یکشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۰۷

رشد خلاقیت در کودکان با خاک بازی

رشد خلاقیت در کودکان با خاک بازی
برای سرگرمی کودکان علاوه بر اسباب بازی باید از محیط پیرامون نیز بهره برد تا با لمس کردن اشیا و مواد مختلف به ماهیت آنها پی ببرد اما در این مسیر بسیاری از والدین محدودیت‌های را برای فرزندان خود اعمال می‌کنند و اکثر کودکان عصر حاضر با محیط بیرون غریبه هستند و در این میان زندگی آپارتمان‌نشینی نیز بی‌تأثیر نبوده است.

روزهای کودکانی بسیار از ما بزرگسالان و والدین در محیط بیرون اعم از پارک‌ و کوچه و یا حتی حیاط خانه پدری گذشته باشد و در باغچه کوچک حیاط خانه به خاک بازی و گل بازی ساعتی از روز خود را گذرانده باشیم و از این تجربه خاطره خوبی را به یاد داریم اما امروز فرزندان خود را با اعمال نگرانی و رفتارهای سخت‌گیرانه محروم می‌کنیم. 

در حالی که بسیاری از کارشناسان کودکان و روانشناسان بر این باور هستند که خاک بازی برای تقویت و رشد روح و جسم کودک بسیار مفید است و سیستم ایمنی کودکان با تماس با خاک تقویت می‌شود و قدرت دفاعی بچه‌ها در برابر بیماری‌ها و آلرژی‌ها بالا می‌رود. از طرف دیگر بازی در فضای باز و بیرون از خانه سبب کاهش استرس و افسردگی در کودکان می‌شود اما متأسفانه بسیاری از والدین از موضوع غافل هستند.

در این مطلب به فواید بازی با خاک و گِل برای کودکان می‎پردازیم تا دیگر مانع خاک بازی آنها نشوید. البته باید خاک تمیز در اختیار کودکان قرار داد و اجازه رشد خلاقیت و حس طبیعت بیرون را به آنها داد.

فواید خاک بازی برای کودکان

برخی از فواید خاک بازی کودکان عبارت است از:

تقویت سیستم ایمنی کودکان با خاک بازی

یکی از فواید خاک بازی کودکان اینست که بازی با خاک و گل کاملا خیس، سبب تقویت سیستم ایمنی کودکان خواهد شد. در نتیجه آنها کمتر بیمار می شوند. شاید دلیل ان اینست که این زندگی بیش از حد پاستوریزه باعث شده است کودکان کمتر با انواع میکروب ها مواجه شوند و در نتیجه بدن آنها قادر به تمایز سلول های خودی از سلول های مهاجم نباشد. این امر سبب افزایش انواع آلرژی ها همچون آسم، اگزما و بیماری های دیگر می شود. همچنین بدن کودکان پس از مواجهه مداوم با یک میکروب، موفق به ساخت آنتی بادی لازم می شود، پس این شرایط را باید اماده کنیم که کودک با انواع میکروب اشنا شود تا بدنش بتواند مقاومت در مقابل ان را یاد بگیرد.

ترشح شادی در مغز با خاک بازی

یکی دیگر از فواید خاک بازی کودکان اینست که خاک بازی، باعث افزایش سطح سروتونین در مغز خواهد شد. سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی است،که بر اخلاقیات ، حافظه، یادگیری، اشتها، خواب و… تاثیر زیادی میگذارد. تاثیر بازی با خاک مشابه تاثیر داروهای ضد افسردگی است. بنابراین خاک بازی برای کودک و بزرگسال شادی بخش و نشاط آور خواهد بود.

جذب ویتامین طبیعت با خاک بازی

طبیعت برای انسان مانند یک ویتامین است و  بدن ما، روزانه به میزان معینی از این ویتامین نیاز دارد. فقدان این ویتامین در زندگی روزمره موجب اختلالات مربوط به کمبود توجه، افسردگی و چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است. کمبود یا فقدان ارتباط با طبیعت در زندگی های مدرن امروزی ما، موجب اختلالات رفتاری بسیاری در بشر، به ویژه کودکان شده است. آشنایی با روشهای تربیت کودکان را مطالعه کنید.

www.titrebartar.com

 

خلاقیت، هوش و هوش هیجانی

خاک بازی و گل بازی باعث افزایش خلاقیت و هوش هیجانی در کودکان خواهد شد. گل و خاک جزء اسباب بازی های سازمان_نایافته هستند. این نوع اسباب بازی ها روش مشخصی برای بازی کردن ندارند و می توانند تاثیر بسیار خوبی بر افزایش هوش، هوش اجتماعی و پرورش خلاقیت در کودکان داشته باشند. پس مانع گل بازی کودکان نشوید و به همین اندازه که اجازه میدهید انها خمیربازی کنند بگذارید گل بازی هم بکنند.

تقویت اعتماد به نفس کودکان با خاک بازی

اعتماد به نفس واقعی با برنده شدن در یک بازی ویدیویی به دست نمی‌آید. از طریق جنگ لفظی با همسالان نیز اعتماد به نفس کودکتان تقویت نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید با فراهم کردن امکان تماس با طبیعت برای کودکتان، اعتماد به نفس او را بالا ببرید، چون طبیعت جایی است که کودک شما با دنیای واقعی روبرو می‌شود. طبیعت می‌تواند ابزار التیام‌بخش بسیار مؤثری برای بچه‌هایی باشد که اعتماد به نفس ضعیفی دارند. کودکانی که با طبیعت تعامل دارند، خودکنترلی را به معنای واقعی تجربه می‌کنند، نظم و احتیاط را یاد می‌گیرند و می‌فهمند آرامش واقعی یعنی چه. مجهز بودن کودک شما به چنین سلاح‌هایی مطمئناً اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و زمینه را برای فراگیری مهارت‌های لازم فراهم می‌کند.

آسیبهای دور نگه داشتن کودکان از فضای باز

بدون تماس با میکروارگانیسم‌ها، سیستم ایمنی نسبت به موادی که لزوماً بیماری‌زا نیستند، مانند گرده‌ها یا موی حیوانات، حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر شده و باعث می‌شود بچه‌ها دچار آلرژی شوند. منع کودک از تعامل با طبیعت، رشد و خلاقیت او را محدود می‌کند. بچه‌هایی که با محیط پیرامون خود تماس ندارند، فعالیت بدنی‌شان کم است و چیز جدیدی را تجربه نمی‌کنند که به رشدشان کمک کند.

فعالیت بدنی که بچه‌ها در فضای باز انجام می‌دهند، مشغولیتی سالم است که جلوی چاقی آن‌ها را می‌گیرد. چاقی، مشکل درصد زیادی از کودکان در تمام دنیاست و علت آن هم چیزی جز بی‌تحرکی و مدام در فضای بسته ماندن نیست. بنابراین بهتر است باور کنید که نداشتن فعالیت بدنی در فضای باز و طبیعت، خطری برای سلامت روحی و جسمی کودکتان محسوب می‌شود.

پس برای تحقق نیازهای درونی کودکان آنها به مدارس طبیعت ببرید تا با محیط پیرامونی بیشتر آشنا شوند. نمونه از خاک بازی کودکان در کنار ساحل وقتی که دستان خود را در شن‌ها فرو می‌برند را مشاهده کنید پس یاد بگیریم کودکان را بدون دلیل محدود نکنیم.

 

بیشتر بخوانید

فواید مصرف میوه‌های خشک در کودکان

پوسیدگی دندان شیری را جدی بگیرید