سه شنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۸ ۰۳:۵۱

شورای‌امنیت: کشورهای منطقه حداکثر میزان خویشتنداری را نشان دهند

رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل پس از نشست غیرعلنی درباره حادثه دریای عمان طی بیانیه‌ای از کشورهای منطقه خواست تا حداکثر میزان خویشتنداری را نشان دهند.


شورای‌امنیت: کشورهای منطقه حداکثر میزان خویشتنداری را نشان دهند

شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز دوشنبه خود حملاتی که نفتکش‌ها در آب‌های دریای عمان را تهدید کرد محکوم کرده و این حملات را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه توصیف کرد.

«جاناتان کوهن» سرپرست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل گفت که سیاست واشنگتن در قبال ایران همچنان در چارچوب اقتصادی و دیپلماتیک با هدف بازگرداندن ایران به میز مذاکرات است.

وی که در کنفرانس خبری پس از نشست پشت درهای بسته شورای امنیت صبحت می‌کرد، افزود: به شورای امنیت درباره دلایلی که نشان می‌دهد ایران مسئول حمله به نفتکش‌های تجاری در دریای عمان در دو ماه مه و ژوئن بوده توضیح دادیم.

«منصور العتیبی» نماینده کویت در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت نیز پس از نشست گفت: اعضای شورای امنیت تمامی طرف‌های مربوطه و تمامی کشورهای منطقه را به حداکثر میزان خوشتندای و اتخاذ اقداماتی برای کاهش تنش‌ها دعوت می‌کنند.

وی افزود: در نشست امروز شورای امنیت، رزماری دیکارلو معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گزارشی از حادثه حمله به نفتکش ها در خلیج ارائه و تاکید کرد که دبیرکل سازمان ملل متحد به تلاش خود برای گفت و گو و رایزنی در منطقه ادامه می دهد.

دولت آمریکا از پنجشنبه هفته گذشته (۲۳ خرداد/۱۳ ژوئن) با ارائه شواهد مبهم ایران را به دست داشتن در ماجرای انفجار دو نفت‌کش در دریای عمان متهم کرد. وزارت دفاع آمریکا همچنین فیلمی منتشر کرده که مدعی است یک قایق‌ ایرانی را در حال تلاش برای زودون مین از بدنه یکی از نفتکش‌های سانحه‌دیده نشان می‌دهد.

ادله دولت آمریکا در دنیا با تردیدهای جدی مواجه شده و غیر از انگلیس از سوی سایر کشورها حمایت نشده است.

.