پنج شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۱۰
پیام ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی

مرزها خط قرمز ما است و هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند برنخواهد گشت

پیام ایران به تجاوز پهپاد آمریکایی
در ساعات اولیه بامداد امروز پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد جاسوسی RQ-4 گلوبال هاوک آمریکایی بر فراز آسمان منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون کرد.

ساعتی پس از انتشار خبر سرنگونی یک فروند پهپاد ایالات متحده، خبرگزاری رویترز در گزارشی ضمن تایید این خبر گفت که پهپاد مذکور در قلمرو هوایی بین‌المللی سرنگون شده است.

آقای سلامی فرمانده کل سپاه گفت: «مرزها خط قرمز ما است و هر دشمنی که به این مرزها تعرض کند برنخواهد گشت. ما اعلام می‌کنیم بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده‌ایم.»این نکته‌ای است که درست یک روز قبل از سرنگونی پهپاد آمریکایی علی شمخانی نیز به آن اشاره کرده بود.

آقای شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه گفته است: «مرز هوایی ما خط قرمز است و فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده است، به متجاوز همواره پاسخ سخت داده و خواهیم داد.»

ساعتی پیشتر روابط عمومی سپاه پاسداران در روز پنج‌شنبه اعلام کرده بود که یک فروند پهپاد آمریکایی پس از ورود «به قلمرو هوایی ایران» در منطقه کوه مبارک استان هرمزگان سرنگون شده است.

 پنتاگون، در واکنش به این بیانیه گفت که هیچ یک از پهپادهای این کشور در قلمرو آسمانی ایران نبوده‌اند.

دیگر این که در بیانیه سپاه پاسداران نوع پهپاد آمریکایی پهپاد تجسسی «آر کیو ۴ گلوبال هاوک» قید شده بود. این در حالی است که رویترز به نقل از منبع خود نوع این پهپاد را «ام کیو فور سی ترایتن» نوشته است.سرنگونی پهپاد آمریکایی درست یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که ایران به سوی یک پهپاد دیگر ایالات متحده در منطقه شلیک کرد.سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، روز یک‌شنبه، ۲۶ خرداد، تایید کرد که ایران در روز پنج‌شنبه هفته گذشته یک موشک زمین به هوا به سوی یک پهپاد آمریکایی مدل ام‌ کیو ۹ شلیک کرده، ولی شلیک ناموفق بوده است.

www.titrebartar.com

 

این پهپاد ساعت شش و ۲۰ دقیقه صبح پنج‌شنبه هفته گذشته بر فراز کشتی فرونت التر، یکی از دو نفتکشی که هدف حمله قرار گرفت، در پرواز بوده است. آمریکا، ایران را مسئول مستقیم حمله به این نفتکش و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس» معرفی کرده است.این دو نفتکش که حامل میعانات گازی بودند، در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

روز پنج‌شنبه، ۳۰ خردادماه، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، پیش از فرمانده سپاه به خبر سرنگونی پهپاد آمریکایی واکنش نشان داده بود.

 آقای فلاحت‌پیشه نوشت که ایران «باید با قید فوریت از آمریکا در سازمان ملل به صورت رسمی شکایت کند». این مقام مجلس دلیل لزوم شکایت را «تجاوز پهپاد آمریکایی به خاک ایران» قید کرد.

آقای فلاحت‌پیشه گفت: «تجاوز پهپاد آمریکایی به خاک ایران نقض منشور ملل متحد و حاکمیت ملی کشورمان است. این اقدام خصمانه به حساب می‌آید که در قالب مقررات فصل ۷ منشور ملل مبنی بر پایبندی به امنیت ملی کشورها محکوم است.»

سلامی درباره سرنگونی این پهپاد گفت : 

این  پهپاد RQ-4 آمریکایی با شلیک سامانه پدافندی موشکی سوم خرداد ساقط شده است.

سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پدافندی ارتفاع متوسط کاملا بومی است که به دست متخصصان توانمند صنایع دفاعی کشور طراحی و تولید شده است و برای اولین مرتبه در سال 1393 و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

www.titrebartar.com

 

این سامانه از یک رادار آرایه فازی بهره می‌برد که می تواند همزمان با 4 هدف درگیر و 8موشک را به سمت آنها هدایت کند. نسخه‌های اولیه سامانه 15 خرداد مجهز به موشک‌های طائر بود که در نمونه‌های جدید به موشک‌های صیاد 2 مجهز شده است. این موشک می‌تواند اهداف را در برد 50 تا 75 کیلومتری و ارتفاع 25 تا 30 کیلومتری منهدم کند. گفته می‌شود پهپاد آمریکایی در منطقه راس شیر سقوط کرده که متعلق به آبهای ایران است.

مشخصات پهپاد آمریکایی

گلوبال هاوک (ار کیو-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد.
این هواپیما دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است، بدنه هواپیما آلومینیومی است. این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسورهای شناسایی را دارد. این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آنرا کنترل می‌کنند.

واکنش رسانه های آمریکایی

ین مقام آمریکایی به رویترز گفته است که پهپاد ساقط شده از نوع ترایتون MQ-4C بوده است و با یک موشک زمین به هوا از سوی ایران ساقط شده است. اطلاعات بیشتری درباره زمان این حمله از سوی این مقام آمریکایی عنوان نشده است.

لوکاس تاملینسون خبرنگار فاکس نیوز که خبرهای پنتاگون را پوشش می دهد در توئیتی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته است که ایران این پهپاد که ویژگی اش پرواز در ارتفاع بالاست را با یک موشک زمین به هوا در تنگه هرمز و در حریم هوایی بین‌المللی ساقط کرده است.

شرکت نورثروپ گرومن که این پهپاد را تولید کرده در وب‌سایتش پهپاد ترایتون را پهپادی توصیف کرده است که می تواند بیش از ۲۴ ساعت در آسمان پرواز کند و تا ارتفاع بیش از ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) اوج بگیرد.

گاردین نوشت: سپاه پاسداران انقلاب یک پهپاد آمریکایی را در جنوب استان هرمزگان سرنگون کرد.

به گزارش الجزیره، سپاه ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را ساقط کرد.

همچنین سی‌ان‌ان گزارش داد: ایران پهپاد جاسوسی آمریکا را سرنگون کرد.

آسوشیتدپرس: ایران می‌گوید یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده است.

اسکای‌نیوز نیز خبر داد: ایران یک پهپاد آمریکایی را در حریم هوایی خود ساقط کرد.

دویچه‌وله: ایران پهپاد آمریکا را سرنگون کرد.

به نوشته نیویورک‌پست، یک پهپاد آمریکایی با پدافند موشکی سپاه ایران سرنگون شد.

لس‌آنجلس تایمز نوشت: سپاه پاسداران یک پهپاد آمریکایی از نوع "گلوبال هاوک" را ساقط کرد.