چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۳:۱۸

آمریکا وضع تعرفه بر برخی کالاهای چینی را به تأخیر می‌اندازد

دولت آمریکا در یک عقب‌نشینی ناگهانی از مواضع تند خود، اعلام کرد که وضع تعرفه ۱۰ درصدی روی برخی از کالاهای چینی از جمله لپ‌تاپ، تلفن‌های همراه و کنسول بازی‌های ویدئویی را به تأخیر خواهد انداخت.


image.png

به گزارش تيتربرتر، این تصمیم اداره تجارت خارجی آمریکا پس از آن اعلام شد که وزارت تجارت چین اعلام کرد که لیو هه، معاون نخست‌وزیر این کشور، با مقامات وزارت تجارت آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است.

تأخیر در وضع این تعرفه‌ها که قرار بود از ماه آینده به اجرا گذاشته شود تا حدی باعث کاهش نگرانی صاحبان کسب‌وکار شده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم دولت آمریکا کمتر از دو هفته پس از آن اعلام می‌شود که دونالد ترامپ از وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین خبر داد. دولت آمریکا کماکان تصمیم خود برای وضع تعرفه بر بخش زیادی از ۳۰۰ میلیارد کالای چینی را اجرا خواهد کرد که فهرست ۱۲۲ صفحه‌ای آن در ماه مه منتشر شد.

از زمانی که دونالد ترامپ در روز اول اوت وضع تعرفه‌های جدید را در توئیتر اعلام کرد، متوسط ارزش سهام در بازار بورس آمریکا حدود چهار درصد افت کرده است.

سرمایه‌گذاران در شرکت‌های فناوری روز سه‌شنبه از معاف کردن تعدادی از کالاهای کامپیوتری و الکترونیک از تعرفه‌های جدید استقبال کرده و در نتیجه سهام شرکت‌های تولید کننده چیپ حدود سه و ارزش سهام شرکت اپل حدود پنج درصد افزایش یافت.

معاف کردن این نوع کالاها و از سرگیری مذاکرات با چین نشان می‌دهد که دونالد ترامپ ممکن است حاضر به مصالحه باشد.

دولت آمریکا در مقابل ممکن است از چین توقعاتی داشته باشد. ترامپ روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: طبق معمول چینی‌ها گفتند محصولات کشاورزی زیادی از ما خواهند خرید. تاکنون به وعده خود عمل نکرده‌اند. شاید این بار فرق کند.

اداره تجارت خارجی آمریکا در بیانیه خود اعلام کرد: سایر کالاهایی که وضع تعرفه بر آنها تا ۱۵ دسامبر به تعویق خواهد افتاد عبارتند از رایانه، کنسول بازی‌های ویدئویی، برخی اسباب بازی‌ها، و برخی از اقلام پوشاک و کفش.

اتحادیه صاحبان شرکت‌های تجاری آمریکا در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این تصمیم دولت گفت: این اقدام حدی از فشار بر مصرف‌کنندگان در فصل تعطیلات را کاهش خواهد داد.

اداره تجارت خارجی آمریکا در بیانیه خود افزود، برخی از کالاهای چینی به دلایل «پزشکی و سلامت، ایمنی، امنیت ملی و سایر عوامل» به طور کلی از تعرفه معاف شده‌اند.