چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۱۵

توليد 45 راديودارو و کيت در کشور

خيز بلند ايران براي صادرات راديوداروها درعرصه جهاني و منطقه اي

فاطمي-تعداد توليدات راديودارويي و کيت هاي راديودارويي کشور بيش از 45 نوع است که نسبت به توليدات روز دنيا در حد قابل قبولي است. البته در اين عرصه ورود سريع به استانداردسازي توليد راديوداروها و کيت هاي راديودارويي يک الزام اجتناب ناپذير است. مديرعامل شرکت توليدکننده راديودارو و کيت هاي راديودارويي که شرکت متبوعش به عنوان شرکت بهره بردار سازمان انرژي اتمي ايران، از مهم ترين شرکت هاي فعال بخش خصوصي در عرصه توليد و صادرات راديوايزوتوپ هاي پزشکي و صنعتي به ويژه راديوداروها و کيت هاي راديودارويي در کشور است در گفت وگو با ايسناضمن بيان اين مطلب، از خيز بلند ايران براي ورود به عرصه جهاني و منطقه اي در زمينه توليد و صادرات راديوداروها خبر داد.

وي از توليد ژنراتور جديد گاليوم 68 خبر داد و گفت: اين راديودارو در حال حاضر در کشورهاي پيشرفته به ويژه اروپا و آمريکا به طور جدي در تصويربرداري PET مورد استفاده قرار مي گيرد و تا سال 2017 پيشرفت چشمگيري خواهد داشت. راديوداروي گاليوم 68 محدوديت نيمه عمر کوتاه ندارد و در هر ژنراتور تا يک سال مي تواند استفاده شود، از اين رو در دنيا بسيار مورد توجه و علاقه است. وي تاکيد کرد که هدف ايران از توليد اين راديودارو علاوه بر تامين نياز داخلي، صادرات آن به کشورهاي منطقه و ديگر متقاضيان بين المللي است.تاکنون 3 ژنراتور گاليوم 68 توليد شده است و ما در کوتاه ترين زمان ممکن قادر هستيم توليد انبوه اين ژنراتور را در دستور کار قرار دهيم. در حال حاضر در دنيا هر ژنراتور گاليوم 68 ،30-15 هزار يورو قيمت دارد.بيش از 6ماه است که تست هاي اين ژنراتور انجام مي شود و به تازگي براي تست باليني به بيمارستان رضوي مشهد فرستاده شده است. وي با اشاره به ضرورت ثبت نام و دريافت مجوز GMP "روش توليد خوب" (Good manufacturing practice) از اروپا براي فروش محصولات اين شرکت در عرصه جهاني، گفت: هر دارويي که براي مصرف انسان تجويز مي شود بايد با مجوز و استاندارد مورد پذيرش در عرصه بين الملل که همان GMP است، همراه باشد و ما در صورتي که اين مجوز را دريافت کنيم قادر به فروش محصولات مان به نقاط مختلف دنيا خواهيم بود. کارهاي اوليه براي گرفتن مجوز انجام شده، اما ادامه و نهايي کردن اين کار نيازمند تامين مالي و حمايت لازم از سوي دولت است.وي در ادامه درباره تاثير تحريم ها در توليد و صادرات محصولات اين شرکت گفت: در حوزه سلامت و پزشکي هر چند با آثار جانبي تحريم ها به ويژه در نقل و انتقال هاي مالي مواجه هستيم، اما در اصل کار، مشکلي نداريم. وي تصريح کرد: صاحب نظران در عرصه توليد و توزيع انواع راديودارو در بازارهاي بين المللي معتقدند اگر تحريم ها از سر راه ايران برداشته شود، قدرت و توان ايران در زمينه توليد و صادرات راديوداروها و راديوايزوتوپ ها بسيار چشمگير خواهد بود.

وي درباره بازار صادراتي که ايران مي تواند به آن وارد شود ، گفت: ما امروز موفق شديم در حوزه صادرات ژنراتور موليبدن تکنسيم، يد 131 و کيت هاي سرد به بازارهاي مختلف از جمله هند، مصر، لبنان، پاکستان، افغانستان و آلمان وارد شويم. درعين حال تقاضاهاي بسيار بيشتري براي خريد محصولات و همکاري از کشورهاي منطقه و خارج ار منطقه همچون نيوزيلند، اتريش و ايتاليا دريافت شده است.موفقيت در توزيع محصولات در کشورهايي همچون هند و مصر نشانگر توان بالا و کيفيت مناسب محصولات ايراني است. او ادامه داد: در نمايشگاه اخير که در سوئد برگزار شد، ژنراتور ژرمانيوم   گاليوم را رونمايي کرديم که تحير همگان را در پي داشت. همچنين ژنراتور 62 ZN 62 /CU را معرفي و توليد مس 64 (64 CU )را نيز اعلام کرديم. به فاصله کمي برخي کشورها براي تامين مس 64 از ايران تقاضاهايي را مطرح کردند.وي در ادامه با اشاره به توليد راديوداروهاي مورد استفاده در حوزه تصويربرداري پت، گفت: در اين حوزه مهم ترين راديودارو FDG است که با توجه به نيمه عمر کوتاه، امکان صادرات آن به کشورهاي دور دست نيست، مگر به کشورهاي نزديک. او با اشاره به تاکيد شرکت متبوعش براي گسترش فعاليت ها در عرصه هاي مختلف پزشکي هسته اي تصريح کرد: با شرکت هاي مختلف اروپايي از جمله در سوئيس، آلمان، ايتاليا و کشورهاي عضو گروه 1+5 فعاليت و همکاري مي کنيم. با آلماني ها روابط خوب و گسترده داريم و تعامل مان به طور کامل در حوزه واردات، صادرات و تحقيقات ثبت شده است. اقدامات ما با اين کشورها در چارچوبي شفاف، روشن و بر اساس موازين قانوني طرفين است. وي از ارائه طرح توليد راديوداروهاي راکتور و کيت هاي راديودارويي بر اساس الزامات GMP به دولت و سازمان انرژي اتمي خبر داد و گفت: اين طرح مطابق با سياست هاي کلي سلامت است.

ساخت مرکز توليد راديوداروهاي پت

وي به طرح ديگر اين شرکت و ارائه آن به سازمان انرژي اتمي اشاره کرد و گفت: ساخت مرکز "توليد راديوداروهاي پت" در استان تهران طرح ديگري است که ارائه کرده ايم.در حال حاضر مهم ترين راديوداروي حوزه پت FDG است که نيمه عمري حدود 110 دقيقه دارد و در حال حاضر در بيمارستان هاي مسيح دانشوري، شريعتي و رضوي مشهد مورد استفاده قرار مي گيرد و خوشبختانه بايد اعلام کنم هزارمين پت اسکن به تازگي در بيمارستان شريعتي انجام شد. او در ادامه از توليد راديوداروهايي براي بيماران هموفيلي و بيماراني که داراي روماتيسم مفصلي هستند خبر داد و گفت: راديوداروهاي Re188 Sulfide و Re186 Sulfide براي استفاده اين بيماران اکنون در مرحله تست باليني در دانشگاه علوم پزشکي تهران است.

مهم ترين نکات

گام مهم ايران در توليد راديوداروهاي بيماران هموفيلي و روماتيسم مفصلي

در نمايشگاه اخير که در سوئد برگزار شد، ژنراتور ژرمانيوم   گاليوم را رونمايي کرديم که تحير همگان را در پي داشت.

با شرکت هاي مختلف اروپايي از جمله در سوئيس، آلمان، ايتاليا و کشورهاي عضو گروه 1+5 در عرصه پزشکي هسته اي فعاليت و همکاري مي کنيم.