چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۰۹

دستگاه جوانسازی پوست در ایران ساخته شد/ از بین بردن چروک‌های ریز

محققان درمرکز علوم و فنون لیزر موفق به ساخت دستگاهی برای جوانسازی پوست شدند که این دستگاه علاوه بر قابلیت های مفید می تواند چروک های ریز را نیز از بین ببرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پژوهشگران در مرکز علوم و فنون لیزر توانستند دستگاه لیزر فرکشنالcO۲  را از مرحله طراحی تا ساخت پیش ببرند و گامی در جهت بومی سازی تجهیزات لیزری در حوزه پزشکی بردارند.

استفاده از این لیزر می‌تواند در جهت جوانسازی پوست باشد و همچنین باعث می‌شود قوام پوست بهتر شده و چروک‌های ریز آن نیز از بین برود و چروک‌های عمیق کمتر شوند. 

این دستگاه کاربردهای درمانی زیادی دارد به طوریکه می تواند منافذ باز پوست و سفت شدگی آن را درمان کند. همچنین پوست را جوان و هموار می سازد. برای بهبود منافذ باز پوست نیز، این لیزر مناسب است. منافذ پوست که در اثر افزایش سن و چربی پوست، در نواحی گونه‌ها، پیشانی، بین دو ابرو و چانه‌ها بیشتر ایجاد می‌شوند، توسط این لیزر به صورت قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌یابند.

لیزر فرکشنال cO۲  باریکه لیزر را به صورت پرتوهایی میکرونی در فواصل منظم به وضع درمان اعمال می کند. ستون های میکرونی ablative الگوهایی را برای پوست ایجاد کرده  که ضمن سوزاندن عمقی نقاطی در موضع درمان، اپیدرم(سطحی ترین لایه پوست) را در فواصل  ستون های میکرونی دست نخورده  باقی گذاشته  و عوارض احتمالی سوزاندن اپیدرم را  به حداقل ممکن کاهش می دهد.

در لیزر فرکشنال cO۲  اشعه های میکرونی لیزر به لایه های مختلف درم رسیده و با ایجاد اثر حرارتی، باعث بازسازی کلاژن ها(فراوانترین پروتئین بدن محسوب می شود) و ایجاد کلاژن جدید از طریق تحریک فیبرو بلاست ها می شود.

از لیزر فرکشنال cO۲  برای بهبود  جای جوش یا اسکار( آکنه‌ها) می‌توان استفاده کرد که می تواند جای جوش را پاکسازی کند. در نواحی اسکار، ستون‌هایی از سلول‌های ناحیه اسکار از بین می‌رود و ستون‌های جدید ایجاد و عمق اسکار کمتر می‌شوند. این دستگاه  قابلیت از بین بردن جای سوختگی ها را دارد که علاوه بر کمرنگ سازی ناحیه سوختگی، آن ناحیه را قوام می بخشد.

همچنین  این دستگاه در از بین بردن چروک های صورت و افتادگی پوست تاثیر دارد و برای افرادی که پس از لاغری و یا به مرور زمان پوستشان شل شده است تاثیر به سزایی دارد. استفاده از این لیزر در نواحی استریا ( ترک‌های شکم و ران ) تا حدود زیادی در از بین بردن آنها تاثیر دارد. چروک‌های زیرچشم که در اثر بوتاکس از بین نمی‌روند و دقیقاً زیر پلک هستند، با این لیزر بهبود پیدا می کنند. 

این دستگاه پس از آزمایشاتی در مرکز علوم و فنون لیزر ایران ساخته شده است که هم اکنون نمونه نهایی آن جهت درمان به کار می رود.