پنج شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۴۵

تاثیر مصرف مکمل‌ دردهای مفصلی بر کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی

بر اساس تحقیقات جدید صورت گرفته روی بیش از ۴۰۰ هزار شرکت‌کننده، گلوکزامین، مکملی که افراد اغلب برای تسکین دردهای مفصلی و کاهش علائم آرتروز مصرف می‌کنند، می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی شود.


قرص مکمل غذایی

به گزارش تیتربرتر، محققان دانشگاه "تولین" در "نیواورلئان" آمریکا مطالعات گسترده‌ای را انجام داده و دریافتند افرادی که مکمل گلوکزامین مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار داشته و از رویدادهای خطرناکی مانند سکته قلبی و مغزی که به قلب یا سیستم‌ عروقی بدن مربوط است، جلوگیری  می‌شود.

در این مطالعه داده‌های مربوط به ۴۶۶ هزار و ۳۹ نفر که هیچ‌ کدام در ابتدا به بیماری‌های قلب-عروقی مبتلا نبوده و تمامی اطلاعات خود را در مورد مصرف مکمل‌های رژیم غذایی به محققان ارائه داده بودند، بررسی شد. در میان این شرکت کنندگان ۱۹.۳ درصد یا معادل حدود یک پنجم از آن‌ها، اعلام کردند که به هنگام پیوستن به این مطالعه مکمل‌های گلوکزامین مصرف می‌کرده‌اند. 

نتایج این تحقیق نشان داد افرادی که به طور منظم مکمل گلوکزامین مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند. هر چند محققان خاطر نشان کرده‌اند که هنوز به تحقیقات و آزمایش‌های بیشتری برای تایید ارتباط میان مصرف این مکمل‌های غذایی و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی نیاز است.

محققان این مطالعه برای تعیین این رابطه پرونده‌های پزشکی شرکت‌کنندگان و هم‌چنین سوابق مرگ و میر آن‌هایی که طی دوره هفت ساله جان باخته بودند را بررسی کردند تا متوجه شوند کدام یک از شرکت‌کنندگان این مطالعه به بیماری‌های قلبی-عروقی مبتلا شده، هر یک از مشکلات قلبی-عروقی مانند بیماری سرخرگ کرونری یا سکته قلبی و مغزی را تجربه کرده یا به دلیل بیماری‌های قلبی-عروقی جان خود را از دست داده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد افرادی که مکمل‌های گلوکزامین مصرف می‌کرده‌اند، ۱۵ درصد کمتر از افرادی که این مکمل‌ها را مصرف نمی‌کرده‌اند، رویدادهای ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را تجربه کرده و هم‌چنین بین ۹ تا ۲۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- کرونری، تجربه سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی قرار دارند.

این ارتباط جدای از عوامل تغییردهنده‌ای هم‌چون  سن، جنسیت، شاخص توده بدنی (BMI)، سبک زندگی و رژیم غذایی، مصرف داروها و دیگر مکمل‌های غذایی تعیین شده است.

بنا بر گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، نکته قابل توجه دیگر در این مطالعه آن است که تاثیر مصرف مکمل گلوکزامین بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی در افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند به نسبت افرادی که سیگار را ترک کرده یا هرگز سیگار نبوده‌اند، بیشتر است. به طوری که مصرف این مکمل‌های غذایی در افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند باعث کاهش ۳۷ درصدی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی می‌شود اما این میزان در افرادی که سیگار را ترک کرده یا هرگز سیگاری نبوده‌اند به ترتیب ۱۸ درصد و ۱۲ درصد برآورد شده است.