دوشنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷
حواشی عزل مدیر عامل یکی از بزرگترین بیمه های کشور ادامه دارد

بی‌تفاوتی بازار سهام نسبت به تغییر و تحولات مدیریتی در بیمه البرز

حواشی عزل مدیر عامل یکی از بزرگترین بیمه های کشور ادامه دارد
در روزهای گذشته خبر ناگهانی عزل رسول تاجدار مدیرعامل شرکت بیمه البرز یکی از مهمترین خبرهای صنعت بیمه بود و حواشی این عزل همچنان ادامه دارد.

در جلسه هیات مدیره بیمه البرز که روز شنبه 15 تیر ماه برگزار شد، به استناد ماده ۱۲۴ قانون تجارت (ماده 124 قانون تجارت حق عزل مدیرعامل را به طور کلی به هیئت مدیره می‌دهد یعنی هیئت مدیره در هر زمانی می‌تواند تصمیم به عزل مدیرعامل بگیرد)، اعضای هیات مدیره به اتفاق آراء نسبت به عزل سید رسول تاجدار مدیر عامل شرکت موافقت کردند و در این راستا دکتر سید محمدرضا میری لواسانی رئیس هیئت مدیره را تا تعیین مدیرعامل جدید برابر ضوابط قانونی به عنوان سرپرست شرکت بیمه البرز انتخاب کردند.

با انتشار این خبر برکناری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برخی، این اقدام هیات مدیره بیمه البرز را به چالش کشیدند و با حواشی را ایجاد کردند. 

طبق قوانین و مقررات بیمه‌ای (به استناد آئین‌نامه شماره 40 مصوب شورای‌عالی بیمه) چنانچه به هر دلیل مدیرعامل شرکت بیمه برکنار شود، مسئولیت اداره شرکت تا دو ماه برعهده رئیس هیات‌مدیره است. پس انتخاب رئیس هیات مدیره بیمه البرز تا تعیین مدیرعامل جدید به عنوان سرپرست "بیمه البرز" هیچ ایراد قانونی ندارد.

یک کارشناس بورس و سرمایه درباره تصمیماتی که در رأس هیأت مدیره بیمه البرز رخ داده در گفت‌وگو با خبرنگار تیتربرتر اظهار کرد: طبق ماده ۱۰۷ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت، اعضای هیأت مدیرۀ شرکت‌های سهامی در هر زمان بوسیلۀ مجمع عمومی عادی صاحبان سهام قابل عزل می‌باشند.

وی افزود: شخص یا اشخاص حقوقی عضو هیات مدیره می‌توانند نمایندگان خود در هیات مدیره را هر زمان که بخواهند عزل کنند به شرط آنکه در هر زمان جانشین وی را مکتوباً معرفی نمایند و اگر شخص حقوقی نماینده خود را عزل کند و نماینده‌ای را مکتوباً و همزمان با عزل نماینده قبلی به عنوان جانشین او معرفی نکند، حتی در فرض حضور در جلسه هیات مدیره ، غایب محسوب خواهد شد. 

این کارشناس بورس و سرمایه درباره اخبار ضد و نقیض درباره واکنش منفی بازار بورس به این عزل و نصب جدید در بیمه البرز عنوان کرد: همانطور که می‌دانید در پایان فصل مجامع شرکت‌ها هستیم و ثبات و پایداری شرکت و هیات حاکم بر شرکت و برنامه‌های آنها در آینده و پایداری برنامه‌ها به شدت برای سهامداران مهم است و در این بین بیمه البرز نیز در چنین شرایطی همانند دیگر شرکت‌ها قرار دارد. حال پیرو اتفاقاتی که چند روز اخیر در رأس هیات مدیره بیمه البرز افتاد طبیعتا این بی‌ثباتی و ناپایداری باید باعث متزلزل شدن سهام شرکت و ریزش قیمت و افت قیمت می‌شد ولی با اتفاق رخ داده شاهد روندی برعکس و رو به رشد قیمت سهام بیمه البرز هستیم که این عامل خود بیان کننده این است که سهامداران از این اتفاق که در رأس هیات مدیره افتاده است، خشنود هستند و از این تغییر و تحول استقبال می‌کنند به امید آنکه با تغییر ‌روند مدیریتی، سودسازی و برنامه‌های آینده شرکت نیز تغییر کند و روند بهتری در پیش بگیرد. بنابراین با این اتفاقات سهامداران جایگاه سهم خود را بالاتر می‌بینند.

 

بیشتر بخوانید

مدیرعامل بیمه البرز از سوی اعضای هیات مدیره برکنار شد

مدیرعامل عزل‌شده دست به دامن لابی شد