پنج شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۸

ماشین قدرتمند ولی مظلوم آلمانی

ماشین قدرتمند ولی مظلوم آلمانی
آئودی Q5 یک کراس اوور کامپکت لوکس است که از سال 2008 توسط کمپانی آلمانی آئودی به تولید می‌رسد. آئودی Q5 در سال 2008 در نمایشگاه خودرو پکن به نمایش درآمد و در حال حاضر هم در سومین نسل خود به تولید می‌رسد. آئودی Q5 توسط شرکت جهانگیر آریا در تعداد محدودی وارد بازار ایران شد.

عرضه محصولات آئودی پر از فراز و نشیب است و در نهایت هم به بدترین شکل این اتفاق افتاد تا ارزش‌های کمپانی آئودی در کشورمان زیر سوال برود. چند سال قبل رامک خودرو با حاشیه‌های فراوان و پس از تبلیغات گسترده اقدام به معرفی محصولات آئودی در ایران کرد و برای آن مراسم تمهیدات زیادی اندیشید تا با بیشترین حاشیه امنیت به استقبال خریداران برود. اما آن مراسم گویی چیزی بیش از یک شو تبلیغاتی نبود و در نهایت به دلایل مختلف، رامک خودرو موفق به عرضه محصولات آئودی در ایران نشد.

همین آئودی Q5 هم یکی از محصولاتی بود که در سبد محصولاتی قرار گرفت که قرار است وارد ایران شوند اما در نهایت جهانگیر آریا تعداد کمی از Q5 را در کشورمان به فروش رساند و پس از آن هم فاتحه حضور آئودی در ایران خوانده شد. در حالی که بدون شک آئودی می‌توانست یک رقیب قدرتمند برای مرسدس بنز و ب ام و باشد اما این اتفاق نیفتاد.

طراحی داخلی

در داخل کابین گزینه‌های رفاهی بسیاری از شما استقبال خواهند نمود. اتصال تلفن همراه به خودرو از طریق اپل کارپلی و اندرویداتو میسر شده است. داده‌هایی نظیر: اطلاعات لحظه‌ای ترافیک مسیرها، قیمت سوخت، اطلاعات هواشناسی، رادیوی اینترنتی، مسیریاب تصویری، پیام‌های توییتر و سرخط خبرها نیز توسط سیستم آئودی کانکت که به‌صورت آپشن، در این خودرو نصب می‌شود، قابل ارائه خواهند بود.

در جبهه امنیتی نیز سلاح‌هایی نظیر نمایشگر نقاط کور، سامانه موسوم به آئودی pre sense، کروز کنترل تطبیق یافته و سیستم کمکی ازدحام ترافیک، در دسترس هستند.

دکمه‌های آلومینیومی حساس به لمس برای تنظیم سیستم تهویه، آخرین نسخه کنترلر آئودی MMI و همچنین پد با قابلیت نوشتن اعداد و ارقام بر روی آن را داخل کابین Q5 خواهید یافت.

صفحه نمایشگر کاکپیت مجازی آئودی در پشت غربیلک فرمان با قطر 12.3 اینچ، شکوه خاصی دارد و از نمایشگر لمسی در میانه داشبورد با قطر 8.3 اینچ نیز بزرگتر است. صندلی‌های جلو خوش‌فرم بوده و حمایت جانبی کافی را از سرنشین به عمل می‌آورند.

صندلی‌های عقب نیز با درجه تفکیک 40/20/40، دید کافی به بیرون، راحتی و فضای پای مناسبی را به سرنشینان ردیف دوم هدیه می‌دهند. همچنین سرنشینان پشتی حتماً از مشاهده شیوه کنترل سیستم تهویه عقب به‌صورت دیجیتال، یک استراحتگاه دست بزرگ با نگه‌دارنده فنجان و سوکت برق 12 ولت، خوشحال خواهند شد اما بایستی با فقدان هرگونه پورت USB در این بخش کنار بیایند.

با باز نمودن درب پشت خودرو، فضای ویژه حمل بار با حجم 759 لیتر به همراه دو عدد قلاب نگه‌دارنده کیسه خرید و چهار عدد طناب مخصوص نگه‌دارنده بار با چنگک ویژه به شما سلام می‌کنند؛ خواباندن صندلی‌های ردیف دوم نیز این فضا را به حجم 1710 لیتر خواهد رساند.

نهایتاً بایستی به حضورتان برسانیم که آئودی Q5 2018 با بهبود طراحی ظاهری، عملکرد و کارایی به همراه کابین زیبا و ارتقا یافته از جهت فضا و تکنولوژی، می‌تواند هم‌تراز بزرگانی همچون مرسدس بنز GLC باشد و احتمالاً این خودرو می‌خواهد که رکورددار فروش محصولات آئودی باشد که اگر این‌طور باشد، چندان سخنی به‌گزاف نگفته است.

مشخصات فنی و پیشرانه

Q5 با پیشرانه ۲ لیتری TFSI توربو به بازار ایران عرضه خواهد شد. حداکثر قدرت این پیشرانه ۴ سیلندر ۲۲۰ اسب بخار از دور ۴۴۵۰ تا ۶۰۰۰ است و حداکثر گشتاور آن نیز به ۳۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد. Q5 با اتکا به این مشخصات و گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک  شتاب صفر تا صد کیلومتر را تنها در ۷.۱ ثانیه می‌پیماید و مصرف سوخت این بلند‌قامت ۱.۸ تنی به ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای سیکل ترکیبی می‌رسد. پیشرانه TFSI ا(Turbo Fuel Stratified Injection) با مکانیسم تزریق مستقیم سوخت برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط گروه فولکس‌واگن طراحی شد و توسعه یافت.

در Q5 قوای محرک انتقال نیرو به همه چرخ‌ها را به وسیله تکنولوژی quattro® آئودی در برنامه دارد (AWD)‌. آئودی برای نخستین‌بار این سیستم را در دهه ۸۰ طراحی کرد و روی مدلی با همین نام مورد استفاده قرار داد. در سیستم quattro® برای رانندگی نرمال ۴۰‌درصد گشتاور پیشرانه به چرخ‌های جلو و ۶۰ درصد به چرخ‌های عقب منتقل می‌شوند و اگر خودرو وارد مسیری لغزنده شود‌، بسته به اینکه کدام محور روی سطح لغزنده قرار داشته باشد، سیستم quattro® ‌‌به صورت خودکار میزان گشتاور انتقال به آن محور را افزایش می‌دهد‌.

مقاله مرتبط:سدان پاک خانواده تویوتا

این میزان برای محور جلو تا ۷۰ درصد قدرت کل خودرو و برای محور عقب تا ۸۵ درصد قدرت است. این سیستم همچنین در پیچ‌های تند در صورت نیاز به چرخ داخل پیچ که بیشترین فشار و دور را دارد، در صورت لغزش ترمز وارد می‌کند تا فرمان‌پذیری و گذر از پیچ به دقیق‌ترین شکل انجام شود. طراحی گیربکس ۸ سرعته تیپ‌ترونیک Q5 به گونه‌ای است که دنده‌های پایین ضرایب نزدیک و اسپرتی دارند در حالی که دنده‌های بالا با فواصل طولانی در کاهش دور موتور و در نتیجه کاهش مصرف سوخت تاثیر بسزایی خواهند داشت. Q5 به طور کلی امکان انتخاب شخصیت رانندگی در ۵ حالت نرمال‌، Comfort ،‌Auto ،‌Dynamic و efficiency را فراهم می‌کند. پیشرانه ۲ لیتری توربو جدید این خودرو جانشین قوای محرکی شده است که ۵ سال متوالی به عنوان برترین پیشرانه جهان انتخاب شده است‌.

امکانات رفاهی

پکیج Luxury (شامل سیستم تهویه صندلی های جلو با قابلیت تنظیم پشتی، روکش چرم ارتقا یافته و نوارهای چرمی داشبورد) در تمامی تیپ های 3.0T/3.0 TDI و 2.0T Hybrid Prestige وجود دارد.

تیپ 3.0T با پکیج High Gloss Black (شامل پکیج Sport Interior به اضافه تایرهای 20 اینچی، رنگ مشکی براق برای بدنه خارجی، باربند مشکی مات و فرمان تخت اسپرت) تجهیز شده است؛ تیپ 3.0 TDI دارای پکیج S line plus (شامل پکیج Sport Interior و High Gloss Black است و تجهیزات استانداردی همانند چراغ های جلوی مجهز به برف پاک کن و طراحی بدنه خارجی S line را اضافه کرده است. تیپ های Prestige فقط مجهز به پکیج Audi exclusive line (شامل پکیج Sport Interior به اضافه تزیینات سفید مشکی و روکش چرم ارتقا یافته با تقابل نوارها و کوک های تزیینی) هستند؛ در تیپ های 3.0T Prestige و 3.0 TDI Prestige فنرهای قابل تنظیم و پکیج Driver Assist (شامل Audi Drive Select، کروز کنترل تطبیقی و فرمان دینامیک) به چشم می‌خورد.

لازم به ذکر است که کیسه هوای جانبی صندلی های عقب در تمامی تیپ ها جزو تجهیزات سفارشی محسوب می‌شود. کنترل کشش و  کنترل پایداری، کیسه هوای جانبی و پرده ای جلو، کیسه هوای جانبی عقب (تنها آپشن سفارشی در تمامی تیپ ها)، پکیج Technology شامل سنسورهای پارک، دوربین دید عقب و سیستم هشدار نقاط کور از جمله تجهیزات ایمنی کمپانی آئودی برای تمام تیپ های Q5 هستند.

مشخصات کلی آئودی Q5 مدل 2018

قیمت پایه: 51775 دلار
قیمت نسخه تست شده: 56500 دلار
پیشرانه: 2.0 لیتری چهار سیلندر خطی توربوشارژر
قدرت: 252 اسب بخار
گشتاور: 370 نیوتن‌متر
شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 5.9 ثانیه
زمان طی مسافت 400 متر: 14.5 ثانیه
شتاب جانبی قابل‌تحمل: 0.79 جی
مصرف سوخت ترکیبی: 9.4 لیتر در صد کیلومتر