چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۱۸

علائم هشدار دهنده سرطان پوست

یک متخصص خون و آنکولوژی با تشریح انواع سرطان پوست و راههای پیشگیری از آن گفت: تغییر در پوست رایج‌ترین نشانه سرطان پوست است که به شکل زائده عدم بهبود زخم یا تغییر در زائده قبلی بروز می‌یابد.

محمد رضایی در مورد سرطان پوست گفت: سرطان‌های پوست بر اساس نوع سلول‌های سرطانی نامگذاری می‌شوند به این ترتیب دو نوع سرطان پوست به نام بازال و سنگ‌فرشی وجود دارد این سرطان‌ها معمولاً روی سر، صورت، دست‌ و بازو ایجاد می‌شود چرا که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند.

وی گفت: البته سرطان پوست در هر جای دیگری هم می‌تواند بروز یابد. سرطان بازال به آرامی رشد می‌کند و اغلب بر روی پوست صورت است و به تدریج به سایر نواحی گسترش می‌یابد.

رضایی افزود: سرطان سنگ‌فرشی ممکن است در سایر نواحی بدن که در معرض نور خورشید نیستند هم ایجاد شود. گاهی به غدد لنفاوی نیز سرایت می‌کند.

این متخصص خون و آنکولوژی در مورد علائم هشدار دهنده این نوع از سرطان گفت: تغییر در پوست رایج‌ترین نشانه سرطان است که می‌تواند شامل زائده زخمی که بهبود نیابد یا تغییر در زائده قبلی باشد.

وی افزود: تغییرات پوست به شکل یک توده کوچک، نرم، کمررنگ، یک توده سفت و قرمز بروز می‌یابد. گاهی زخم خونریزی می‌کند و به پوسته زخم تبدیل می‌شود. گاهی نیز زخم‌ توأم با خارش یا حساسیت بالایی می‌شود بیماران باید نسبت به لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای که زبر و پوسته‌دار هستند حساس باشند.

رضایی گفت: بهترین راه پیشگیری از سرطان پوست محافظت در برابر نور خورشید است. بنابراین بهتر است در اواسط صبح تا واخر عصر پوست خود را در برابر اشعه خورشید حفظ کنیم به این منظور پوشیدن لباس آستین‌بلند، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی توصیه می‌شود.

وی افزود: استفاده از کرم ضد آفتاب نیز از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری می‌‌کند و بهتر است افراد از استفاده سالن‌های برنزه شدن (سولاریوم) بپرهیزند.