سه شنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۳۲

آثار ملی که از کمرنگ شده است

آثار ملی که از کمرنگ شده است
منطقه لرستان، پل ‎ ها و آب بندها از بناهایی هستند که در ادوار گذشته در مسیر جاده‎های کاروانی،‌ راه ‎ ها و روی رودخانه‌های غیرقابل کنترل بوده‎اند.

این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل تاریخی چالانچولان در استان لرستان و در دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار دارد. این پل در زمان صفویه روی رودخانه سزار احداث شده و شالوده اصلی آن در دوران ساسانیان بنا گذاشته شده است.این پل دارای ۷ پایه و ۶ طاق است که پایه های آن دارای آب شکن با مصالح سنگین و طاق های از مصالح آجر است.

www.titrebartar.com

 

چالانچولان سابقاً قسمتی از شهرستان بروجرد بود که پس از تشکیل شهرستان دورود با مصوبه استانداری لرستان از شهرستان بروجرد به شهرستان دورود در ۲۵ کیلومتری بروجرد منتقل شد.

‌طول پل چالان چولان ۶*۱۲۰ متر است و ۶ طاق چشمه آجری روی آن بنا شده که پایه‌ های آن ها تا ارتفاع یک متری از سنگ هستند. موج شکن های پل با توجه به مسیر آب در سمت شمال غربی قرار گرفته و در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجری به ارتفاع ۹۰ سانتی متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد شده است.

www.titrebartar.com

 

زبان و فرهنگ مردم

زبان اکثریت مردم این شهر لری است. در گذشته چالانچولان دارای خان و کدخدا بود که حسین قلی خان معروف‌ترین و آخرین خان چالانچولان بود.بیشتر مردم این منطقه کشاورزی هستند اما پس از بخش شدن تعدادی از جوانان در ادارات جدید التأسیس مشغول به کار شده‌اند. در این منطقه یک کارخانه قند نیز وجود دارد که حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار تن شکر در سال تولید می‌کند. این بخش معادن بسیار ارزشمندی ازجمله سنگ‌های تزئینی وجود دارد.

www.titrebartar.com

 

در تاریخ ۱۱ فروردین ۱۳۸۵ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶ ریشتر این منطقه را لرزاند که تعدادی از ساکنان چالانچولان و حومه کشته و زخمی شده و خسارات مالی بسیاری بجای گذاشت.

 

مکانهای دیدنی ایران:

♦ جزیره کبودان زیستگاه پرندگان زیبا و جانوارن وحشی

 بوکان عروس غرب ایران

 بابلسر نگین سر سبز مازندران