سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۰۴
سعید مؤتمنی

واردات خودرو دست دوم برای کاهش قیمت خوب است اما برای زیر ساخت تولید نه

سعید مؤتمنی
برای کشوری مانند ایران که زیرساخت‌های تولید خودرو در آن وجود دارد، صحیح نیست. هرچند طی این سال‌ها صنعت خودرو پیشرفت‌هایی کرده است، اما هنوز نتوانسته در حد یک مدعی عمل کند و حتی در کنترل بازار داخلی هم گاه ناموفق عمل کرده است.

واردات خودروهای دست‌دوم به کشور بحثی است که از چندی پیش دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. هرازگاهی پیشنهادی از سوی برخی مسئولین و کارشناسان مطرح می‌شود اما در نهایت مشخص نیست که آیا این موضوع راه به جایی خواهد برد یا خیر. این در شرایطی است که ارز کافی برای واردات قطعه و مواداولیه وجود ندارد و بسیاری از سفارش‌های قطعه‌سازان به همین دلیل برگشت می‌خورد.

در همین زمینه، سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با استقبال از واردات خودروهای دست‌دوم می‌گوید: «اگر واردات خودروهای دست‌دوم به کشور انجام شود، شاهد کاهش ۴۰ تا ۵۰درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.»

وی می‌افزاید: «می‎توان سانتافه مدل ۲۰۱۶ را با کارکرد ۲۰هزار کیلومتر و قیمت کمتر از ۱۰هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه ۱۰۰ درصدی، قیمت این خودرو در داخل حدود ۲۵۰میلیون تومان خواهد بود. با واردات خودروهای دست‌دوم خارجی، قیمت خودروهای داخلی نیز تعدیل خواهد شد. به‌عنوان مثال هایما با همان قیمت ۱۰۰میلیون تومان قبل خریدوفروش خواهد شد. در صورت واردات خودروهای دست‌دوم قیمت چانگان نیز به ۷۰میلیون تومان برخواهد گشت.»

واردات خودرو دست دوم برای ایران صحیح نیست

مؤتمنی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در این خصوص می‌گوید: «واردات خودروهای دست‌دوم خارجی باعث متعادل‎شدن قیمت تولیدات داخل و افزایش کیفیت آن‎ها می‌شود. کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، ترکیه و هند از سیاست واردات خودروهای دست‌دوم در راستای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و همچنین بهبود تولیدات داخلی خود استفاده کرده‌اند.»

این در حالی است که کشورهایی مانند آذربایجان، گرجستان و ارمنستان اصولا صنعتی برای تولید خودرو در اختیار ندارند. واردات خودروهای دست‌دوم در کشوری مانند آذربایجان که زیرساختی برای تولید خودرو ندارد و واردات خودروهای صفر کیلومتر نیز برای بسیاری از اقشار آن امکان‌پذیر نیست، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

اما برای کشوری مانند ایران که زیرساخت‌های تولید خودرو در آن وجود دارد، صحیح نیست. هرچند طی این سال‌ها صنعت خودرو پیشرفت‌هایی کرده است، اما هنوز نتوانسته در حد یک مدعی عمل کند و حتی در کنترل بازار داخلی هم گاه ناموفق عمل کرده است.

www.titrebartar.com

 

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو همچنین تاکید می‌کند: «واردات، خودرو را به کالایی مصرفی تبدیل می‌کند. این تجربه در کوتاه‌‎مدت می‌تواند خودرو را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند. در صورت واردات خودروهای دست‌دوم، واسطه‌گری در بازار خودرو جمع خواهد شد و قیمت هر خودرو بر اساس نرخ جهانی مشخص می‌شود.»

تجربه صنعت ماشین‎های راهسازی

به‎هرحال واردات خودرو (خودروهای نو و با کیفیت بالا) می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر بازار خودرو کشور بگذارد. به گفته مؤتمنی، درحالی‎که جای خالی برندها در بازار خودرو حس می‌شود، برخی برندهای رده‎ چندم در بازار ایران یکه‌تازی می‌کنند و هر روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

وی می‌افزاید: «نباید با عرضه کم، زمینه نابسامانی بازار خودرو فراهم شود. البته پیش از عید پیشنهادی در این مورد مطرح شد، ولی وزیر صنعت با این توجیه که باید از تولیدات داخل حمایت شود، با این موضوع مخالفت کرد. ما هم معتقدیم که باید از تولید داخل حمایت شود ولی این کار نیازمند افزایش تیراژ تولید است و در شرایطی که نمی‌توانیم نیاز روزانه بازار خودرو را تامین کنیم، بهتر است به موضوع واردات خودروهای دست‌دوم توجه شود.»

در مقابل اما مسعود حجاریان، مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با بیان این‎که در این صورت کلا صنعت خودرو مانند صنعت ماشین‎های راهسازی تعطیل می‌شود، اظهار می‌کند: «هر محصول دست‌دومی وارد کشور شود، باید قید آن صنعت را زد و کارگران آن بیکار خواهند شد.» 

نباید با پول نفت، خودرو و موبایل وارد کنیم

حجاریان با بیان این‎که می‎توان‌ کل نفت و گاز را فروخت تا با ارز آن دهک دهم راحت‎تر زندگی کنند اما با شعارهای توخالی مشکلات حل نمی‎شود، می‌گوید: «گرچه اداره دو شرکت بزرگ خودروساز با مشکلات زیادی روبه‎رو است که از دولتی‎بودن آن است، ولی توجه کنیم که تقریبا همه صنایع کارخانه‎ای ما با مشکل روبه‎رو هستند.‌ پس باید مشکلات آن‎ها را حل کرد، نه این‎که آن‎ها را تخریب کرد.»

وی با تاکید بر این‎که کشور با نفت و صنایع معدنی توسعه نمی‌یابد، می‎افزاید: «امروز بزرگ‎ترین مشکل جهان اشتغال است. ما نمی‎توانیم نفت و گاز بدهیم و خودرو و موبایل و لوازم خانگی و... وارد کنیم و اشتغال کشورهای رقیب را کامل کنیم.»

مدیرعامل انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه همچنین بیان می‌کند: «ما عقب‎ماندگی زیادی داریم و به دلیل ضعف مالی شرکت‎های تولیدی، بخش عمده‌ای از شبکه تامین قطعات به خرده‎بازرگانان واگذار شده است که از تولیدات خارجی و داخلی غیراصل نیازهای صنعت را تامین می‌کنند. متاسفانه دولت هم این روش را حمایت می‎کند و از خودروسازان مسئولیت نمی‌خواهد.»