سه شنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۵۳
رن ژنگفی بنیان گذار شرکت هواوی:

تاثیر تحریمهای آمریکا بر هواوی را ناچیز شمرد

رن ژنگفی بنیان گذار شرکت هواوی:
رن ژنگفی درمصاحبه‌ای با رسانه دولتی چین، تاثیر محدودیت‌های اخیر آمریکا بر شرکتش را ناچیز شمرد و ادعا کرد که در آینده نزدیک هیچ شرکتی نمی‌تواند به‌پای فناوری 5G هواوی برسد.

یکی از مقامات ارشد هواوی (Huawei) اخیرا در مصاحبه‌ای، از تمایل این شرکت برای امضای توافق‌نامه‌ی عدم جاسوسی با دولت ایالات متحده‌ی آمریکا خبر داده است. این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شوند که طی چند هفته‌ی اخیر‌، شرکای آمریکایی هواوی به‌دلیل تحریم این شرکت توسط فرمان دونالد ترامپ، از پایان همکاری با چینی‌ها خبر داده بودند.

لیانگ هوآ، رئیس هیت‌مدیره‌ی هواوی،‌ در گفت‌و‌گو با روزنامه‌نگاران آمریکایی گفته است که هواوی به امضای چنین توافق‌نامه‌ای تمایل دارد. با این‌وجود، او مدعی شد که در شرایط فعلی، چنین پیشنهادی از سوی آمریکا مطرح نشده است و توافق با این کشور، حداقل فعلا عملی نیست.

او در این زمینه می‌گوید:

از آنجایی که دولت آمریکا از ما [تجهیزاتی] خریداری نکرده است، در حال حاضر خریداری نمی‌کند و احتمالا در آینده همچنین کاری انجام نخواهد داد، مطمئن نیستم که شانس امضای چنین توافق‌نامه‌ای وجود داشته باشد.

لینانگ هوآ در ادامه‌ی سخنانش به اقدام اخیر دونالد ترامپ هم اشاره کرد. وی می‌گوید ترامپ با امضای فرمان اجرایی اخیر با محوریت جلوگیری از استفاده‌ی هواوی از فناوری‌های ساخت آمریکا، از حد خود تجاوز کرده است. لیانگ هوآ ادامه می‌دهد: «استفاده از قدرت سیاسی به‌منظور مشکل‌ایجاد‌کردن در یک صنعت، کار نادرستی است».

چند هفته‌ی پیش بود که خبر مهمی سراسر فضای مجازی را در نوردید. آمریکا با طرح ادعای جاسوسی هواوی برای دولت چین، تحریم‌های سختی را علیه این شرکت فناوری‌محور اعمال کرد و شرکت‌های آمریکایی نیز یک‌به‌یک به همکاری با هواوی پایان دادند. فشار وارده بر هواوی تا حدی زیاد شد که در گزارشاتی مطلع شدیم چندین مورد از خطوط تولید گوشی‌های این شرکت به‌حالت تعلیق درآمده‌اند. 

دولت آمریکا هواوی را دست‌کم می‌گیرد

هفته گذشته، ایالات متحده، هواوی را به فهرستی که شرکت‌های آمریکایی را از معامله بدون مجوز با سایر شرکت‌ها منع می‌کند، اضافه کرد. این اقدام، تلاش بیش‌از‌پیش آمریکا برای تحریم این شرکت چینی را نشان داد.

رن ژنگفی در تلویزیون دولتی چین بیان کرد:

سیاست‌مداران آمریکایی با اقدام کنونی خود قدرت ما‌ را دست‌کم می‌گیرند. هواوی با واکنش‌های شدید و فراینده‌ای از جانب کشورهای غربی و به رهبری آمریکا مواجه است؛ با این ادعا که استفاده از محصولات هواوی در نسل بعدی شبکه تلفن همراه خطرات امنیتی به‌دنبال دارد.

نتایج احتمالی تصمیم آمریکا برای قراردادن نام هواوی در فهرست شرکت‌های موردتحریم، پس از آن آشکار شد که روز دوشنبه، گوگل، غول فناوری چینی را از دریافت به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل اندروید منع کرد.

www.titrebartar.com

 

سپس در روز دوشنبه، وزارت بازرگانی ایالات متحده، مجوزی موقت صادر کرد که به برخی از شرکت‌های آمریکایی اجازه ادامه پشتیبانی از شبکه‌ها و دستگاه‌های موجود هواوی را می‌داد.

دولت آمریکا بیان کرد که مجوزی ۹۰ روزه صادر می‌کند که به کاربران گوشی‌های موجود هواوی اجازه می‌دهد موقتا از به‌روزرسانی‌ها استفاده کنند و همچنین به شبکه‌های موبایل مناطق روستایی اجازه فعالیت می‌دهد.

بااین‌حال، رن ژنگفی اهمیت این اقدام را ناچیز شمرد و بیان کرد که هواوی پیش از اعمال محدودیت‌ها از جانب آمریکا، آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده است.

هواوی، برای ما‌ه‌ها در کانون جنگ قدرت میان آمریکا و چین قرار داشته است. کاربران هواوی در مورد تاثیر این اقدامات روی خودشان نگران هستند؛ این درحالی است که این پیامدها ممکن است برای هواوی نیز مهم باشند.

هواوی نبرد رسانه‌ای در جنگ سرد فناوری را شروع کرد

هواوی در ماه‌های اخیر فشارهای متعددی از سوی آمریکایی‌ها متحمل شد و اکنون نبرد رسانه‌‌ای را با جدیت بیشتر در جنگ سرد پیش می‌برد.
فناوری 5G را می‌توان نماد جنگ سرد عصر فناوری دانست که هواوی به‌عنوان پرچم‌دار چین در آن حضور دارد. رن ژنگفی، مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت چینی به‌خوبی نقش خود را در نبرد جاری درک می‌کند و برنامه‌ای ویژه برای درگیری‌های رسانه‌ای یا پروپاگاندا دارد. او در جریان رویداد رسانه‌ای به‌نام A Coffee with Ren همه‌ی تلاش خود را به‌کار گرفت تا هواوی را به‌عنوان نیرویی خیر و در سمت مردم نشان دهد. درواقع او می‌خواست اندکی از تمرکز  روی عنوان هواوی به‌عنوان پیش‌گام تحقیق و توسعه هواوی جهان بکاهد.

www.titrebartar.com

 

بنیان‌گذار هواوی در جریان رویداد رسانه‌ای خود به‌سرعت از حقایق و اخبار پیرامون درآمد شرکتش و تأثیر جنگ تجاری آمریکا و چین بر آن، عبور کرد. شرکت چینی قبلا پیش‌بینی‌های درآمدی خود را ۳۰ میلیارد دلار کاهش داده بود که دلیل عمده‌ی آن نیز جنگ تجاری بیان می‌شد. به‌هرحال رن اشاره‌ی زیادی به این واقعه نداشت و بیشتر تلاش می‌کرد تا چهره‌ای مثبت از شرکتش نشان دهد. او تأکید کرد که هواوی حقوق مالکیت معنوی دیگر شرکت‌ها را نمی‌دزدد و همچنین هیچ در پشتی هم برای نفوذ دولت چین در محصولات تعبیه نخواهد کرد. رن، هواوی را شرکتی مصمم به ساخت و توسعه‌ی شبکه‌های امن خواند.

بنیان‌گذار هواوی در جریان رویداد رسانه‌ای گفت:

«ما تا پنج سال آینده ۱۰۰ میلیارد دلار در تغییر زیرساخت شبکه هزینه خواهیم کرد. درنتیجه‌ی تغییرات آتی، شبکه‌ها ساده‌تر، امن‌تر، سریع‌تر و قابل اعتمادتر می‌شوند. حداقل باید تلاش داشته باشیم تا استانداردهای GDPR اروپا را در حوزه‌ی حفاظت از حریم خصوصی برآورده کنیم.

البته درآمد ما باید دوبرابر شود. اگر با چالش‌های مالی روبه‌رو شویم، شاید هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی خود را کاهش دهیم، اما کاهش هزینه‌ها آن‌چنان زیاد نخواهد بود. به‌هرحال ما باید تغییراتی در زیرساخت‌های شبکه‌ای ایجاد کنیم و مشارکتی بیشتر در خدمت بشریت داشته باشیم.

کارمندان هواوی در تمام نقاط جهان فعالیت می‌کنند. آن‌ها حتی در فقیرترین مناطق قاره‌ی آفریقا فعالیت دارند که با مالاریا، ابولا، ایدز و حیات وحش درگیر هستند. ما به‌خاطر کسب درآمد در این مناطق حضو نداریم. دلیل حضور هواوی در چنین مناطقی، احساس مسئولیت نسبت به نوع بشر است.»

رن در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت که دولت‌های غربی در قرن‌های گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی در حوزه‌های علوم پایه انجام داده‌اند که از فعالیت چین بیشتر بوده است. او اعتقاد دارد چین در نوآوری‌های مهندسی، قدرتمند ظاهر می‌شود، اما تحقیقات نظری، آن‌چنان با قدرت پیش نمی‌روند. بنیان‌گذار هواوی می‌گوید چینی‌ها در تحقیقات نظری باید از دولت‌های غربی نکاتی را بیاموزند. رن درنهایت می‌گوید چینی‌ها برای جبران فعالیت‌های کم در علوم پایه، باید مشارکت بیشتری در خدمت به بشریت داشته باشند.

بنیان‌گذار هواوی شرکتش را سازمانی در خدمت بشریت معرفی می‌کند

کارشناسان غربی برنامه‌ی رسانه‌ای رن و هواوی را نوعی پروپاگاندا در خدمت دولت چین می‌دانند. مجری برنامه‌ی مذکور، تیان وی مجری World Insight از برنامه‌های شبکه‌ی دولتی تلویزیون چین است. نکته‌ی جالب اینکه حساب کاربری HuaweiFacts در توییتر نسخه‌‌ی متنی برنامه‌ی رن را تحت عنوان «واقعیت‌ها و حقایق رسمی» منتشر می‌کند.

به‌عنوان نمونه‌ای از بازی‌های سیاسی برنامه‌ی رن می‌‌توان به رد شدن مجری از سوالی اشاره کرد که در ارتباط با سانسور گوگل در چین مطرح شد. به‌علاوه سؤال مذکور در متن منتشرشده هم جایی نداشت.

یکی از افراد حاضر در پنل گفت‌وگوی رن، جورج گیلدر بود که در دسته‌ی ایده‌پردازهای تکنو-یوتوپین (افرادی که اعتقاد دارند فناوری ظرفیت‌های لازم برای ساخت یک آرمان‌شهر را دارد) قرار می‌گیرد. او در سال ۱۹۸۱ کتابی پرفروش به‌نام Welath & Poverty منتشر کرد که ایده‌ی اصلی‌اش شرکت‌های اخلاق‌مدار و خدمت‌گزار به مشتریان بود.

پیام گیلدر درمورد لزوم خدمت فناوری به بشریت، به‌روشنی در محتوای کلام رن به چشم می خورد. متن موجود در حساب توییتری شامل بخش قابل‌توجهی از صحبت‌های گیلدر می‌شود:

چالش اصلی اقتصاد کنونی جهانی در بحران‌های پولی خلاصه می‌شود. ۵/۱ تریلیون دلاری که هر ۲۴ ساعت در جهان جابه‌جا می‌شود، تقریبا هیچ دستاوردی ندارد.

www.titrebartar.com

 

البته گیلدر در بخش‌هایی دیگر از پنل نکاتی را درباره‌ی پول‌های در گردش ارائه کرد که از متن حذف شد. او گفت ارز جهانی در جریان، «به بانک‌ها امکان می‌دهد تا برای مصرف در حال حاضر، از منابع آینده دزدی کنند.» به‌هرحال متن منتشرشده با صرف‌نظر از این بخش به نظر دیگری از سوی گیلدر درباره‌ی بلاک‌چین می‌پردازد. او در صحبت‌هایش بلاک‌چین را نه‌تنها معماری جدید اینترنت، بلکه معماری جهانی برای اقتصاد کل جهان بیان می‌کند.

برخی کارشناسان کل گفت‌وگوی رن را جهت‌دهی‌شده می‌دانن

نیکولاس نگروپونته، بنیان‌گذار و عضو بازنشسته‌ی آزمایشگاه رسانه‌ای MIT هم در پنل گفت‌وگو با بنیان‌گذار هواوی حضور داشت. او از سرمایه‌گذاران شرکت چینی Sohu هم هست. نگروپونته برای هدفی فراتر از اضافه کردن چند ایده‌ی آینده‌نگرانه به بحث، در پنل حضور داشت. او به‌تازگی رن را به‌‌عنوان دانشجوی خود پذیرفته است. چنین رویکردی به رن امکان داد تا چهره‌ی خود و همین‌طور کشور چین را به‌صورت دانشجویی برای علوم غربی در مرکز توجه قرار دهد. در ادامه‌ی همین رویکرد، اشاره‌ای هم به تحریم‌های تجاری آمریکا علیه چین شد که سفر رن به آمریکا را با چالش روبه‌رو می‌کند.

مقاله مرتبط: عقب نشینی آمریکا در جنگ اقتصادی با هواوی

توضیحات نگروپونته با وجود احتمال جنجال بالا پیرامون انواع تحصیلات کاربردی و مفید برای جامعه، در متن نهایی پنل گفت‌وگوی رن منتشر شد. در این بخش می‌خوانیم:

گروهی متشکل از کشورهای فنلاند، سوئد و نروژ هست که دانش‌آموزان در آن‌ها عملکردی عالی دارند. روش تحصیل آن‌ها بدون آزمون و امتحان، ساعت‌های کمتر تدریس و روزهای کمتر در کل سال و بدون هیچ‌گونه رقابت تعریف می‌شود. درنتیجه عملکرد کودکان بهتر خواهد بود. روش آموزشی دیگری هم وجود دارد که من چون در چین هستم به آن اشاره می‌کنم. این روش را می‌توان راهکار چینی نامید که با فشار زیاد، تمرین‌های مداوم و آزمون‌های بی‌شمار تعریف می‌شود. شما تقریبا نیمی از کودکان را در این مسیر می‌کشید، اما آن‌هایی که نجات می‌یابند عملکردی عالی خواهند داشت!

رن در بخش‌های پایانی پنل گفت‌وگو اظهارنظر جالب‌توجهی داشت:

ما از سیاست‌مدارهای آمریکایی دعوت می‌کنیم تا به چین بیایند و خودشان از نزدیک از هواوی بازدید کنند. برخی از آن‌ها تصور می‌کنند که ما هنوز در کلبه و با رسم و رسوم و شمایل چین قدیمی زندگی می‌کنیم. اگر آن‌ها نگاهی به سرعت بالای نوآوری در هواوی داشته باشند، متوجه ارزش دوستی با ما و همچنین قابل اعتماد بودن ما می‌شوند.

به‌هرحال مدیرعامل هواوی و بسیاری از مدیران ارشد این شرکت تلاش می‌کنند تا دیدگاه‌های منفی جهانی را از خود دور کنند. آن‌ها در ماه‌های اخیر تحت فشارهای رسانه‌ای آمریکایی‌ها و تحریم‌های بی‌سابقه بوده‌اند که عموما به‌بهانه توسعه‌ی فناوری 5G انجام شد و به‌عنوان ابزاری برای جلوگیری از سلطه‌ی چینی‌ها معرفی می‌شود.