شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۳:۲۱

چرا زنان تابوی سن و سال دارند؟

چرا زنان تابوی سن و سال دارند؟
یکی از موضوعات حساسیت برانگیز برای بسیاری از زنان جامعه ایرانی بیان کردن سن دقیق است بطوری که برخی یا از گفتن تاریخ تولد امتناع می‌کنند و اینکه به دروغگو بسنده می‌کنند.

چرا پرسیدن تاریخ تولد زنان تابوست؟، چرا زنان سن و سالشان را پنهان می کنند؟، چرا هر شناسنامه زنانه یک راز است؟، چه می‌شود که زنان منکر بهایی می‌شوند که بابت عمر پرداخت کرده‌اند؟، چرا ثروتی که نامش تجربه و سن است، دور انداخته می‌شود؟ چرا هر خطی که بر پیشانی می‌افتد به جای اینکه ردّی از کمال و بزرگی و پختگی باشد نشانه نقص و نازیبایی‌ست؟، چرا باید چاقوهای جراحی صورت را بشکافند و بتراشند تا این باور ایجاد شود که دوست داشتنی هستم؟‌، چرا باید سوزن‌ها گونه‌هایم را بگزند تا حس کنم زیبایم؟ همه اینها سؤالاتی است که بسیاری از زنان با آن درگیر هستند و بسیاری نیز دچار وسواس فکری شدند و بیان آنها در جمع فرار می‌کنند.

چرا هیچ زنی به زیبایی‌های درونی خود نمی‌اندیشد، چرا به داشته‌هایی که در پس چین و چروک صورتش نفهته‌اس توجه نمی‌کند.

بگذارید در نگاه دیگران زنی چند هزار ساله باشید، بانوی کهنسال از نظر سن سال و ماه، خاتون قرن‌های پیاپی و همواره این کلمات را با خود هجی کنید که "سن و سالم را دوست دارم"، "صورتم را" ، "سیرتم را"، "بودنم را"، "نبودنم را"، چه آنها را که خداداد است و هدیه و میراث و چه آنها که برای به دست آوردنشان کوشیده‌ام، همه و همه را دوست دارم.

زنان باید درباره این مباحث بیشتر تمرین کنند تا از میزان حساسیت خود بکاهند همواره با خود تکرار کنید که "به مقتضای دیگران به پسند و خوشایند و تعریف این و آن، به پیروی از مدها و تمایل‌ها و ترازوها کم و بیش نخواهم شد، که آن سنجه و ترازو که من خود را با آن می‌سنجم و می‌کشم از جنسی دیگر است".

بسیاری از زنان بر این باور هستند که ترس از پیری، علاقه به جوان ماندن و مسئله ازدواج از مواردی است که زنان را باز می‌دارد تا در مورد سن واقعی‌شان حرف بزنند و یا در مورد آن صادق باشند. شماری از زنان می‌گویند که دوست ندارند سن اصلی شان را بگویند چون فکر می‌کنند، پیر شده‌اند.

"هجده ساله" بودن و ماندن یکی از محبوب‌ترین سنی است که همواره از طرف بانوان ایرانی مطرح می‌شود وقتی هم از آنها پرسیده می‌شود که این سن واقعی‌ات است یا نه؟ به صراحت می‌گویند "نه" چون دوست ندارم سن‌ام از هجده بالا برود چون فکر می‌کنم که دارم پیر می‌شوم.

مطالب مرتبط:

برخی دیگر از این زنان نیز به سختی حاضر می‌شوند تا در مورد سن واقعی‌شان بگویند. نمونه عینی این اتفاق در برنامه دورهمی مهران مدیری قابل مشاهده بود و گاهی مجری محبوب این برنامه با ترفندهای مختلف سن خانم‌های میهمان را به چالش می‌کشید.

در همین حال برخی از جامعه شناسان به این باور هستند که اغلب دلیل پنهان بودن سن زنان مسئله ازدواج است.

در امر ازدواج سن مسئله‌ی مهم است و مردان معمولا علاقه دارند با دختران کم سن و سال ازدواج کنند پس برخی از زنان هم سعی می‌کنند در مورد سن خود صادق نباشند.

علی احمد کاوه جامعه شناس می‌گوید که حساسیت زنان در مورد سن وسال مسئله افغانستانی نبوده و تقریبا جهان شمول است.

کاوه می‌افزاید: این موضوع عوامل مختلف پیدا و پنهان دارد که مسئله ازدواج یکی از این مواردی است  و زنان معمولا مجبور می‌شوند در مورد سن خود صادق نباشند، مثلا رئیس جمهوری فرانسه که خانم‌اش حدودا ۲۰ سال از او بزرگتر است در جهان تبدیل به یک سوژه شده‌ است در حالیکه زمانی که ترامپ از همسر خود بیشتر از ۲۰ سال بزرگتر است این مسئله کاملا عادی جلوه داده می‌شود.

او در ادامه می‌افزاید که چون در امر ازدواج سن مسئله‌ی مهم است و مردان معمولا علاقه دارند با دختران کم سن و سال ازدواج کنند پس برخی از زنان هم سعی می‌کنند در مورد سن خود صادق نباشند.

موضوع حساسیت زنان نسبت به سن و سال شان از زمانه‌های گذشته در کشورهای مختلف مطرح بوده به طوریکه دربیشتر از موارد در وجیزه‌ها و وضرب‌المثل‌ها از حساسیت زنان نسبت سن و سال شان استفاده شده است.