سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۰۳

حوزه فرهنگ‌سازی مدیریت سبز نیازمند مشارکت تمامی دانشگاهیان است

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه تهران، حوزه فرهنگ‌سازی مدیریت سبز را نیازمند مشارکت تمامی دانشگاهیان توصیف کرد.


مدیریت سبز

به گزارش تيتربرتر، دکتر محمدعلی زارع چاهوکی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه تهران، ضمن تشریح برنامه‌ها و اقدامات این کمیته، حوزه فرهنگ‌سازی مدیریت سبز دانشگاه را نیازمند مشارکت تمام دانشگاهیان و به‌ویژه دانشجویان توصیف کرد.

وی، ارائه طرح و ایده‌های خلاقانه توسط دانشجویان به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی در زمینه مدیریت حامل‌های انرژی، استفاده از انرژی‌های نو و مدیریت پسماندها؛ تدوین طرح حمایت از رساله و پایان‌نامه دانشجویی در حوزه مدیریت سبز و تدوین دستورالعمل مدیریت سبز درجهت استفاده بهینه از امکانات را از جمله اقدامات کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز برشمرد.

دکتر زارع چاهوکی، افزود: «هم چنین حمایت از فعالیت تشکل‌های دانشجویی و ایجاد تسهیلات برای آنها در جهت ترویج و فرهنگ‌سازی مدیریت سبز؛ طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت سبز برای سطوح مختلف مدیران، اعضای هیأت علمی، دانشجویان، کارکنان و نیروهای خدماتی؛ برنامه‌ریزی برای طراحی سرفصل و گنجاندن درس سواد زیست‌محیطی و مدیریت سبز در سرفصل دروس عمومی دانشگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است».
رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز، با اشاره به ظرفیت بیش از ۳۵۰ نشریه دانشجویی، ۱۸۰ انجمن علمی دانشجویی و ۸۰ کانون فرهنگی و هنری که تعدادی از آنها به‌طور ویژه در حوزه محیط‌زیست فعالیت می‌کنند، بر استفاده مؤثر از دیگر ظرفیت‌های دانشگاه تأکید کرد.

وی، تصریح کرد: «در صورت برنامه‌ریزی و حمایت لازم از برنامه‌ها، فعالیت‌های تأثیرگذاری می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی، آموزش و راهکارهای تحقق مدیریت سبز دانشگاه صورت پذیرد. این کمیته با استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشگاه در صورت حمایت خواهد توانست، نقش عمده‌ای را در ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت سبز ارائه دهد».

دکتر زارع چاهوکی، در ادامه با اشاره به فعالیت رسانه‌ای برای ترویج مدیریت سبز گفت: «تولید محتوای تأثیرگذار برای فرهنگ‌سازی مدیریت سبز و انتشار در سایت‌ها، فضای مجازی و تبلیغات محیطی؛ تولیدات چندرسانه‌ای برای انتشار در فضای مجازی؛ اکران فیلم‌ها و مستندهای مرتبط با حوزه محیط‌زیست و مدیریت صحیح حامل‌های انرژی در سطح دانشگاه قطعاً می‌تواند در این زمینه تأثیرگذار باشد».

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز، با تبیین لزوم توسعه سامانه‌های مختلف در دانشگاه از جمله سامانه اتوماسیون پایان‌نامه‌های دانشجویی، سامانه جامع تشکل‌های دانشجویی، سامانه نشریات دانشجویی و سایر امور اداری که می‌توان آنها را در قالب سامانه انجام داد از ارائه پیشنهادهایی با هدف حذف تدریجی کاغذ از سیستم اداری استقبال کرد.

وی، افزود: «تحقق این مهم در حوزه مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه و همکاری معاونت‌های ذیربط است و در این زمینه لازم می‌دانم از اهتمام همکاران مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تشکر و قدردانی کنم».

دکتر زارع چاهوکی، با عنوان اینکه تاکنون اقدامات مؤثری در حوزه فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز دانشگاه انجام شده است، برگزاری اولین جشنواره فرهنگ دانشگاه با محوریت مدیریت سبز و حفاظت محیط زیست، جشنواره بین‌المللی نگاه آبی با محوریت الگوی صحیح مصرف حامل‌های انرژی، همایش بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست و مدرسه تابستانی بین‌الملل با محوریت آموزش برای محیط‌زیست و برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی و آموزشی را از جمله اقدامات صورت گرفته توصیف کرد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز اظهار کرد: «در جشنواره فرهنگ به‌طور ویژه محور مدیریت سبز و حفاظت محیط‌زیست در بخش‌های مختلف جشنواره در نظر گرفته شده و یکی از رویکردهای اصلی این جشنواره حوزه مدیریت سبز دانشگاه بوده است. در نظرگرفتن بخش ویژه مدیریت سبز دانشگاه در جشنواره‌های علمی، فرهنگی و هنری دانشجویان یکی از برنامه‌های مهم برای ترویج مدیریت سبز است».

وی، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت سبز از سوی مرکز آموزش‌های ضمن خدمت افزود: «سبز شدن سایت دانشگاه در روزهای سه شنبه و در نظر گرفتن بخشی برای ثبت محتوا در حوزه مدیریت سبز از دیگر اقدامات مهم مدیریت سبز است که با همت اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی و مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی انجام شده است. تولید محتوا و پیام‌ها در حوزه الگوی صحیح مصرف نیز از دیگر اقدامات است. هم‌چنین رویکرد برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی نیز در جهت حفاظت محیط‌زیست و تحقق توسعه پایدار است».

دکتر زارع چاهوکی، ضمن بیان تلاش‌های کمیته آموزشی و فرهنگی مدیریت سبز برای سال تحصیلی جدید، از برنامه‌ریزی برای نودانشجویان در جهت آگاهی آنها از الگوی صحیح مصرف و هم‌چنین حمایت ویژه طرح‌ها و برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی در حوزه فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز خبر داد.

رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی مدیریت سبز، با اظهار اینکه این کمیته از سال ۱۳۹۶ تشکیل شده است، گفت: «هدف از تشکیل کمیته ارتقای دانش عمومی، فرهنگ‌سازی و نهادینه‌سازی روش‌های کاهش مصرف حامل‌های انرژی و حفاظت از محیط‌زیست به‌منظور تحقق دانشگاه سبز است. اعضای کمیته نمایندگان حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، روابط عمومی، انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی و شورای صنفی دانشجویان هستند. این کمیته با برگزاری جلسات متعدد و هم‌اندیشی با متخصصان برای نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت سبز و کاهش مصرف حامل‌های انرژی و کاغذ و … در سطح دانشگاه تلاش می‌کند».

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، وی، در پایان از حمایت‌های همکاران اداره کل طرح‌های عمرانی و پشتیبانی، اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی و مرکز آموزش‌های ضمن خدمت و دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی دانشجویی، کانون‌های فرهنگی، نشریات دانشجویی و شورای صنفی و سایر بخش‌های دانشگاه که در تحقق اهداف مدیریت سبز دانشگاه همکاری دارند، تقدیر و تشکر کرد و فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه را نتیجه تلاش‌های آنها دانست.