان را دارند و ناخودآگاه پلک میزنند.

به همین دلیل از آنجایی که زامبی‌ها پلک نمی‌زنند، صحنه‌هایی که بازیگران زامبی در این سریال ایفا می‌کنند و به ناگاه پلک می‌زنند، پس از فیلم‌برداری بازدید می‌شود و با جلوه‌های ویژه، پلک‌زدن زامبی‌ها از بین می‌رود تا چشم‌های از حدقه بیرون آمده زامبی‌ها حالتی کاملاً وحشتناک و بی‌روح داشته باشد.

در این بین حتی اگر هنرپیشه‌های نقش زامبی در این سریال تمام تلاش خود را انجام دهند تا پلک نزنند، باز هم نمی‌شود جلوی نفس کشیدن این هنرپیشه‌ها را گرفت و در شرایط آب و هوای سرد که سریال فیلم‌برداری می‌شود از دهان بازیگران نقش زامبی، بخار بیرون می‌آید. در این حالت نیز پای جلو‌ه‌های ویژه وسط کشیده می‌شود و از آنجایی که زامبی‌ها نفس نمی‌کشند، بخاری که از دهان هنرپیشه‌های نقش زامبی بیرون می‌آید پاک می‌شود.

هیچکدام از هنرپیشه‌های مردگان متحرک در تمامی قسمت‌های این سریال حضور نداشته‌اند

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

فصل‌های زیادی را از مردگان متحرک دیده‌ایم و به همان ترتیب که تعداد فصل‌های این سریال بیشتر شدند، با هنرپیشه‌های بیشتری نیز آشنا شدیم که هر کدام از آن‌ها داستان خاص خودشان را داشتند و داستان و شخصیت بسیاری از این شخصیت‌ها به اندازه‌ای جذاب بود که حضور آن‌ها در مردگان متحرک تا چندین فصل ادامه پیدا کرد.

از طرف دیگر چندین هنرپیشه نیز پای ثابت این سریال هستند که گل سرسبد آن‌ها را می‌توان ریک، مشیون، داریل، مگی و کارل نام برد. در این بین جالب است بدانید هیچ کدام از این هنرپیشه‌ها در تمامی قسمت‌های این سریال حضور نداشتند و بعضی از آن‌ها چندین قسمت غایب بودند. دلیل این امر را می‌توان سبک روایت داستان سریال مردگان متحرک دانست. چرا که در بعضی از قسمت‌های این سریال به داستان یک یا چند کاراکتر مربوط می‌شد و حضور دیگر شخصیت‌ها در این قسمت‌ها لزومی نداشت.

جالب است بدانید حتی ریک نیز که نقش اول این سریال را بر عهده دارد و رهبر گروه شخصیت‌های مثبت این سریال است نیز در بسیاری از قسمت‌ها غیبت داشت و ریک در بین ۸۰ قسمت از این سریال در چیزی نزدیک به ۱۰ قسمت از آن‌ها حضور نداشته است.

شخصیت دایانا در کتاب کمیک مردگان متحرک یک مرد بود

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

زمانی که ریک و دار و دسته‌اش جایی برای اِسکان نداشتند و حسابی خسته و کوفته شده بودند، به شهرک الکساندریا راه پیدا کردند، مدیریت این شهرک بر عهده زنی با نام دایانا بود. این زن شخصیتی باثبات و محکم داشت و همین امر نیز باعث شد تا به یکی از نماد‌های تلاش و مقاومت علیه مصیبت‌هایی که به شخصیت‌های مردگان متحرک وارد شده بود تبدیل شود. دایانا شهرک الکساندریا را به کمک همسر و پسرش با دیوار‌های بلند و محکم بنا کرد تا اهالی این شهرک از شر زامبی‌ها و دشمنان در امان باشند.

در این بین همان‌گونه که حتماً می‌دانید سریال مردگان متحرک از روی کتاب کمیکی با همین نام اقتباس شده است و در کتاب، رهبر و مدیر شهرک الکساندریا به جای اینکه زن باشد، یک مرد است. در نسخه اصلی کتاب کمیک مردگان متحرک نوشته رابرت کِرک‌من (Robert kirkman)، بنیانگذار شهرک الکساندریا مردی با نام داگلاس مونرو است. داگلاس پیش از اینکه تعداد زیادی از جمعیت کره‌زمین زامبی بشوند، یکی از اعضای کنگره آمریکا بود و در شهر اوهایو زندگی میکرد. در نسخه کتاب کمیک مردگان متحرک، داگلاس مرد خودساخته و با اعتماد به‌نفسی بود که شهرک الکساندریا را به‌خوبی مدیریت می‌کرد، اما گوشه چشمی به زنان این شهرک نیز داشت.

دلیل انتخاب دایانا به‌عنوان مدیر و بنیانگذار شهرک الکساندریا به جای داگلاس در سریال مردگان متحرک مشخص نیست، اما باز هم باید گفت انصافاً دایانا به‌عنوان زنی که آینده‌نگری خوبی داشت و به همه‌چیز خوشبین بود در فصل ۵ و ۶ این سریال چیزی از جذابیت داستان کم نکرد.

تمام قسمت‌های مردگان متحرک در جورجیای آمریکا تصویر‌برداری شده است

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

شخصیت‌های سریال مردگان متحرک از مناطق مختلفی دور هم جمع شده‌اند و در بیشتر فصل‌ها نیز این شخصیت‌ها دائم در سفر هستند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر به امید پیدا کردن سرپناهی امن حرکت می‌کنند.

با این حساب هواداران احتمالاً با خود فکر می‌کنند که مردگان متحرک در نقاط جغرافیایی مختلفی تصویربرداری شده است، اما جالب است بدانید در تمامی ۹ فصل این سریال، عوامل سازنده و هنرپیشه‌های برای تصویربرداری قسمت‌های مختلف پایشان را از ایالت جورجیای آمریکا فراتر نگذاشته‌اند و تمام قسمت‌های مردگان متحرک در آتلانتا واقع در ایالت جورجیا فیلم‌برداری شده است.

حتی مزرعه هرشل که قسمت‌های ۲ تا ۱۳ فصل دوم سریال مردگان متحرک در این منطقه فیلم‌برداری شد و نیز در اطراف آتلانتا واقع شده و به لحاظ مسافت، سازندگان سریال زحمت زیادی برای ایاب و ذهاب به لوکیشن‌ها مختلف را متحمل نشده اند.

بازیگر دختر ریک در سریال مردگان متحرک چندین بار عوض شده است

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

در فصل دوم سریال مردگان متحرک بود که لوری، همسر ریک از بارداری‌اش خبر داد و مطمئن هستیم صحنه زایمان لوری را هرگز فراموش نمی‌کنید. لوری فرزند دختری به‌دنیا آورد که جودیت نام گرفت. جالب است بدانید شخصیت این دختر بی‌گناه که بعد‌ها مشخص شد ریک، پدر واقعی او نیست در طول فصل‌های مختلف سریال توسط نوزاد‌های مختلفی بازی شد.

دلیل تغییر بازیگر جودیت در مردگان متحرک به قوانین آمریکا باز می‌گردد، این کشور قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای برای حضور نوزاد‌ها در فیلم و سریال‌ها دارد و از قرار معلوم به لحاظ بازه زمانی، یک نوزاد نباید مدت زیادی در یک سریال حاضر شود چرا که نوزاد نمی‌تواند فشار کاری زیادی که در سریال‌ها وجود دارد را تحمل کند. به همین دلیل سازندگان سریال مردگان متحرک در فصل‌های مختلف از چندین نوزاد برای ایفای نقش جودیت کمک گرفته‌اند.

خوشبختانه نوزاد‌هایی که برای اجرای نقش جودیت انتخاب شده‌اند به لحاظ ظاهری شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند و به همین دلیل نیز حتی نکته‌سنج‌ترین هواداران این سریال در طول قسمت‌های مختلف متوجه تغییر بازیگر نقش جودیت نشدند.

تاکنون ۱۶ نوزاد دختر به جای جودیت در سریال مردگان متحرک نقش‌بازی کرده اند و شانس با بعضی از آن‌ها یار بوده و تعدادی از این نوزاد‌ها به سریال‌های مهم دیگری مانند سریال «چیز‌های عجیب» (Stranger Things) راه پیدا کرده‌اند.

ممکن است سریال مردگان متحرک در دنیای بریکینگ‌بد اتفاق افتاده باشد

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

محال ممکن است به سریال‌های تلویزیونی علاقه داشته باشید و «برکینگ‌بد» را ندیده باشید، با این حساب احتمالاً در جریان هستید که سریال مردگان متحرک و بریکنگ‌بد هر دو محصول شبکه ای. ام. سی هستند. از طرف دیگر تاریخ پخش اولین فصل از سریال مردگان متحرک به سال ۲۰۱۰ باز می‌گردد و در آن زمان سریال برکینگ‌بد در اوج بود و یکی از بهترین سریال‌های آن زمان شناخته می‌شد. به همین دلیل گفته می‌شود احتمال دارد داستان مردگان متحرک در همان دنیایی اتفاق افتاده باشد که در آن شاهد داستان برکینگ‌بد بودیم.

برای اثبات این ادعا، هواداران دوآتشه سریال مردگان متحرک دلایل جالبی دارند که ذکر آن‌ها خالی از لطف نیست. برای نمونه کافی است نگاهی به فصل دوم مردگان متحرک بیاندازید، در یکی از قسمت‌های این فصل که Bloodletting نام داشت، تی‌داگ (T-Dog)، تب شدیدی می‌کند و دریل برای نجات تی‌داگ مجبور می‌شود تا دارو‌های برادرش مِرل (Merle) را بردارد. در یکی از صحنه‌های این قسمت اگر نگاهی به پلاستیک دارو‌ها داشته باشید چشم شما به دانه‌های کریستالی آبی‌رنگی می‌افتد که شباهت زیادی به کریستال‌های معروف سریال بریکینگ‌بد دارند.

در فصل چهارم نیز دریل به بث مشخصات فردی را تعریف می‌کند که برای برادرش موادمخدر می‌آورد، این‌گونه که پیدا است این فرد شباهت‌هایی با جسی پینک‌من (Jesse Pinkman)، شخصیت معروف سریال برکینگ‌بد دارد. تمامی این موارد دست به دست هم داده تا هواداران به این باور برسند که ممکن است سریال مردگان متحرک در همان دنیای خیالی اتفاق افتاده باشد که داستان برکینگ‌بد نیز در آن رخ داده بود.

عنوان لوگوی سریال مردگان متحرک ظاهر پساآخرالزمانی بیشتری پیدا کرده است

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

تیتراژ یک سریال نقش مهمی در جذاب‌تر کردن آن دارد و در میان سریال‌های چند سال اخیر، انصافاً باید اعتراف کرد که تیتراژ سریال مردگان متحرک، یکی از جذاب‌ترین تیتراژ‌ها است. این تیتراژ به‌خوبی دنیایی که از بین رفته را در ذهن مخاطب تداعی می‌کند و باعث می‌شود تا ذهن تماشاچی برای مشاهده دنیایی پساآخرالزمانی آماده شود.

جالب اینجاست که در طول فصل‌های مختلفی که سریال مردگان متحرک پخش شده است، تیتراژ این سریال نیز تغییرات بسیار کم، اما جالبی را شاهد بوده است. یکی از جالب‌ترین این تغییرات را می‌توان عنوان لوگوی سریال مدرگان متحرک نام برد. اگر به لوگوی این سریال در تیتراژ فصل هفتم نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که این لوگو در طول فصل‌های مختلف به آرامی در حال متلاشی‌شدن بوده و نسبت به هر فصل، وضعیت ظاهری آن خراب‌تر و کهنه‌تر به‌نظر می‌رسد.

بیشتر از ۳۰۰ کشته را در سریال مردگان متحرک شاهد بوده‌ایم

ناگفته‌هایی از سریال مردگان متحرک که کسی آن‌ها را با شما در میان نمی‌گذارد

سریال مردگان متحرک با حمله زامبی‌ها به انسان‌ها شروع شد و در یکی دو فصل اول این سریال، زامبی‌ها، دشمن شماره انسان‌ها به‌حساب می‌آمدند، اما در نهایت انسان‌ها ترفند‌های لازم برای مقابله با زامبی‌ها را فرا گرفتند و تسلط بیشتری به آن‌ها پیدا کردند. اینجا بود که دشمن جدیدی را در سریال مردگان متحرک شاهد بودیم. این دشمن کسی نبود به غیر از خود انسان‌ها.

یک بار دیگر انسان‌های شرور در مقابل انسان‌های شریف در سریال مردگان متحرک قد علم کردند و نبرد‌ها و درگیری‌های زیادی را میان گروه‌های مختلف انسان‌ها در این سریال شاهد بودیم. به این ترتیب شاید برای شما این پرسش پیش آمده باشد که دقیقاً چه تعداد انسان و زامبی در فصل‌های مختلف مردگان متحرک کشته شده‌اند؟

جالب است بدانید آمار کشته‌های این سریال تا فصل هفتم چیزی بیشتر از ۳۰۰ کشته بوده است و شخصیت‌های مهم این سریال نیز که در قسمت‌های مختلف کشته شده‌اند، در میان همین آمار شمارش شده‌اند. از طرف دیگر همان‌گونه که در جریان هستید سازندگان مردگان متحرک به همین راحتی‌ها از سر این سریال دست‌بردار نیستند و با این حساب انتظار می‌رود در فصل‌های دیگر شاهد کشته‌های بیشتری نیز باشیم.

از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم به‌عنوان طرفدار دوآتشه مردگان متحرک، اطلاعات جالبی از این سریال پرطرفدار دارید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت نظرات این اطلاعات را با ما و سایر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: cheatsheet