سه شنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۵۵

آموزش کنترل آفرود در شرایط مختلف

آموزش کنترل آفرود در شرایط مختلف
اگر در سطوح لغزنده رانندگی می کنید ممکن است در برخی از شرایط با لغزش نیز مواجه شوید که کنترل آن نیاز به دانش و تجربه دارد.

کنترل آفرود در لغزش ها یک مهارت بسیار مهم برای شماست تا مطمئن شوید زمانی که از شرایط عادی و طبیعی خارج می شوید می توانید امنیت خود را حفظ کنید. با گروه طبیعت گردی و آفرود دامونا همراه شوید تا با تکنیک های کنترل آفرود در سرازیری ها، سربالایی ها و لغزش ها آشنا شوید.

انواع مختلفی از لغزش ها وجود دارد که باید انتظار آن ها را داشته باشید. این لغزش ها عبارتند از 

  • رانندگی در سربالایی
  • رانندگی در سرپایینی و سرازیری
  • رانندگی در شیب جانبی
  • رانندگی بر روی زمین صاف و مسطح

یک قانون کلی

نگران نباشید( هر چند این موضوع در عمل بسیار دشوار خواهد بود)
ترمز یا کلاچ را نفشارید
از تکنیک های زیر برای بازیابی شرایط خود استفاده کنید.

رانندگی در سربالایی

هنگامی که می خواهید بر روی سطوح شیب دار یا زاویه دار رانندگی کنید، این احتمال وجود دارد که با وجود حرکت چرخ ها به سمت جلو، خودروی تان به سمت عقب بلغزد. چنین شرایطی زیاد دور از انتظار نیست اما اگر خودروی شما به طور مداوم به سمت عقب بلغزد، باید جهت کنترل آفرود کارهای زیر را انجام دهید:

ترمز و کلاچ را با هم فشار دهید. اینکار باعث قفل شدن چرخ ها به طور موقتی می شود و  به شما اجازه می دهد دنده معکوس را انتخاب کنید.
دنده معکوس را انتخاب نمایید.
کلاچ و ترمز را رها کنید( در خودروهایی که جعبه کنترل دستی دارند).
اجازه دهید ترمز موتور در دومین تلاش، شما به انتهای شیب ببرد.
خودرو را مستقیم و صاف نگه دارید تا از مواردی همچون شیب های جانبی خودداری کنید.

رانندگی در سرازیری

کنترل کردن شیب های جلویی زمانی که در سرازیری رانندگی می کنید می تواند بسیار دشوار باشد. هر فردی که در این شرایط قرار می گیرد سعی می کند، در ابتد ترمز را فشار دهد. با این حال انجام اینکار به ندرت باعث بهبود شرایط می شود و می تواند چرخ ها را قفل کند( اینکار مانع از چرخاندن فرمان خودرو می شود). اگر با استفاده از ترمز موتور و گریپ شل چرخ ها در یک سرازیری رانندگی می کنید، معمولا روش امن دور زدن موانع و توقف در یک مکان مناسب است.

برای کنترل بهتر آفرود در برخی از موارد ضربه آهسته به دریچه گاز خودرو می تواند به چرخاندن فرمان کمک کند و باعث بازسازی کشش شود اما به خاطر داشته باشید که این گزینه تنها زمانی باید مورد استفاده قرار گیرد که فضای کافی وجود داشته باشد.

رانندگی در شیب جانبی

اگر هیچ چاره ای به جز رانندگی در شیب جانبی ندارید، تا جایی که می توانید با دنده پایین به آهستگی رانندگی کنید تا بتوانید سرعت خود را کنترل نمایید. در برخی از موارد نمی توان جلوی شیب ها را گرفت و ممکن است به طور موقت کنترل خودرو را از دست بدهید. برای بهبود این شرایط باید در ابتدا گرانش زمین کمک بگیرید و نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

ترمز یا کلاپ را فشار ندهید. ممکن است فشار دادن این موارد اولین انتخاب شما باشد اما تنها کاری که برایتان انجام می دهد قفل کردن چرخ ها یا از کنترل خارج کردن خودروست.

به سمت پایین شیب فرمان را حرکت دهید تا بتوانید بخش جلویی سنگین آفرود را به سمت پایین شیب ببرید.

اگر نتوانستید اینکار را به خوبی انجام دهید از دریچه گاز برای چرخاندن کمک بگیرید.

زمانی که خودرو به سمت سرازیری حرکت کرد مطمئن شوید که گاز و ترمز را خاموش کرده اید و برای حرکت آهسته از ترمز موتور استفاده می کنید.
 تکنیک مناسب برای کنترل خودرو در شیب های جانبی

رانندگی در زمین صاف و مسطح

اگر بر روی یک زمین صاف و مسطح رانندگی می کنید ممکن است با سرعت بالا بر روی زمین حرکت کنید یا اینکه در شرایطی که کشش اندکی دارد حرکت نمایید. دو مورد از موقعیت های جانبی که ممکن است در این شرایط رخ دهد با عناوین understeer یا oversteer شناخته می شوند که در مقالات بعدی با جزییات بیشتری توضیح داده خواهد شد اما اصول کار با آفرود یکسان است.