یکشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۳۱

لیورپول پر افتخارترین باشگاه انگلیسی

«لیورپول» پر افتخارترین باشگاه انگلیسی
لیورپول جزو یکی از قدیمی ترین باشگاه های فوتبال در انگلیس محسوب می شود و بیش از هر باشگاه دیگر انگلیسی افتخار کسب کرده است.

 باشگاه لیورپول در سال ۱۸۹۲ تأسیس گردید و به سرعت در فوتبال انگلستان به تیم قدرتمندی بدل شد که بین سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۴۷، پنج بار قهرمان لیگ شد. با این وجود، لیورپول طی اواخر دهه ۱۹۵۰میلادی هفت سال را در لیگ دسته دوم سپری کرد و تا سال ۱۹۵۹ که بیل شنکلی به مربیگری این تیم منصوب شد نتوانست به دسته بالاتر صعود کند.

باشگاه فوتبال لیورپول از زمان تشکیل آن در ورزشگاه آنفیلد بازی کرده است اما برنامه‌هایی در دست است که ورزشگاه جدیدی در استنلی پارک ساخته شود که قرار بود تا سال ۲۰۱۱ ساخته شود اما به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی ساخت آن به تعویق افتاده است. لیورپول پایگاه هواداری بزرگ و وسیعی در سراسر جهان دارد که در مقابل چند باشگاه دیگر رقابت قدیمی دارد. لیورپول شدیدترین رقابت‌ها را با باشگاههای فوتبال منچستر یونایتد و اورتون، که معمولاً با این تیم دربی مرزی ساید را برگزار می کند، دارد.

تاریخچه

اولین تیم لیورپول که در سال ۱۸۹۲ بنیاد نهاده شد، ‌فقط از بازینکنان اسکاتلندی تشکیل شده بود که با پیراهن‌های آبی – سفید بازی می‌کردند، و تازه در سال ۱۸۹۴ رنگ پیراهن آنها به قرمز تغییر کرد. اولین رویارویی با اورتون نیز پس از صعود لیورپول از دسته سوم به یکم در دو سال بعد اتفاق افتاد. لیورپول اولین فصل بازی در لیگ دسته اول را با ایستادن در انتهای جدول به پایان برد و دوباره به دسته دوم صعود کرد، برخلاف اورتون که در آن فصل، نایب قهرمان لیگ شد.

در سال بعد، لیورپول در رقابتی تنگاتنگ با منچستر سیتی که با آن هم‌امتیاز بود، ‌ این تیم را پشت سر گذاشت و یک‌بار دیگر به دسته اول راه یافت. لیورپول از آن پس جای خود را در این لیگ تثبیت کرد و توانست در سال ۱۹۰۱ برای اولین مرتبه قهرمان انگلیس شود. بعد از سقوط به دسته دوم، این تیم یک بار دیگر درسال ۱۹۰۶ به عنوان تیم صعودکننده به دسته یک، ‌ قهرمان این لیگ شد.

آنها تا بروز ناگهانی جنگ جهانی اول، نقش متوسطی در لیگ برتر ایفا می‌کردند، اما به هرحال توانستند درسال ۱۹۱۴ برای اولین بار به فینال جام اتحادیه برسند. جالب توجه، ‌ پیروزی‌های بزرگ لیورپول بعد از صعود (مانند سال ۱۹۰۶)، یا به عبارتی بعد از آغاز به کار دوباره لیگ پس از دو جنگ جهانی است. این تیم بعد از جنگ اول جهانی، ابتدا دوبار در لیگ چهارم شد، قبل از این‌که درسال ۱۹۲۲ و ۱۹۲۳ عنوان قهرمنی را به دست آورد. بلافاصله پس از جنگ دوم جهانی، پنجمین عنوان، و در دومین سال بعد از صعود دوباره (در سال ۱۹۶۲)، ششمین عنوان قهرمانی خود را کسب کرد.

 از آن پس، قرمزپوش‌ها همواره در لیگ برتر بازی کرده، دوازده عنوان قهرمانی دیگر به دست آورده و تنها پنج مرتبه در مکانی بعد از رده  پنجم جدول قرار گرفته‌اند. مربی این تیم در  دهه ۱۹۶۰، بیل شنکلی، ‌اسطوره فوتبال انگلیس بود که باشگاه به شکل یک تیم قهرمان درآورده و یک بار گفته بود: " بعضی‌ها فوتبال را نبرد مرگ و زندگی می‌دانند. من این نظریه را نمی‌پسندم. من به شما اطمینان می‌دهم که فوتبال خیلی جدی‌تر از اینها است. " در سرلوحه فلسفه او نیز گروه قرار داشت. برای او نظم و انضباط، روحیه جنگندگی و یکی بودن با باشگاه مهم بود.

دوران با شکوه باب پیلسی

موفقیت آمیزترین سال ها در تاریخ باشگاه لیورپول، سال های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ بود که بهترین آن تحت هدایت باب پیسلی بود که نمایش های او با این تیم، دوران بیل شنکلی را تداعی می کرد.  گفته می شود پیسلی در ابتدا تمایل چندانی برای هدایت لیورپول نداشت اما مدیران ‏لیورپول و همین طور خانواده اش او را برای برعهده گرفتن این پست متقاعد کردند. او در ۹ فصل ‏حضور در لیورپول، ۲۰ جام برد و تنها در یک فصل، هیچ جامی با قرمزها کسب نکرد. ‏ بازیکنان معروف آن زمان این تیم عبارت بودند از مارک لارنسن ، گرام سونس، یان کالاگان، فیل نیل، کوین کیگان، جان توشاک، کنی دالگلیش و یان راش . باب پیسلی موفق شد لیورپول را به سه قهرمانی در جام باشگاه های اروپا و ۶ قهرمانی در لیگ اول انگلستان در دو دهه ۷۰ و ۸۰ برساند.

در سال ۱۹۷۴ باب پیسلی که در باشگاه قبلاً به عنوان کمک مربی در کنار بیلی شنکلی فعالیت می کرد،  به سمت مربیگری رسید. در دوره مربیگری او  لیورپول یکی از دوران پر فروغ خود را سپری می کرد. او تا سال  ۱۹۸۳ مربی لیورپول بود که در این ۹ سال یکی از موفق ترین مربیان لیگ در انگلیس شناخته می شد که تنها در فصل اول حضور او در لیورپول، تیم بدون عنوان بود اما او در سال ۱۹۷۶ لیورپول را به قهرمانی در لیگ انگلیس رساند.

تیم تحت رهبری او توانست جام یوفا را برای بار دوم در همین سال از آن خود کند: همینظور تکرار قهرمانی در لیگ در سال ۱۹۷۷ و فتح جام باشگاه های اروپا برای نخستین بار در تاریخ باشگاه رقم خورد و  شهر لیورپول درسال ۱۹۷۷ غرق در شور و شادمانی شد. در بازی فینال که در رم برگزار  شد لیورپول با نتیجه ۱-۳ بورسیا مونشن گلادباخ را شکست داد و قهرمان شد. در این بازی کوین کیگان آخرین بازی خود را برای لیورپول انجام داد که بعد از آن کنی دالگلیش جای او را گرفت.
در سال ۱۹۷۸ لیورپول از عنوان قهرمانی خود در جام باشگاه های اروپا دفاع کرد و برای دومین بار پیاپی جام را از آن خود کرد که در بازی فینال با تک گل دالگلیش اف ث بروخه را از پیش رو برداشت و جام را به آنفیلد آورد.

در سال های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ تیم به دو قهرمانی پیاپی در لیگ رسید. به طور کلی می توان گفت در دهه هفتاد انگلیس و اروپا، جولانگاه یکه تازی تیم لیورپول بودند.

بیشتر بخوانید:باشگاهی بزرگ در تاریخ به نام منچستر یونایتد

در سال ۱۹۸۱ تیم پیسلی برای سومین بار قهرمان اروپا شد و این بار رئال مادرید را با تنها گل الن کندی مغلوب کرد و پادشاه اروپا شد در طول بیست سال اخیر هیچ تیم انگلیسی سابقه ۳ بار قهرمانی در اروپا را نداشت. آن ها سه سال پشت سر هم در جام اتحادیه لیگ انگلیس قهرمان شدند. ضمناً دو بار پیاپی نیز به عنوان قهرمانی در لیگ اول انگلیس رسیدند (سال های ۱۹۸۲و ۱۹۸۳ ).

ورزشگاه اختصاصی

ورزشگاه چهار ستاره آنفیلد ورزشگاه خانگی تیم لیورپول است. ظرفیت کنونی این ورزشگاه ۵۴٫۰۷۴ نفر می‌باشد. این ورزشگاه در سال ۱۸۸۴ تأسیس شد که به مدت ۸ سال اورتون بازی‌های خانگی خود را در این ورزشگاه انجام می‌داد که پس از بنیان‌گذاری باشگاه لیورپول توسط جان هولدینگ در سال ۱۸۹۲، به عنوان ورزشگاه خانگی این تیم انتخاب شد.

استادیوم به خاطر جایگاه معروف کپ در ناحیه جنوب غربی زمین در انگلستان و اروپا معروف است . هواداران پرشور و دو آتشه لیورپول در این قسمت از زمین مستقر می شوند که با سرو صداها ی فراوان و سرود های مهیج و با نشاطی که می خوانند باعث ترس و اضطراب در روحیه حریفان لیورپول می شوند، در واقع هواداران جایگاه کپ مظهر تعصب و غیرت تیم به حساب می آیند که در سخت ترین و بحرانیترین شرایط، تیم محبوب خود را تنها نمی گذارند . آنها همواره با سرود معروف خود (هرگز تنها نخواهی رفت…) به تیم در هنگام مسابقه روحیه می دهند.

یکی از قسمت های معروف آنفیلد  The Boot Roomبه حساب می آید به این خاطر که مربی های معروفی از جمله شنکلی، باب پیسلی، فاگان و کنی دالگلیش در این اتاق مدت ها به صرف چای و بحث راجع به تیم، نقشه کشیدن برای شکست رقبا و همچنین برنامه ریزی برای تیم می پرداختند. همچنین یک عدد لوح یاد بود برای زنده کردن یاد و خاطره کشته شدگان سانحه ی هیلسبرو در این مکان قرار داده شده است که هواداران تیم و رقیب با گذاشتن گل، خاطرات آن واقعه تلخ را یاد آوری میکنند . در فاجعه هیلسبوروو ۹۶ نفر از هواداران لیورپول به علت ازدحام بیش از حد جمعیت کشته شدند .

لباس و آرم باشگاه

درطول مدت تشکیل این باشگاه ، رنگ لباس خانگی تیم لیورپول همیشه قرمز بوده اما در اولین سال تشکیل باشگاه این تیم لباس بازیکنان آبی و سفید بوده است که شباهت زیادی به لباس تیم باشگاهی اورتون داشته است. اما از سال ۱۸۹۴، رنگ لباس خانگی این تیم، به قرمز تغییر یافت.

در ژانویه ی ۲۰۱۲ این باشگاه اعلام کرد که طی قراردادی به مبلغ ۲۵ میلیون پوند با واریور بسته است و از فصل ۲۰۱۳-۱۲ به مدت شش سال این شرکت به جای آدیداس لباس های باشگاه را تولید خواهد کرد

.

نماد این باشگاه از نماد شهر لیورپول که به Liverbird مشهور است و این نماد بر روی یک سپر قرار گرفته است الهام گرفته شده است. و در قسمت بالایی آن شکلی از دروازه شنکلی که روی آن شعار مخصوص لیورپول یعنی “You’ll Never Walk Alone” نوشته شده، به چشم می خورد. دو شعله نیز برای یادآوری سانحه ی هیلسبورو در اطراف آن قرار دارد.

نکات جالب باشگاه لیورپول

10 گلزن برتر تاریخ باشگاه لیورپول
یان راش مجموعا 346 گل ( 229 گل در لیگ، 39 گل در اف ای کاپ، 48 گل در لیگ کاپ، 23 گل در دیگر رقابت ها)
راجر هانت مجموعا 286 گل ( 245 گل در لیگ، 18 گل در اف ای کاپ، 5 گل در لیگ کاپ و 18 گل در دیگر رقابت ها)
گوردون هاجسون مجموعا 241 گل ( 233 گل در لیگ، 8 گل در اف ای کاپ)
بیلی لیدل مجموعا 228 گل ( 215 گل در لیگ، 13 گل در اف ای کاپ)
رابی فاولر مجموعا 183 گل ( 128 گل در لیگ، 12 گل در اف ای کاپ، 29 گل در لیگ کاپ، 14 گل در دیگر رقابت ها)
کنی داگلیش مجموعا 172 گل ( 118 گل در لیگ، 13 گل در اف ای کاپ، 27 گل در لیگ کاپ و 12 گل در دیگر رقابت ها)
مایکل اوون مجموعا 158 گل ( 118 گل در لیگ، 8 گل در اف ای کاپ، 9 گل در لیگ کاپ و 23 گل در دیگر رقابت ها)
استیون جرارد مجموعا 158 گل ( 97 گل در لیگ، 12 گل در اف ای کاپ، 9 گل در لیگ کاپ و 40 گل در دیگر رقابت ها)
هری چامبرز مجموعا 151 گل ( 135 گل در لیگ، 16 گل در اف ای کاپ)
جک پارکینسون مجموعا 130 گل ( 125 گل در لیگ و 5 گل در اف ای کاپ)

هواداران معروف این تیم

از طرفداران مشهور این تیم میتوان به لبران جیمز، کارولین وزنیاکی بانوی شماره 1 تنیس جهان، دنیل کریگ بازیگر انگلیسی،ساموئل ال. جکسون، کریس دی برگ، لیام نیسون، کلایو اوون، کوبی برایانت دیگر بسکتبالیست مشهور ان بی ای ، آنجلینا جولی، روسانا دیویدسون، پاپ ژان پل دوم، نلسون ماندلا، اسون گوران اریکسون، کریستی گالاچر، دکتر دره، و حتی عادل فردوسی پور و رضا جاودانی، عنایت فانی سردبیر بی بی سی فارسی و پیمان یوسفی گزارشگر فوتبال در ایران و نمونه های دیگری از این قبیل اشاره کرد.

بیشار بازی بازیکنان تیم

بیشترین بازی در همهٔ رقابت‌ها:انگلستان یان کلهن - ۸۵۷.
بیشترین بازی در لیگ: انگلستان یان کلهن - ۶۴۰.
بیشترین بازی در جام حذفی: انگلستان یان کلهن - ۷۹.
بیشترین بازی در جام اتحادیه: ولز یان راش - ۷۸.
بیشترین بازی در اروپا: انگلستان جیمی کاراگر - ۱۵۰.
جوان‌ترین بازیکن ترکیب اصلی تیم: انگلستان جروم سینکلر، ۱۶ سال و ۶ روز. (مقابل وست برومویچ) - ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۲
پیرترین بازیکن: انگلستان ند دویگ، ۴۱ سال و ۱۶۵ روز. (مقابل نیوکاسل)

بهترین گلزنان تیم

بیشترین گل در همهٔ رقابت‌ها: ولز یان راش - ۳۴۶.[۹۸]
بیشترین گل در لیگ: انگلستان راجر هانت - ۲۴۵.
بیشترین گل در جام حذفی: ولز یان راش - ۳۹.
بیشترین گل در جام اتحادیه: ولز یان راش - ۴۹.
بیشترین گل در اروپا: انگلستان استیون جرارد - ۴۱.
بیشترین گل در یک فصل: ولز یان راش - ۴۷.
بیشترین هت تریک در یک فصل: انگلستان راجر هانت - ۵(فصل ۱۹۶۱–۶۲).
بیشترین هت تریک: انگلستان گوردون هاجسون - ۱۷.
سریع‌ترین هت تریک: انگلستان رابی فاولر، ۴ دقیقه و ۳۳ ثانیه. (سریع‌ترین هت تریک تاریخ لیگ برتر (تا سال ۲۰۱۵) در مقابل آرسنال، ۲۸ اوت ۱۹۹۴)[۹۹]
جوان‌ترین گل‌زن: انگلستان مایکل اوون، با ۱۷ سال و ۱۴۳ روز (مقابل ویمبلدون، ۶ مه ۱۹۹۷)
پیرترین گل‌زن: انگلستان بیلی لیدل، با ۳۸ سال و ۵۵ روز (مقابل استوک سیتی، ۵ مارس ۱۹۶۰)

10 بازیکن محبوب تاریخ این باشگاه 

۱ استیون جرارد انگلستان ۱۹۹۸– ۲۰۱۵ کاپیتان فوق‌العاده  
۲ کنی دالگلیش اسکاتلند ۱۹۷۷–۱۹۹۰ سلطان کنی  
۳ یان راش ولز ۱۹۸۰–۱۹۸۷
۱۹۸۸–۱۹۹۶
شبح  
۴ رابی فاولر انگلستان ۱۹۹۳–۲۰۰۱
۲۰۰۶–۲۰۰۷
خدا  
۵ لوییز سوارز اروگوئه ۲۰۱۱–۲۰۱۴ تفنگدار  
۶ جیمی کاراگر انگلستان ۱۹۹۶–۲۰۱۳ کارا  
۷ جان بارنز انگلستان ۱۹۸۷–۱۹۹۷ بیل مکانیکی  
۸ بیلی لیدل اسکاتلند ۱۹۳۸–۱۹۶۱ لیدل‌پول  
۹ فرناندو تورس اسپانیا ۲۰۰۷–۲۰۱۱ ال نینو  
۱۰ سامی هوپیا فنلاند ۱۹۹۹–۲۰۰۹ روان‌سنج  

قدیمی ترین رقیب تیم لیورپول، همشهری این تیم یعنی اورتون می باشد.

افتخارات

Premier league trophy icon.png x۱۸ لیگ برتر

۱۹۰۰–۰۱، ۱۹۰۵–۰۶، ۱۹۲۱–۲۲، ۱۹۲۲–۲۳، ۱۹۴۶–۴۷، ۱۹۶۳–۶۴، ۱۹۶۵–۶۶، ۱۹۷۲–۷۳، ۱۹۷۵–۷۶، ۱۹۷۶–۷۷، ۱۹۷۸–۷۹، ۱۹۷۹–۱۹۸۰، ۱۹۸۱–۸۲، ۱۹۸۲–۸۳، ۱۹۸۳–۸۴، ۱۹۸۵–۸۶، ۱۹۸۷–۸۸،

۱۹۸۹–۹۰

FA Cup.png جام حذفی ۱۹۶۵، ۱۹۷۴، ۱۹۸۶، ۱۹۸۹، ۱۹۹۲، ۲۰۰۱، ۲۰۰۶
Carling.png جام اتحادیه ۱۹۸۱، ۱۹۸۲، ۱۹۸۳، ۱۹۸۴، ۱۹۹۵، ۲۰۰۱، ۲۰۰۳، ۲۰۱۲
CommunityShield.png x۱۵ جام خیریه ۱۹۶۴ (مشترک)، ۱۹۶۵ (مشترک)، ۱۹۶۶، ۱۹۷۴، ۱۹۷۶، ۱۹۷۷ (مشترک)، ۱۹۷۹، ۱۹۸۰، ۱۹۸۲، ۱۹۸۶ (مشترک)، ۱۹۸۸، ۱۹۸۹، ۱۹۹۰ (مشترک)، ۲۰۰۱، ۲۰۰۶
UEFA - Champions League.png لیگ قهرمانان اروپا ۱۹۷۷، ۱۹۷۸، ۱۹۸۱، ۱۹۸۴، ۲۰۰۵، ۲۰۱۹
UEFA - Super Cup.png سوپر جام اروپا ۱۹۷۷، ۲۰۰۱، ۲۰۰۵ .