پنج شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۹:۲۰

فرمان اجرایی ترامپ برای کمپانیی هواوی

فرمان اجرایی ترامپ برای کمپانیی هواوی
در گذشته هواوی اتهام هرگونه جاسوسی برای دولت چین را رد کرده است و اوایل امسال نیز لیانگ هوا؛ ریاست کمپانی اعلام کرد که در صورت درخواست دولت چین برای جاسوسی، پاسخ هواوی منفی خواهد بود.

ایالات‌متحده به کلیه متحدان خود در خصوص عدم تامین تجهیزات شبکه 5G از شرکت هواوی هشدار داده است. در حال حاضر این کمپانی به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده قلمداد می‌شود. اکنون هواوی عنوان عرضه‌کننده برتر تجهیزات شبکه در جهان و دومین تولیدکننده بزرگ اسمارت‌فون را در اختیار دارد. قانون‌گذاران آمریکایی نگران هستند؛ چرا که رژیم کمونیستی چین می‌تواند هواوی را برای گردآوری اطلاعات مصرف‌کنندگان و شرکت‌های سراسر جهان تحت فشار قرار دهد.

در گذشته هواوی اتهام هرگونه جاسوسی برای دولت چین را رد کرده است و اوایل امسال نیز لیانگ هوا؛ ریاست کمپانی اعلام کرد که در صورت درخواست دولت چین برای جاسوسی، پاسخ هواوی منفی خواهد بود. امروز نشریه رویترز گزارش داد که آقای لیانگ به منظور اطمینان بخشیدن به کشورهای مصرف‌کننده محصولات هواوی از تمایل خود جهت امضای توافق‌نامه ضدجاسوسی با دولت‌های آن‌ها خبر داده است.

کشورهای بریتانیا و ایالات‌متحده از مخاطبان این اظهارات هستند؛ چرا که بریتانیا نیز تصمیم گرفته تا بر گستره نفوذ هواوی در این کشور نظارت نماید. سخنگوی دولت بریتانیا امروز اعلام کرد که این کشور، تجهیزات مورد استفاده هواوی در بریتانیا را به شکل دقیقی تحت کنترل دارد. دولت بریتانیا در آیند‌ه‌ای نزدیک پیرامون تجهیزات شبکه‌ای هواوی تصمیم‌گیری می‌کند و کلیه شرکت‌های مخابراتی نیز ناچارا به چنین تصمیمی تمکین خواهند کرد.

پیرو مطالب نوشته شده در این مقاله، نشریه CNBC نیز گزارش داد که پرزیدنت دونالد ترامپ فرمان اجرایی اعلام وضعیت اضطراری ملی در خصوص تهدیدات حوزه فناوری ایالات‌متحده را امضا نموده است.

اگرچه این فرمان مشخصا به نام هواوی اشاره نمی‌کند؛ اما انتظار می‌رود که به‌دنبال این فرمان اجرایی، آقای ترامپ مممنوعیت کامل عرضه محصولات هواوی در ایالات‌متحده را اعلام کند. آجیت پای؛ رئیس کمیته ارتباطات فدرال (FCC) که توسط آقای ترامپ به این سمت منصوب شده است اعلام کرده که این اقدام رئیس‌جمهور گامی قابل‌توجه در راستای ایمن‌سازی شبکه‌های ایالات‌متحده به‌شمار می‌رود.

“این فرمان اجرایی از آمریکا در برابر دشمنان خارجی محافظت می‌کند؛ دشمنانی که به شکل فعالانه و فزآینده‌ای مشغول ایجاد و سوءاستفاده از حفره‌های اطلاعاتی، زیرساخت‌های فنی ارتباطات و سرویس‌ها در ایالات‌متحده هستند.

این فرمان اجرایی پس از مشورت با سایر مقامات رسمی به ویلبر راس؛ وزیر بازرگانی ابلاغ شد و امکان مسدودسازی و ممنوعیت آن‌دسته از معاملات حوزه ارتباطات یا فناوری اطلاعات که خطری غیر قابل‌قبول را متوجه امنیت ملی ایالات‌متحده می‌کند؛ فراهم خواهد کرد.

فرمان اجرایی ترامپ در بحبوحه جنگ تجاری میان چین و ایالات‌متحده صادر شده است

استفاده کارمندان دولت ایالات‌متحده از گوشی‌های هواوی ممنوع اعلام شده و فروش دستگاه‌های کمپانی در پایگاه‌های نظامی آمریکا نیز ممنوع است. پیش‌تر اپراتورهای ورایزن و AT&T از واگذاری اسمارت‌فون میت 10 پرو به مشترکین خود خبر داده بودند. با این‌حال این 2 شرکت مخابراتی درژانویه سال 2018 و طی اقدامی ناگهانی از تصمیم خود مبنی بر تعلیق عرضه هندست مذکور خبر دادند.

www.titrebartar.com

 

بر اساس گمانه‌زنی‌ها، فشارهای اعمال شده از سوی دولت آمریکا بر تعلیق عرضه میت 10 پرو تاثیرگذار بوده است. ماه گذشته خرده‌فروشی B&H Photo در شهر نیویورک، دریافت پیش‌سفارش نسخه آمریکای‌لاتین اسمارت‌فون هواوی P30 پرو همراه با گارانتی 1 ساله برای خریداران آمریکایی را آغاز کرد.

بر اساس گزارشات، دولت آمریکا اپراتورهای AT&T و ورایزن را از عرضه اسمارت‌فون هواوی میت 10 پرو منع نموده است

فرمان اجرایی ترامپ زمانی صادر شده که چین و آمریکا درگیر یک نبرد تجاری سخت هستند و هر یک از کشورها بر محصولات تولیدی طرف مقابل تعرفه‌های وارداتی اعمال می‌کنند. اگرچه تاکنون اسمارت‌فو‌ن‌ها در طیف محصولات پرشمار چینی مشمول دریافت مالیات قرار نداشته‌اند؛ اما تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا این جنگ تجاری را گسترش داده و در نتیجه اسمارت‌فون‌ها به گروه بعدی محصولات مشمول مالیات تبدیل خواهند شد.

در آن زمان تولیدکنندگان بایستی در خصوص افزایش قیمت محصولات خود یا قبول پرداخت هزینه‌های مالیاتی مضاعف تصمیم‌گیری نمایند. کیتی هابرتی؛ یکی از تحلیل‌گران موسسه مورگان استنلی می‌گوید که در صورت اعمال تعرفه روی آی‌فون XR، اپل ناچارا بایستی قیمت این هندست را 160 دلار افزایش دهند. در حال حاضر کیس‌های مربوط به آی‌فون و آی‌پد مشمول پرداخت مالیات هستند؛ اما اپل قیمت این اکسسوری‌ها را افزایش نداده است. به‌عبارت دیگر اعمال تعرفه موجب شده تا سود اپل از فروش این محصولات کاهش پیدا کند.