پنج شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۵

نگین بنادر جنوب ایران

نگین بنادر جنوب ایران
بندر لنگه در استان هرمزگان قرار دارد. این شهر از زمان هخامنشیان تا کنون از مهم‌ترین بندرهای ایران و حاشیه خلیج فارس بوده است. آب‌و‌هوای بندر لنگه گرم و مرطوب است.

بندر لنگه یکی از بنادر مهم جنوب ایران، در استان هرمزگانه، که در 192 کیلومتری بندرعباس قرار گرفته. آب و هواش مثل سایر شهرهای ساحلی مرطوبه و تابستونای شرجی و گرمی داره. این بندر از بنادر زیبای ایرانه، که بهش عروس یا مروارید خلیج فارس هم می گن. آثار تاریخی و باستانی زیادی داره که ارزش تاریخی این شهر رو بیان می کنن و دیدنشون خالی از لطف نیست.

خوراکی و سوغاتی بندر لنگه

 قلیه ماهی معروف و گبولی از غذاهای محلی بندر لنگه ست که می تونین هر دوشون رو تو همه رستورانهای شهر پیدا کنین.گلابتون دوزی، حصیربافی، خوس دوزی، تور بافی، سوزن دوزی و ... از صنایع دستی بندر لنگه هستن، که علاوه بر ماهی می تونین اونا رو به عنوان سوغات برای عزیزانتون تهیه کنین. یکی از چیزهایی که در سفر نباید از دست داد، بازدید از بازارهای قدیمی شهره که بازار مساء یکی از اوناست و بزرگترین بازار بندر لنگه به حساب میاد. 

جاذبه های گردشگری بندر لنگه

این شهر پر از جاذبه تاریخی و گردشگریه که برای دیدن همشون باید چند روزی رو وقت بارین، ولی اگه بخوایم چند تا از مهم تریناش رو معرفی کنیم، می شه به خانه فکری، که از الگوهای اصیل معماری جنوب ایرانه، مسجدملک بن عباس، که مسجدی زیبا از زمان تیموریانه و به خاطر انحراف مناره اش لقب پیزای ایران رو بهش دادن، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، قلعه مغویه، مسجد شیخی، کاروانسرای بلدنگ و ساحل صدف که صخره ای و بسیار زیباست اشاره کرد.

جزیره هندورابی

متاسفانه «جزیره ی هندورابی» هم مثل بسیاری از جاذبه های گردشگری ایران تا همین سالهای اخیر خیلی شناخته شده نبود، چند سالی است که سازمان منطقه آزادکیش تلاش هایی رو جهت تبدیل جزیره هندورابی به یکی از جذابیت های گردشگری «جزیره کیش» کرده .
جذب سرمایه گذار، نصب اسکله شناور و ایجاد زیر ساخت های اولیه در مجموعه گردشگری همچون، آب، برق و فاضلاب از اقدامات انجام شده است.

بیشر بخوانید:  از برج قابوس تا گنبد کاووس

این جزیره، جزیره ای ساکت، آرام و تقریبا خالی از سکنه است که با ساحلی زیبا، شنی و تخته سنگهای رویاییش هم محلی مناسب رو برای آرامش و تفریح و شنا در ساحل آن و گرفتن حمام آفتاب به وجود اورده، جاذبه هایی که در دنیا بسیار با ارزشند .

 آبشار بدو

این آبشار فصلی از ارتفاعات کوه بدو در شمال روستای لمزان واقع در 50 کیلومتری شمال غرب بندرعباس سرچشمه میگیرد. آبشار به صورت پلکانی به پایین میریزد. فاصله آبشار تا روستای لمزان در حدود 4 کیلومتر است و دسترسی به آن از طریق جاده خاکی به سمت شمال روستا قابل انجام است. وجود اشکال پلکانی منظم در این آبشار مناظر زیبایی خلق کرده.

منطقه بیابانی سایه خوش

منطقه بیابانی سایه خوش در استان هرمزگان واقع است. این منطقه بیابانی در غرب روستایی به همین نام قرار گرفته است. روستای سایه خوش از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه در 40 کیلومتری جنوب خمیر و 55 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد. دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی بندر لنگه به بندر عباس میسر است. معروفیت این منطقه پس از انتشار عکسی از کلوتهای این بیابان دو چندان شد.

مقاله مرتبط:شهر جنگل ها و آبشارهای ایران

منطقه سایه خوش به دلیل مجاورت با خلیج فارس از سواحل بسیار زیبایی برخوردار است. همچنین وجود نخلستانهای فراوان در این منطقه بر زیباییهای آن افزوده است. روستای سایه خوش در مجاورت این منطقه دارای قدمتی طولانی است. از آثار باستانی روستا می توان به بندحسن و کاروانسرای صفوی که محل استراحتگاه کاروانیان بوده اشاره کرد.

 قلعه مغویه

قلعه مغویه یا قلعه شیخ سلطان متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه ست. قلعه شیخ سلطان از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایرانه. این بنا در 2 طبقه و در قسمت هایی هم در 3 طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و 2 بادگیره.ساختمان قلعه دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی بوده که قدمت حیاط اندرونی از بیرونی بیشتره. دهستان مغویه یکی از دهستان های بخش مرکزی شهرستان مذکوره. ساخت این بنا در سال 1321 هجری قمری پایان یافته .
این کاخ زیبا و منحصر به فرد یکی از جاذبه های دیدنی بندر لنگه ست.