پنج شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ۱۴:۳۹

هزینه های سلامت باید مدیریت شود/اهمیت پرونده الکترونیک سلامت

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: برای رسیدن به اهداف جامعه و اجتماع، نیازمند جامعه ای سالم هستیم و سلامت در برگیرنده سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است.


هزینه های سلامت باید مدیریت شود/اهمیت پرونده الکترونیک سلامت

به گزارش تيتربرتر، علی نوبخت، روز پنج شنبه در دومین کنگره سلامت زنان و خانواده، افزود: سلامت بهترین نعمت و موهبت الهی است که برای تامین آن نیاز به ساز وکار، از جمله تامین و توجه به نیروی انسانی است.

وی ضمن تشکر از زحمات و تلاش های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان در گذشته و در حال، گفت: حضرت امام (ره) در اهمیت و جایگاه زن تعبیر زیبایی داشته اند که فرمودند از دامن زن، مرد به معراج می رود. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در ادامه با اشاره به فعالیت ۱۹۶ انجمن در حوزه علوم پزشکی گفت: یکی از این انجمن های علمی، انجمن علمی مامایی است که فعالیت آن در سال ۱۳۶۹ به طور رسمی آغاز شد.

نوبخت با تاکید بر اینکه رسیدن به اهداف جامعه و اجتماع از طریق جامعه ای سالم محقق می شود، گفت: سلامت در برگیرنده سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی است و سلامت بهترین نعمت و موهبت الهی است که برای تامین آن نیاز به ساز وکار از جمله تامین و توجه به نیروی انسانی است.

وی در ادامه با اشاره به وجود قوانین متعدد در کشور گفت: در حال حاضر در کشور، انباشت قانون داریم و برخی از این قوانین دست و پاگیر هستند و موجب تاخیر در اجرای آیین نامه ها ومصوبات می شوند. 

نوبخت با بیان اینکه در گذشته، حوزه سلامت اولویت دولت ها نبود، به توجه ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به امر سلامت اشاره کرد و افزود: میزان اعتبار و بودجه ای که هر دولت به حوزه سلامت اختصاص دهد، نشانه توجه آن دولت به حوزه سلامت است.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور شد: در گذشته تنها ۵.۸ درصد از درآمد ناخالص ملی صرف سلامت می شد اما در دولت های یازدهم و دوازدهم  با توجه ویژه رئیس جمهور ، ۱۰ درصد در آمد ناخالص ملی به بخش سلامت اختصاص داده شد و این رقم بسیار بزرگی است.

نوبخت بر ضرورت مدیریت درست منابع تخصیص داده شده به حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: در صورت مدیریت صحیح در این بخش، شاهد ارتقا هر چه بیشتر سلامت مردم خواهیم بود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: در تدوین قانون برنامه ششم توسعه، تمام ریل های قانونی تامین سلامت به همراه صرفه جویی و تامین مالی، پیش بینی شده است و در همین راستا، نظام ارجاع و پزشک خانواده مطرح شده است . 

نوبخت در پایان گفت: آغاز به کار برنامه پرونده الکترونیک سلامت که در تیر ماه با حضور رییس جمهور در ستاد وزارت بهداشت کلید خورد،  موجب صرفه جویی در هزینه های سلامت و کاهش و یا عدم خطا در حوزه سلامت خواهدبود.