چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۵۷

کوری گوف؛ پدیده ۱۵ ساله تنیس دنیا

در قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس جهان هر سال شگفتی‌هایی رخ می‌دهد، اما آن چه در روز اول ویمبلدون امسال رخ داد، از جنسی دیگر بود. کوری گوف، دختر پانزده ساله آمریکایی توانست ونوس ویلیامز، قهرمان پنج دوره مسابقات و یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان تاریخ تنیس زنان را شکست دهد.

برترین‌ها: در قدیمی‌ترین تورنمنت تنیس جهان هر سال شگفتی‌هایی رخ می‌دهد، اما آن چه در روز اول ویمبلدون امسال رخ داد، از جنسی دیگر بود. کوری گوف، دختر پانزده ساله آمریکایی توانست ونوس ویلیامز، قهرمان پنج دوره مسابقات و یکی از بزرگ‌ترین قهرمانان تاریخ تنیس زنان را شکست دهد.

نفر ۳۱۳ تنیس جهان، ونوس ویلیامز ۳۹ ساله را که ۲۴ سال از خودش بزرگ‌تر بود ۴-۶ و ۴-۶ شکست داد.

کوری گوف؛ دختر پانزده ساله‌ای که رویایش را در ویمبلدون ساخت

ونوس ویلیامز قبل از این که کری گاف به دنیا بیاید برنده چهار گرنداسلم (شامل دو ویمبلدون) شده بود. او ده سال قبل از تولد گوف تنیس حرفه‌ای را شروع کرد؛ تنیس‌بازی که با ۱۵ سال و ۱۲۲ روز سن، جوان‌ترین بازیکن راه‌یافته به جدول اصلی ویمبلدون پس از برگزاری مسابقات تنیس به صورت اوپن (از سال ۱۹۶۸) است.

کوری بعد از این برد گفت: "این اولین باری بود که بعد از پیروزی در یک مسابقه گریه کردم. واقعا نمی‌دانم چگونه حالم را توصیف کنم. "

"بدون شک باید آرامش خودم را حفظ می‌کردم، باید یادم می‌آمد که خط‌های زمین همان خط‌ها هستند و اندازه تمام زمین‌های تنیس یکی است، در هر امتیاز باید به خودم می‌گفتم که آرام بمان. "

کوری گوف قبلا گفته بود که خواهران ویلیامز "الگوهای" او هستند و مهم‌ترین دلیلی که او راکت تنیس را در دست گرفت: "ونوس به من تبریک گفت و تاکید کرد که کارم را ادامه دهم. اگر او نبود من به اینجا نمی‌رسیدم. به او گفتم که چقدر الهام‌بخش من بوده، همیشه می‌خواستم این حرف را بزنم، اما جراتش را پیدا نمی‌کردم. "

"والدینم عجیب و غریب خوشحال بودند. پدرم با هر امتیازی که می‌گرفتم، بالا و پایین می‌پرید. خیلی به خاطر آن‌ها خوشحالم، چون پدر و مادرم تمام وقتشان را صرف موفقیت من و برادرانم کردند. هیچ وقت فکر نمی‌کردم چنین اتفاقی رخ دهد. در واقع الان دارم رویایم را زندگی می‌کنم. "

گوف در دور دوم ویمبلدون باید با مگدانلا ریباریکووا، نفر ۱۲۹ تنیس جهان از اسلواکی بازی کند، تنیس‌بازی که ۱۵ سال از او بزرگ‌تر است.

کوری گوف؛ دختر پانزده ساله‌ای که رویایش را در ویمبلدون ساخت

تولد یک قهرمان

کوری گوف گرچه پارسال با قهرمانی در رده جوانان اوپن فرانسه خودش را به عنوان تنیس‌بازی خوش‌آتیه معرفی کرد، اما حالا با پیروزی مقابل ونوس وارد جرگه بزرگان شده است.

جان مک‌انرو، کارشناس تنیس و قهرمان سه دوره ویمبلدون گفت: "گوف هم از نظر بدنی هم از نظر ذهنی بالغ است. من بدقت شیوه بازی او را نگاه کردم، اگر در ۲۰ سالگی نفر اول تنیس زنان نباشد، من یکی که تعجب خواهم کرد. "

گوف که تنیس را از هفت سالگی شروع کرده، خانواده‌ای ورزشکار دارد. نخستین مربی او پدرش بود که سابقه عضویت در تیم بسکتبال دانشگاه جورجیا را دارد. مادرش هم ژیمناستی بود که بعد‌ها به دو و میدانی روی آورد.

دختر آن‌ها دو سال پیش در مرکز توجه قرار گرفت؛ زمانی که فقط با ۱۳ سال، جوان‌ترین فینالیست بخش جوانان اوپن آمریکا شد. پارسال هم تنها دو ماه بعد از جشن تولد ۱۴ سالگی توانست قهرمانی در جوانان اوپن فرانسه را جشن بگیرد.

کوری گوف، امسال برای اولین بار تلاش کرد در مسابقات انتخابی ویمبلدون شرکت کند، اما رتبه ۳۰۱ او در رده‌بندی جهانی چنین اجازه‌ای را نمی‌داد. او مشغول خرید آنلاین بود که متوجه شد مسئولان ویمبلدون به او "وایلد کارت" حضور در بازی‌ها را داده‌اند.

در آخرین دور از مسابقات انتخابی او به آسانی توانست گریت مینن، تنیس‌باز بلژیکی و نفر ۱۲۹ رده‌بندی جهانی را ۱-۶ و ۱-۶ شکست دهد. هرچند که خوب نتوانسته بود آماده شود، زیرا شب قبل امتحان علوم داده بود.

کوری گوف؛ دختر پانزده ساله‌ای که رویایش را در ویمبلدون ساخت

چند نکته درباره کوری گوف:

در آتلانتا بزرگ شد، اما برای ادامه تنیس راهی فلوریدا شد.

مربی او الان ژان کریستوف فائورل (تنیس‌باز سابق و مربی پیشین آدریان مانارینو) است. او همچنین عضوی از "تیم مراداوغلو" است و از ده سالگی در آکادمی او در فرانسه تمرین می‌کند. (پاتریک مراداوغلو، مربی سرینا ویلیامز از سال ۲۰۱۲ است).

او دو برادر کوچک‌تر به نام‌های کدی و کمرون دارد.

او اولین قرارداد اسپانسری را در سال ۲۰۱۸ با سه شرکت سرشناس امضا کرد.

منبع: bbc