پنج شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۶:۲۱

ترامپ، رئیس‌جمهوری که در حد ریاست‌جمهوری نیست

بازه‌ای از ریاست جمهوری وجود دارد که رهبران تلاش می‌کنند به چیزی وانمود کنند که نیستند یا کاری را انجام دهند که به آن باور ندارند. با آغاز سال انتخابات مجدد در آمریکا، همه می‌خواهند بدانند که آیا این نامزد می‌تواند شکاف‌هایی که در سابقه کاری‌اش وجود دارد را پر کند و به رای‌دهندگان دلیلی برای امیدواری یا اعتقاد بدهد.


ترامپ

به گزارش تیتربرتر، گاردین در گزارشی از رفتارهای رئیس جمهور ترامپ می‌نویسد: "حرف در مورد دونالد ترامپ است و این بدین معناست که او به چیزی وانمود کند که در دو سال و نیم گذشته نبوده است: در حد ریاست جمهوری، دارای عقل سلیم و قابل احترام مقابل جهان. حتی برای یک لحظه!

بنابراین مصاحبه‌های تلویزیونی ترامپ با شبکه‌هایی جز فاکس نیوز هم انجام شد که یکی از آنها با ای‌بی‌سی نیوز بود. او قصد داشت عادی به نظر برسد اما در خاتمه کار گفت اگر روسیه اطلاعات کثیفی علیه نامزدهای انتخابات آتی دارد حاضر است آن را بپذیرد؛ تنها در صورتی که ببیند به نفع اوست. کاملاً در شأن ریاست جمهوری!

لحظه‌ای سرنوشت‌ساز وجود داشت که او از حمله به ایران منصرف شد تا رهبری بر دستیاران جنگ‌طلبش را نشان دهد، در حالی که خودش مایل به انجامش بود. فرماندهی تمام‌عیار کل قوا!

و بعد او در مصاحبه‌ای با ان‌بی‌سی نیوز اذعان کرد ارزش قراردادهای تسلیحاتی با عربستان برای او بسیار بیشتر از ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر آمریکاست. قطعاً با عظمت شدن دوباره آمریکا!

ترامپ در فشار مصاحبه با ان‌بی‌سی گفت تمایلی به صحبت درباره قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که ظاهراً به دستور شخص ولیعهد سعودی با اره قطعه‌قطعه شد، ندارد. او همچنین تمایلی به توصیه‌های سازمان ملل برای تحقیق درباره قتل خاشقجی نشان نداد؛ فردی که ساکن آمریکا بود و برای واشنگتن پست مطلب می‌نوشت.

ترامپ که قادر به ایجاد احساس انسانی نیست، نمی‌تواند هیچ پاسخ منطقی‌ای را هم ایجاد کند. ترامپ گفت: "فکر می‌کنم تحقیقات سنگینی انجام شد." وقتی از او پرسیده شد چه کسی این تحقیقات سنگین را انجام داده است، فوری گفت: همه… گزارش‌های خیلی زیادی دیده‌ام!

تنها یک کشور دیگر وجود دارد که شاهد چنین دلبستگی و وفاداری عجیب و غریب از جانب دونالد ترامپ است: روسیه.

کاملاً روشن نیست که جهان برای این رشته تفکرات، آن هم بعد از این همه صحبت بی‌معنی و احمقانه آماده باشد. شعار ترامپ برای انتخابات مجدد "آمریکا را با عظمت نگاه داریم" است اما چهار سال آینده باید تلاشی برای درک این مطلب باشد که او فکر می‌کند به چه چیزهایی دست یافته است؛ شاید فرار از استیضاح.

منصفانه نگاه شود، دولت ترامپ اولین دولتی نیست که بر سوء رفتارهای حقوق بشری رژیم سعودی چشم می‌بندد تا به نفت و پول و قدرت برسد. روسای جمهوری و نخست‌وزیران پیشین جهان هم از سرکوب زنان و اعدام به روش گردن زدن توسط سعودی‌ها چشم‌پوشی کرده‌اند.

سعودی‌ها در چند هفته گذشته ۳۷ مرد را گردن زدند که اکثر آنها شیعه بودند و حق برگزاری دادگاه منصفانه از آنها دریغ شد. برخی از آنان در زمان بازداشت کودک بودند. هیچکدام از آنها روزنامه‌نگاران واشنگتن پست نبودند و این کشتارها با توجه کمتری مواجه شد.

شاید گردن زدن‌های داعش برای ما اهمیت بیشتری داشته باشد. شاید گمان می‌کنیم سعودی‌ها باید دستور موسوم به اصلاحات محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را دنبال کنند. شاید اره استخوان‌بر آنقدر وحشتناک بوده است که نادیده گرفته شود.

دلایل آن هر چه باشد، تمایل ترامپ به فروش تسلیحات به سعودی‌ها با مخالفت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌هایی مواجه است که اعتبار و مسوولیت سیاست خارجی ترامپ را هم اندازه اصلاحات سعودی می‌دانند. سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان اخیراً به توقف فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به سعودی‌ها و کشورهای خلیج‌فارس رای داد، در حالیکه ترامپ تلاش داشت با اعلام حالت فوق‌العاده کنگره را دور بزند. چندی پیش بود که ترامپ به قطع حمایت آمریکا از جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن رای مثبت داد.

ترامپ قبلاً هم کنگره را وتو کرده است و قطعاً هم در آینده آن را تکرار می‌کند. تمام لفاظی‌ها علیه ایران را باید در چارچوب عشق ترامپ به سعودی‌ها دید. این عاشقانه‌ای است که دوستان نزدیک اندکی برای دونالد ترامپ باقی گذاشته است."