یکشنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۱

استراماچونی، دنیزلی و کالدرون، کدامیک موفق میشوند؟

استراماچونی، دنیزلی و کالدرون، کدامیک موفق میشوند؟
امکان موفقیت استراماچونی در استقلال، دنیزلی در تراکتور و کالدرون در پرسپولیس را بررسی میکنیم.

در این فصل لیگ برتر فوتبال ایران سه تیم قدرتمند ایران سرمربی های جدید خود را معرفی کرده اند.استقلال که بعد از اخراج شفر مدتی مجیدی را به عنوان مربی موقت بر روی نیمکت خود داشت که بعد از پیوستن آندره استراماچونی به استقلال فرهاد مجیدی نیز به تیم ملی امید پیوست.در دیگر تیم قدرتمند ایران بعد از برکناری ژرژ لیکنز بلژیکی ، به دنبال سرمربی اسبق پرسپولیس رفتند در خرداد 98 مصطفی دنیزلی به عنوان سرمربی باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز معرفی شد تا هدایت این تیم را در نیم فصل ۹۹–۱۳۹۸ برعهده داشته باشد.

اما شرایط برای مدافع قهرمانی این فصل لیگ برتر مقداری متفاوت بود.پرسپولیس که خود را برای چهارمین قهرمانی متوالی اش در لیگ برتر آماده میکرد با جدایی برانکو دچار مشکلات فراوانی شد از اعتراضات تماشاگران تا مشکلات مالی همه دست به دست هم داد تا تمرکز این تیم کاملا برهم بخورد اما پس از کش و قوس های فراوان کالدرون ۵۹ ساله بعنوان سرمربی این تیم انتخاب شد.

اما کدامیک از این سرمربیان میتوانند در تیم خود موفق شوند؟به بررسی کارنامه این سه سرمربی میپردازیم:

1-آندره آ استراماچونی

www.titrebartar.com

آندره آ استراماچونی در سال ۲۰۰۳ مدرک مربیگری در تیم‌های پایه گرفت و به کادر مربیگری جوانان رم پیوست. این مربی در سال ۲۰۰۹ مدرک A مربیگری یوفا را می‌گیرد و به این ترتیب مجوز حضور به عنوان کمک مربی در تیم‌های سری و B را به دست می‌آورد.

او از سال ۲۰۱۲ وارد حرفه مربیگری شده و به عنوان سرمربی تیمهای زیر ۱۷ ساله های آ.اس رم، اینترمیلان، اودینزه، پاناتینایکوس، اسپارتاگ پراگ مشغول بوده است. او پس از قهرمانی اینترمیلان در جام جوانان یوفا در سال ۲۰۱۲، استراما یکی از جوان ترین مربیان ایتالیایی است. آندره آ استراماچونی مربی پس از این قهرمانی به تیم اول اینترمیلان راه یافت اما تنها یک فصل در این تیم دوام آورد.

مطالب مرتبط:  آیا نیمار به بارسلونا برمیگردد؟

2-مصطفی دنیزلی

www.titrebartar.com

مصطفی دنیزلی سرمربی جدید تراکتورسازی سالها پیش در تیم های پاس و پرسپولیس مربیگری کرده است. مربی که در کارنامه وی مربیگری تیم های سرشناس ترکیه ای از جمله گالاتاسرای، فنرباغچه، بشیکتاش، ریزه اسپور، قاسم پاشا اسپور و تیم ملی ترکیه به ثبت رسیده است. این مربی ۶۹ ساله زمانی که سمت سرمربیگری تیم های پاس و پرسپولیس را در رقابتهای داخلی و آسیایی بر عهده داشت، نتوانست آنطور که باید و شاید موفق شود. تنها هنر دنیزلی در آن زمان این بوده که تیم پرسپولیس موفق به شکست تیم استقلال در دربی بزرگ پایتخت شد.

همچنین ایمن زائد مهاجم آلبانی تبار پرسپولیس نیز در این دیدار هتریک کرد و زننده سه گل برتری سرخپوشان به آبی های پایتخت در زمان مربیگری پرویز مظلومی شد. به نظر می رسد دنیزلی قدری دیر به عنوان سرمربی تراکتورسازی انتخاب شده است، تیمی که از تماشاگران فراوان و متعصبی برخوردار است و توقعات بالایی دارند.

این مربی ترکیه ای زمانی که سمت سرمربیگری پاس تهران را بر عهده داشت در یک مقطع با خداد عزیزی هافبک ملی پوش و مشهدی پاس در جریان برگزاری یکی از دیدارها درگیری لفظی پیدا کرد.

به هر حال مصطفی دنیزلی بعد از مدت زیادی که از ایران رفته بود بار دیگر به فوتبال کشورمان بازگشته تا سکان هدایت تراکتورسازان را در رقابت های فصل آتی لیگ برتر بر عهده بگیرد. او جایگزین لیکنز سرمربی بلژیکی شد که در راه رسیدن به جام ناکام بود.

3-گابریل کالدرون

کالدرون از سال 1997 وقتی 37 ساله بود با تیم کان دوران سرمربیگری اش را شروع کرد، او از سال 2004 به آسیا آمد و یکسال سرمربی تیم ملی عربستان سعودی شد.

از سال 2007 تا 2008 سرمربی تیم ملی عمان بود تا اینکه مدتی در الاتحاد، الهلال، بنی یاس بود سپس بین سال 2012 تا 2013 سرمربی تیم ملی بحرین شد.او به مدت 5 ماه سرمربی رئال بتیس شد اما نیم فصل جدا و هدایت تیم الوصل را برعهده گرفتو از سال 2017 تا 2019 نیر سرمربی القطر بود.

کدامیک موفق میشوند؟

با توجه به کارنامه این سرمربی میتوان دریافت که مربی های بزرگی به لیگ برتر ایران وارد شده اند که هرکدام آنها میتوانند با دانش و تجارب خود به تیم هایشان کمک کنند.اما تمام داستان به سرمربی ختم نمیشود و بیشترین سهم را بازیکنان در میزان موفقیت تیم دارند ، همچنین تماشاگران با  کم کردن فشار از دوش بازیکنان و کادر فنی تیم میتوانند به تیم مورد علاقه ی خود در رسیدن به موفقیت و قهرمانی کمک کنند .

البته باید در نظر داشت که مشکلات مالی باشگاه های ایرانی خصوصا سرخابی ها به مانند سال های گذشته میتواند در راه رسیدن به موفقیت برای این دو تیم مشکلاتی را پدید آورد.