چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۹:۳۲

حال ناکوک نوازنده ای که سازش همیشه کوک بود

حال ناکوک نوازنده ای که سازش همیشه کوک بود
طاهر یارویسی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی که زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده و یکی از مهم‌ترین مراجع حال حاضر موسیقی مقامی تنبور به حساب می‌آید، در بیمارستان بستریست و حال خوبی ندارد.

علی‌اکبر مرادی با انتشار عکسی از طاهر یارویسی در بخش «icu» بیمارستان «بیستون» کرمانشاه، ضمن تشکر از پزشکان، پرستاران و کارکنان این بیمارستان نوشته است: «شفا دهنده و طبیب اوست. کسی چه می‌داند شاید این آخرین دیدار ما باشد. دیدار انسانی شریف، صبور و بی‌نیاز و عاشقی پاک باخته.»

طاهر یارویسی هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی که زندگی خود را وقف خوانندگی و نوازندگی مقام‌های تنبور کرده، یکی از مهم‌ترین مراجع حال حاضر موسیقی مقامی تنبور به حساب می‌آید.

وی نواختن تنبور را از سن ده سالگی آغاز کرده و از همان زمان مشغول فراگیری آواهای مقامی این ساز نزد استاد چنگیز فرمانی شده است.

اولین و تأثیرگذارترین استادِ طاهر یارویسی، سید ولی حسینی است که از نوادر نوازندگان عصر خود به حساب می‌آید. استاد بیرخان (لالوبیرخان) نیز از اساتید بنام منطقه زرده دالاهو از جمله استادان این هنرمند پیشکسوت بوده‌است. طاهر یارویسی هنر ساختن تنبور را در محضر استاد چنگیز فرمانی فراگرفته و شاگردان بسیاری را در تهران، کرمانشاهان و منطقه گوران تربیت کرده است.

گفتنی است، طاهر یارویسی هنرمندی متعهد و دلسوز و مردمی با همراهی دیگر هنرمندان منطقه و اساتید این حوزه توانسته در مدت فعالیت خود بیش از ۷۰ مقام اصیل کردی رو که در ۷۰۰ سال گذشته سینه‌به‌سینه توسط مردان حق منتقل‌شده را حفظ و از نابودی آن جلوگیری کند.