چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۳:۱۴

قلعه لارناکا برگی ای از تاریخ قبرس

قلعه لارناکا برگی ای از تاریخ قبرس
لارناکا قلعه ای تاریخی در کشور جزیره‌ای قبرس واقع شده است.قلعه ی لارناکا در شهری با همین نام در سواحل جنوب‌شرقی کشور قبرس بنا شده است.

قبرس کشوری جزیره ای است در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا می باشد. این کشور به دو بخش قبرس شمالی (بخش ترک‌نشین) و بخش یونانی‌نشین تقسیم می‌شود که در آن هردو زبان یونانی و زبان ترکی رسمی هستند. یونانی‌ها ارتودوکس و ترک‌های قبرس مسلمان هستند.

این کشور جدا از سواحل زیبا و گردشگر پسندی که دارد دارای شهری تاریخی به نام لارناکاست و قلعه ی لارناکا نیز در همین شهر واقع شده است.

قلعه ی تاریخی لارناکا

www.titrebartar.com

لارناکا قلعه ای در سواحل جنوبی قبرس است و هدف از ساختش محافظت از سواحل جنوبی و شهر بندر لارناکا بود اما بعدها به توپخانه، زندان و موزه تبدیل شد. در این قلعه شانس این را دارید تا به غیر از تماشای معماری قرون باستانی از آثار هنری هم دیدن کنید و ساعاتی را در محوطه ای بگذرانید که انگار در زمان های گذشته جا مانده است. با رفتن به قلعه لارناکا (Larnaka castle) دوره ای از تاریخ را مرور می کنید که پر از حادثه های شنیدنی ست.

مطالب مرتبط: کاخ چهلستون قزوین را بهتر بشناسیم

پیشینه ی قلعه ی لارناکا

www.titrebartar.com

اطلاع دقیقی از زمانی که قلعه معروف لارناکا برای اولین بار ساخته شد در دسترس نیست اما تحقیقات باستان شناسی انجام شده در اطراف قلعه بیانگر این هستند که ساخت و ساز اولیه در اواخر قرن دوازدهم آغاز شده است . شهر لارناکا در طی قرون وسطی از اهمیت بسیاری برخودار شد و پس از اینکه ژنوئوس بندر اصلی کشور قبرس (فاماگوستا) را اشغال کرد نیاز به یک شهر بندری جدید شدیدا احساس شد . خیلی زود لارناکا یکی از بنادر اصلی پادشاهی قبرس شد و قلعه ای به منظور حفاظت از شهر و بندر در آن ساخته شد . بین سال های 1398-1382 میلادی در زمان سلطنت جیمز اول ، قلعه کوچکی که در نزدیکی بندر بنا شده بود به قلعه ای معروف تر ارتقا یافت .

همانگونه که بیان شد از زمان ساخت اولیه این قلعه اطلاعات دقیقی وجود ندارد و برخی از محققان بر این باورند که با توجه به سبک ترکی و کتیبه های آن ، قلعه لارناکا به دست عثمانیان ساخته و گسترش داده شده است . این قلعه که از جاذبه های گردشگری لارناکا محسوب می گردد در زمان تسلط انگلیسی ها بر جزیره قبرس به عنوان یک زندان مورد استفاده قرار می گرفت ولی بعدها ، پس از استقلال قبرس این قلعه به یک موزه و حیاط آن به یک تئاتر در هوای آزاد با ظرفیت 200 نفر تبدیل شد . در این قلعه چندین اتاق وجود دارد که در اتاق غربی عتیقه جات مربوط به اوایل مسیحیت ، بیزانس و قرون وسطی نگهداری می شود ، نقاشی های دیواری بیزانتین در اتاق مرکزی گنجانده شده و سفالگری قرون وسطی ، ظروف و سلاح ها اتاق شرقی را اشغال نموده اند .

معماری و طراحی قلعه لارناکا

www.titrebartar.com

قلعه ی لارناکا در جوار ساحل ساخته شده و نیاز بود برای حفظ استحکام آن در برابر رطوبت از مصالحی مقاوم استفاده شود، به همین دلیل سازندگان آن سنگ قرمز را انتخاب کردند زیرا هم استحکام خوبی داشت و هم از دسترس ترین مصالح آن زمان به حساب می آمد. امروزه محوطه ی روباز این بنا کاملا بازسازی شده و در زیباسازی آن از آجر هم استفاده نموده اند.

در جای جای دیواره های مستحکم قلعه ی لارناکا، پنجره های کوچک مستطیل شکل و باریکی دیده می شود که برای دیدبانی و شلیک غافلگیر کننده به دشمنان از آن ها استفاده می کردند. از جمله دیگر نکات جالبی که در معماری قلعه ی کهن لارناکا به چشم می آید، لبه های کنگره ای پشت بام آن است که مانند بسیاری دیگر از سازه های دفاعی برای مستحکم نگهداشتن لوله ی توپ های جنگی از آن ها استفاده می شد. امروزه هنوز هم برخی از توپ های جنگی این قلعه در جای اصلی خود باقی مانده اند که با مراجعه به بام قلعه می توانید آن ها را تماشا کنید. سربازانی که در این قلعه از ساحل حفاظت می کردند از لبه های کنگره ای بام برای پناه گرفتن و فرار از تیر دشمنان نیز استفاده می کردند.

قلعه ی لارناکا از قاعده ی قرینه سازی پیروی نمی کند به همین خاطر شاهدیم که هر گوشه و کنارش به سبک و سیاقی خاص ساخته شده است. همه ی نرده و حفاظ های این قلعه کاملا فلزی هستند و هنوز هم استحکام خوبی دارند.

اطلاعات دقیقی از زمان ساخت قلعه ی لارناکا در دست نیست اما می دانیم یکی از مهم ترین بازسازی های این بنا بین سال های 1382 تا 1398 میلادی انجام گرفت یعنی درست در زمان پادشاه جیمز اول و برادرش پیتر که از مهم ترین پادشاهان قبرس بودند؛ پس از مرگ جیمز اول، پیتر در سال 1382 میلادی فرمانروای قبرس شد و برای حفاظت از مناطق تحت حفاظت خود به قلعه ی لارناکا احتیاج داشت به همین خاطر آن را به صورت کامل بازسازی نمود.

در منابع تاریخی متعددی آمده که قلعه یک بار هم در سال 1625 میلادی به طور کامل بازسازی شد اما هیچ شواهد باستان شناسی این موضوع را تصدیق نمی کند.

تصاویری از داخل قلعه ی لارناکا:

www.titrebartar.com

 

www.titrebartar.com

 

www.titrebartar.com

 

www.titrebartar.com

 

www.titrebartar.com