سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۴۵

بین مدیران و فعالان اقتصادی فاصله افتاده است

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد برای رسیدن به اهداف اقتصادی باید میان مدیران و فعالان باتجربه بازار رابطه‌ای نزدیک وجود داشته باشد، گفت: متاسفانه در ایران میان این دو طرف فاصله شکل گرفته و دولت از تجربیات فعالان اقتصادی استفاده نمی‌کند.


به گزارش تيتربرتر، مسعود خوانساری در همایش تشکل‌های اقتصادی راهبران توسعه اظهار کرد: خوشبختانه در ماه‌های گذشته با پیگیری‌هایی که معاون اول رئیس‌جمهوری انجام داد بخشی از دغدغه‌های بخش خصوصی برطرف شد که برای ادامه کار ما اهمیت زیادی دارد و نشان‌دهنده آن است که دولت صدای بخش خصوصی را می‌شنود.

وی ادامه داد: با این وجود همچنان به نظر می‌رسد از تجربه تشکل‌های اقتصادی در سیاست‌گذاری و مدیریت کشور استفاده درستی نمی‌شود و این مساله رسیدن به اهداف کلان را دشوار می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه به نظر می‌رسد میان دیدگاه‌های مدیران کلان دولت و مدیران میانی فاصله وجود دارد، تصریح کرد: با وجود آنکه مسئولان کلان کشور دغدغه‌های ما را می‌شنوند اما به نظر می‌رسد میان مقام‌های اداری میانی این آگاهی وجود ندارد و بعضاً برای پیگیری مطالبات مشکلاتی وجود دارد.

خوانساری ادامه داد: در ایران همواره استفاده از توان فعالان اقتصادی مطرح بوده اما به نظر می‌رسد با رشد بوروکراسی دولتی استفاده از این توان دشوار شده و میان بدنه کارشناسی و مدیران کلان دولت اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه با افزایش درآمد نفت دولت وابستگی خود به ملت را فراموش کرد، گفت: وقتی شفافیت اقتصادی کنار می‌رود مسائلی مانند رانت و فساد شکل می‌گیرد که بخش زیادی از مشکل امروز اقتصاد ایران به همین دلیل است. وقتی بخش خصوصی از ارز 4200 تومانی یا پرداخت غیرعادلانه یارانه انتقاد می‌کند یا از اصلاح ساختار بودجه صحبت می‌کند ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتد یعنی دولت نیاز به ترمیم رابطه خود با جامعه دارد.

به گفته وی، برای عبور از این دولت بی‌تصمیم باید از توان تشکل‌ها استفاده کرد زیرا تشکل مجمع نخبگان کشور است و می‌تواند میزان اعتماد جامعه به دولت را افزایش دهد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: ما دغدغه‌هایی مانند بهبود مدیریت نظام تشکل‌ها یا ارائه فضای جدید به بخش خصوصی برای راه‌اندازی نمایشگاه‌های تخصصی را داریم و امیدواریم با شنیده شدن صدایمان دولت مقدمات پیگیری این دغدغه‌ها را فراهم کند.