شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ۰۳:۲۴

بازگشت به عصر قیمت‌گذاری دستوری / زمان آزادسازی نرخ فولاد سر رسیده است

در دستورالعمل‌های جدید، قیمت پایه محصولات فولادی توسط بورس کالا تعیین می‌شود که موجب اعتراض تولیدکنندگان شده است.

بازگشت به عصر قیمت‌گذاری دستوری / زمان آزادسازی نرخ فولاد سر رسیده است
به گزارش بورس نیوز، براساس مفاد دستورالعمل معاملات کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس، قیمت پایه محصولات فولادی توسط عرضه کننده ارائه و پس از تایید بورس کالا در اطلاعیه عرضه اعلام می‌شود اما؛ مدتی است که بورس کالا با تعیین قیمت این محصولات، قصد تحمیل آن به بازار را دارد. این امر موجی از اعتراض را در میان عرضه کنندگان ایجادکرده تا جایی که طی روزهای گذشته اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای به مدیرعامل بورس کالا اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند.

در این خصوص رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز گفت: بورس کالا به‌عنوان واسطه‌ای میان وزارت صمت و عرضه کننده‌ها محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به این‌که وزارت صمت قیمت پایه را بر اساس فرمول‌های مشخصی تعیین و به صورت دستوری به بورس کالا ابلاغ می‌کند، افزود: بر اساس قانون، عرضه کننده باید قیمت را تعیین کند اما در عمل قیمت تعیین شده توسط وزرات صمت مورد تایید بورس کالا قرار نمی‌گیرد.

شهرستانی ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده توسط وزارت صمت در خصوص صادرات محصولات، عرضه کنندگان باید مقدار تعیین شده را در بورس عرضه کنند. بنابراین عرضه کنندگان مجبور به کاهش قیمت و تن دادن به قیمت دستوری وزارت صمت هستند. 

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان این‎که عرضه و تقاضا شاخص‌هایی برای قیمت‌‎گذاری و شفاف‌سازی در بورس محسوب می‌شوند، گفت: بورس کالا در زمانی تاسیس شد که میزان تولید فولاد در بازارداخلی پایین بود و واردکننده این محصول بودیم. درواقع، علت و هدف اصلی تاسیس بورس کالا همین موارد بود. 

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات ناشی از بروکراسی‌های اداری و ناعدالتی‌های موجود در خصوص شرکت‌های دولتی که خصولتی شده بودند، بورس کالا راه اندازی شد تا شفاف سازی ایجاد شود اما؛ در حال حاضر ایران به صادرکننده محصولات فولادی تبدیل شده است. بنابراین باید آزادسازی قیمت‌ها در بورس کالا اجرا شود. 

شهرستانی گفت: در سال گذشته 25 میلیون تن محصول تولید و از این میزان 8.5 میلیون تن صادر شد و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده در سال جاری باید میزان تولید این محصول به 28 میلیون تن و صادرات آن نیز به 15 میلیون تن افزایش یابد. 

وی با بیان این‌که پایین نگهداشتن قیمت خودرو و مسکن سیاست دولت محسوب می‌شود اما، عده‎ای از سودجویان با سوءاستفاده از این فرصت، فولاد را با رانت خریداری می‌کنند، عنوان کرد: این افراد فولاد را به مفتول تبدیل و سپس صادر می‌کنند. بنابراین دامپینگی در کشورهای همسایه ایجاد می‌شود که به تبع آن ایران محروم می‌شود و کالا نیز توسط این شرکت‌ها ضبط می‎شود. 

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان این‎که قیمت کالایی که در بورس عرضه می‌شود با محصولی که صادر می‌شود 40 درصد تفاوت قیمت دارد، افزود: بنابراین در راستای شفاف‌سازی قیمت‌ها باید عرضه و تقاضا نیز آزاد شوند. 

وی ادامه داد: از آن‌جا که نرخ کامودیتی‌ها به تحولات جهانی بستگی دارد، با کاهش ارزش پول ملی نرخ کامودیتی‌ها در بازار داخلی کمتر از دیگر کشورها می‌شود اما به دلیل تعرفه‌های حمل و نقل اختلاف قیمتی به حداقل می‌رسد. سیاست‌های اتخاذی دولت در این زمینه اشتباه به نظر می‌رسد. بعنوان مثال، زمانی که قیمت کنساتنره، آهن اسفنجی، شمش و گندله افزایش یافته قیمت فولاد نیز باید آزاد شود تا شرکت‌ها متحمل زیان نشوند. 

شهرستانی در خاتمه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه 1404 باید به تولید 55 میلیون تن فولاد در سال دست یابیم که این امر نیازمند سرمایه گذاری است. سیاست‌های بورس کالا باید تغییر کند و قیمت تعیین شده توسط عرضه کنندگان در تابلو درج و در صورت عدم خرید توسط خریداران، قیمت کمتری در نظر گرفته شود. برخی از افراد در پی مونوپل کردن برای خرید کلان فولاد و فروش آن به شرکت‌های کوچک‌تر هستند که این امر خیانت به زنجیره فولاد محسوب می‌شود. 75 درصد از محصولی که از بورس کالا خریداری می‌شود باید دوباره وارد این بازار شود اما در حال حاضر فقط 20 درصد از محصولات فولادی عرضه می‌شود و باقی‌مانده آن با قیمت مضاعف به فروش می‌رسد.